NURSING ACADEMIC'S ROLE IN THE HEALTH EDUCATION PROCESS IN PRIMARY CARE: A REFLECTIVE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1143

Keywords:

health care is characterized by a set of actions related

Abstract

Primary health care is characterized by a set of actions related to comprehensive and integral health, based on the guidelines and principles of the Unified Health System (First Contact, Longitudinality, Integrality and Coordination), which covers the promotion and protection of health, prevention of aggravation, diagnosis and treatment, with the aim of providing humanized care. The present study is characterized by reflecting on the importance of the nursing student in the process of education and health in primary care, and also by contextualizing the teaching and learning process of undergraduate students for their training. Having your data collected electronically by the Virtual Health Library (BVS), in the databases: Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS), Nursing Database (BDENF), Scientific Electronic Library Online (SCIELO). It is concluded that primary health care (PHC) is the first contact that the population has with health systems and that its purpose is to understand the complexity of each case, whether individual or in groups, and thus direct the patient for adequate care, allowing students to be inserted in the reality of their future workplace, allowing a broader and more humanized view of the patient, and accompanying the routine of the nursing team, also allowing academics to see the qualities and the shortcomings of the unified health system, and they, as academics, can start thinking right now to solve eventual problems and generate changes in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Campolino Sobral

Acadêmica de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu, Brasil.

Wanderson Alves Ribeiro

Enfermeiro. Mestre e Doutorando pelo Programa Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da UFF. Docente do Curso de GraduaçãoemEnfermagem Pós-graduaçãodaUniversidade Iguaçú, Brasil.

Larissa Christiny Amorim dos Santos

Acadêmica de graduação em enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

Elton John Mota de Oliveira

Acadêmico de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu, Brasil.

Giovanna Alhan de Oliveira

Acadêmica de graduação de enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

Andressa Ferreira Barros

Acadêmica de graduação em enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

Miriam Maria Ferreira Guedes

Acadêmica de graduação em enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

References

- Mendes, Eugênio Vilaça. "O acesso à atenção primária à saúde." Brasília, DF: Conselho Nacional de Secre-tários de Saúde (2016).

- Pinho, Ellen Christiane Corrêa, et al. "Acesso e acessibilidade na atenção primária à saúde no Bra-sil." Enfermagem em Foco 11.2 (2020).

- Galavote, Heletícia Scabelo, et al. "O trabalho do enfermeiro na atenção primária à saúde." Escola Anna Nery 20 (2016): 90-98

- Tesser, Charles Dalcanale, Islandia Maria Carvalho de Sousa, and Marilene Cabral do Nascimento. "Práti-cas integrativas e complementares na atenção primária à saúde brasileira." Saúde em debate 42 (2018): 174-188.

- Martins, Elciane Calandrino, et al. "EDUCAÇÃO EM SAÚDE UMA NECESSIDADE DOS USUÁRIOS DA ATENÇÃO PRIMÁRIA: experiência de Processos Educativos em Enfermagem." 13º Congresso Internacional Rede Unida. 2018.

- Ferreira, Sandra Rejane Soares, Lisiane Andréia Devinar Périco, and Vilma Regina Freitas Gonçalves Dias. "A complexidade do trabalho do enfermeiro na Atenção Primária à Saúde." Revista Brasileira de Enferma-gem 71 (2018): 704-709.

- Paula, Gabriella Ribeiro de, et al. "Qualidade de vida para avaliação de grupos de promoção da saú-de." Revista Brasileira de Enfermagem 69 (2016): 242-249.

- Camelo, Marina Shinzato, et al. "Acolhimento na atenção primária à saúde na ótica de enfermeiros." Acta Paulista de Enfermagem 29 (2016): 463-468.

- Silva, Liliane de Lourdes Teixeira, et al. "Segurança do paciente na Atenção Primária à Saúde: percepção da equipe de enfermagem." Escola Anna Nery 26 (2021).

- Pinto, Adriana Avanzi Marques, et al. "Métodos de ensino na graduação em enfermagem: uma revisão integrativa da literatura." CIAIQ2016 1 (2016).

- da Costa Oliveira, Vânia Aparecida. "Currículo do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (EEUFMG): perspectiva de docentes e discentes." (2016).

- Ferreira, Sandra Rejane Soares, Lisiane Andréia Devinar Perico, Vilma Regina Freitas Gonçalves Dias. "A Complexidade do Trabalho do Enfermeiro na Atenção Primária à Saúde." Revista Brasileira de Enfermagem 71 (2018): 704-709.

- Ramos, Weslaine Thalita Silva, Larissa Dantas Quiulo, and Luciana Dantas Farias de Andrade. "A educa-ção permante no âmbito da atenção primária à saúde: uma revisão integrativa." Brazilian Journal of Health Review 1.1 (2018): 35-45.

- de Morais, Tayanne Maira Dantas Martins, et al. "Cartilha para adultos com síndrome metabólica: Proposta de tecnologia educativa para a promoção da saúde." Anais do Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação e Saúde (2017).

- Ferreira, Lorena, et al. "Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura." Saúde em Debate 43 (2019): 223-239.

- Feijão, Alexsandra Rodrigues, and Marli Teresinha Gimeniz Galvão. "Ações de educação em saúde na atenção primária: revelando métodos, técnicas e bases teóricas." Rev Rene 8.2 (2007): 41-49.

- Paula, Gabriella Ribeiro de, et al. "Qualidade de vida para avaliação de grupos de promoção da saú-de." Revista Brasileira de Enfermagem 69 (2016): 242-249.

- Arantes, Luciano José, Helena Eri Shimizu, and Edgar Merchán-Hamann. "Contribuições e desafios da Estratégia Saúde da Família na Atenção Primária à Saúde no Brasil: revisão da literatura." Ciência & Saúde Coletiva 21 (2016): 1499-1510.

- Thumé, Elaine, et al. "Formação e prática de enfermeiros para a Atenção Primária à Saúde-avanços, desa-fios e estratégias para fortalecimento do Sistema Único de Saúde." Saúde em Debate 42 (2018): 275-288.

- Queiroz, Danielly Maia de, et al. "Desafios e potencialidades para produção do cuidado integral na Atenção Primária à Saúde brasileira." Revista Brasileira de Enfermagem 74 (2021).

-Thumé, Elaine, et al. "Formação e prática de enfermeiros para a Atenção Primária à Saúde-avanços, desa-fios e estratégias para fortalecimento do Sistema Único de Saúde." Saúde em Debate 42 (2018): 275-288.

- Peres, Cássia Regina Fernandes Biffe, et al. "Um olhar dialético para as mudanças curriculares na forma-ção do enfermeiro." Revista da Escola de Enfermagem da USP 52 (2018).

-Fausto, Márcia Cristina Rodrigues, and Aylene Bousquat. "Organização da atenção primária à saúde no Brasil e os desafios para a integração em redes de atenção." Atenção primária à saúde no Brasil: conceitos, práticas e pesquisa. 2018. 51-72.

- Facchini, Luiz Augusto, Elaine Tomasi, and Alitéia Santiago Dilélio. "Qualidade da Atenção Primária à Saú-de no Brasil: avanços, desafios e perspectivas." Saúde em Debate 42 (2018): 208-223.

- Fausto, Márcia Cristina Rodrigues, et al. "O futuro da Atenção Primária à Saúde no Brasil." Saúde em debate 42 (2018): 12-14.

- de Oliveira Mattos, Julio Cesar, and Alexandre Pazetto Balsanelli. "A liderança do enfermeiro na atenção primária à saúde: revisão integrativa." Enfermagem em foco 10.4 (2019).

- Maffissoni, André Lucas, et al. "Redes de atenção à saúde na formação em enfermagem: interpretações a partir da atenção primária à saúde." Revista Cuidarte 9.3 (2018): 3.

- Brito, Maria da Conceição Coelho, et al. "Formação do enfermeiro para a atenção básica: um olhar sobre o conhecimento produzido." Sanare-Revista de Políticas Públicas 16.2 (2017).

Published

13/02/2022

How to Cite

Campolino Sobral , A. ., Alves Ribeiro, W., Christiny Amorim dos Santos, L., John Mota de Oliveira , E. ., Alhan de Oliveira, G., Ferreira Barros , A. . ., & Maria Ferreira Guedes , M. . (2022). NURSING ACADEMIC’S ROLE IN THE HEALTH EDUCATION PROCESS IN PRIMARY CARE: A REFLECTIVE STUDY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(2), e321143. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1143