TEACHING CHEMISTRY IN THE CONTEXT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: MAPPING OF ACADEMIC PRODUCTION IN THE ENPEC(s) - (1997-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1388

Keywords:

research arose during the teaching

Abstract

This research arose during the teaching of classes related to the discipline of General Chemistry for undergraduates in Physics, with the purpose of informing them about relationships inherent to research and the association of teaching practice related to a particular line of study. The main objective of this work was to identify, through a mapping of bibliographic records, the thematic focuses of teaching registered in the ENPEC(s) from 1997-2021, involving Hearing Impairment and Chemistry Teaching. As a result, we bring the implications that each research highlights as a form of contribution to the academic community. The readings show that four factors are essential for achieving the learning of any curricular content in Chemistry: 1- The formation (initial and continuing) of the Chemistry teacher and the Libras Interpreter; 2- The signage used in Libras, for the explanation of the class; 3- The methodology, pedagogical and didactic material resources used to teach the class; 4- The partnership in lesson planning, between the Chemistry teacher and the Libras Interpreter. Through the collection of such data, it became possible to identify that within the context of our theme under study involving Hearing Impairment there are gaps that, in the future, could intermediate the explanation of many researches focused on this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinah Dias Vasconcellos

Graduanda em Física - Universidade Federal Fluminense

Elcimar Moreira da Silva

Graduando em Física - Universidade Federal Fluminense

Hendy Liz Mançano da Silva Torrente

Graduanda em Física - Universidade Federal Fluminense

Eleonora Celli Carioca Arenare

Profa. Dra., em Educação em Ciências e Matemática; REAMEC/UFMT/UEA, Mestra em Ensino de Ciências pela UEA. Especialista em Informática na Educação pelo IFAM. Licenciada, Bacharela em Química, Graduanda de Pedagogia

Filiação Institucional: Centro Universitário Internacional Uninter.

Marcelo Nocelle de Almeida

Prof. Doutor em Ciências (Biotecnologia Vegetal) pela UFRJ; Mestre em
Ciências Biológicas (Comportamento e Ecologia Animal) pela UFJF; Graduado em Ciências Biológicas pela UFJF.

References

ALVARENGA, M. A. P. de. Metodologias e recursos didáticos no ensino de zoologia na educação básica: um estado da arte. 2021. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

ARENARE, E. C. C.; MÓL, G. de S. Inclusive Education and Visual Disability: Mapping Chemistry Teaching in National Science Teaching Research Meetings (ENPECs - 1997-2017). Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 5, p. e22953047, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i5.3047. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3047 . Acesso em: 1 apr. 2022.

AZEVEDO, L. G. S. F.; COSTA, H. P. da; SANTOS, A. B. de S. dos.; BONADIMAN, A. de C.; ARENARE, E. C. C.; ALMEIDA, M. N. de. Students with hearing impairment and Chemistry teaching: mapping academic production in SIMPEQUIs (2006-2021). Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 15, p. e92101521557, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i15.21557. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21557 . Acesso em: 1 apr. 2022.

FERREIRA, N. S. A.; As Pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, Agosto/2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 18/03/2022.

FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: Período 2001 a 2012. 1. ed. Campinas: ABEU - Associação Brasileira de Editores Universitários, 2016. 488p.

FREIRE, L. I. F.; MORAIS, T.; SANTOS, E. K. L.; LOPES, J. M.; COSTA, F. R. S. Tendência de publicações sobre o Ensino de Química em eventos científicos brasileiros. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2021, Caldas Novas, Goiás. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2021.

GALVÃO, I. C. C. O ensino de geografia nas pesquisas: um estado do conhecimento das produções acadêmicas. Signos Geográficos - Boletim NEPEG de Ensino de Geografia, v. 3, p. 1 - 20-20, 2021.

AGUILLERA, A. G. F.; JORGE NETO, M. (2021). Estado da arte: aprendizagem baseada em projetos e o ensino da física. REAMEC - Rede Amazônica De Educação Em Ciências E Matemática, 9 (1), e21006. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11196.

NOGUEIRA, K. S. C.; FERNANDEZ, C. Estado da arte sobre o Pibid como espaço de formação de professores no contexto do ensino de química. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (online), v. 21, p. 1-27, 2019.

NOGUEIRA, K. S. C.; ORLANDI, R.; CERQUEIRA, B. R. S. Estado da arte: gênero e sexualidade no contexto do Ensino de Química. Química Nova na Escola (online), v. 43, p. 287-297, 2021.

OLIVEIRA, A. P.; PEGORARI, P. O.; KOKUBUM, M. N. C. Levantamento Preliminar da Avifauna do Zoológico Municipal Parque do Jacarandá, Uberaba, MG. In: IV Seminário de Iniciação Científica da Universidade de Uberaba, 2003, Uberaba. IV Seminário de Iniciação Científica da Universidade de Uberaba, 2003.

OLIVEIRA, P. C.; ZERO, B.; D’ALESSANDRO NETO, R. (2021). Conhecimento matemático para o ensino através do Estado da Arte envolvendo Números Racionais em pesquisas brasileiras. Revista Baiana de Educação Matemática, 2 (1), e202121. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12450.

PESSANHA, M. C. R.; COZENDEY, S. G. Significação e Sentido no ensino inclusivo de Física mediado por intérpretes de Libras: uma perspectiva Bakhtiniana. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011.

QUERINO, I. A. Orientações didático-pedagógicas para o ensino de Química aos estudantes com deficiência auditiva. 52f. Graduação (Licenciatura em Química) – Universidade Federal da Paraíba. Areia/PB, 2020.

RAZUCK, R. C. S. R.; Razuck, F. B. A importância da abordagem no processo de inclusão de alunos surdos no Ensino de Química. In: XV Encontro Nacional de Ensino de Química, 2010, Brasília. XV ENEQ, 2010.

SANTOS, P. N. Quem (ou o que se) produz sobre relações étnico-raciais e ensino de química? Apontamentos para um futuro. Scientia Naturalis, v. 3, p. 1604-1616, 2021.

SILVA, F. J. L. T. da; AQUINO, C. M. S. de. (2021). Riscos e vulnerabilidades socioambientais urbanos: estado da arte em eventos científicos nacionais (2008-2019). Revista da ANPEGE, 17 (32), 114–130. https://doi.org/10.5418/ra2021.v17i32.12001.

SILVA, R. S.; AMARAL, C. L. C. As contribuições da defectologia e da teoria histórico-cultural no Ensino de Química para o Deficiente Visual: um estado da arte em Teses e Dissertações (2000-2019). Revista Communitas, v. 5, p. 1-19, 2021.

SILVA, A. J. F. da; ARAÚJO, A. C. de; SANTOS, A. de P. dos (2021). Educação física escolar no ensino médio noturno: um estado da arte. Conexões, 19 (00), e021009. https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8659996.

SILVA, G. F.; DIAS, M. O. Modelo de Van Hiele: estado da arte nos Encontros Nacionais de Educação Matemática (ENEM). Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 11, p. 169-188, 2020.

SILVA, M. M. da. Estado da arte de pesquisas brasileiras em educação matemática de jovens e adultos com foco em alternativas didático-metodológicas de ensino (1985-2015). 2020. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Campus Ji-Paraná, 2022.

STADLER, J. P. Sinalização de termos químicos em libras: necessidade de padronização. Revista Educação Especial em Debate, v. 4, p. 81-91, 2019.

STADLER, J. P.; FILIETAZ, M. R. P.; HUSSEIN, F. R. G. e S. Três Cenários do Ensino Bilíngue de Química para Alunos Surdos no Ensino Médio. In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2013, Águas de Lindóia, SP. Anais do IX ENPEC, 2013.

Published

25/04/2022

How to Cite

Vasconcellos , D. D. ., da Silva, E. M. ., Torrente, H. L. M. da S. ., Arenare, E. C. C., & de Almeida, M. N. . (2022). TEACHING CHEMISTRY IN THE CONTEXT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: MAPPING OF ACADEMIC PRODUCTION IN THE ENPEC(s) - (1997-2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341388. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1388