PLAYING AND RELEARNING EVERY DAY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1590Keywords:
Criativa. Lúdico. Aprendizagem., Creative. Ludic.Learning.Abstract
Through all the evidence surrounding education, the new needs of contemporary technological times require the ability to reinvent, adapt, accommodate, assimilate and balance and have never been more necessary in the face of modernizing teaching methodologies, focusing on the majority purpose of learning with ludicity. Aiming to develop essays that show a successful, creative, significant, active, playful experience in teacher training in a practical way. The methodology of this study aims to demonstrate an experience carried out in the pedagogical week that occurred at the municipal school Professora Luzanira Maria da Costa Cruz. The results of these dialogical actions are reflected in the satisfaction of those involved in leaving traditional passivity and reflecting on methodological action in the dialectics of teaching and learning. Thinking paths, methods that can be tested to improve creative classes, practices, active conditions produce knowledge from interactionist poetry, music, folklore, games, prior knowledge and reality. With a single objective of promoting learning with mediating techniques, the teacher being an innovator, a provocateur, a researcher, a daring experimentalist, seeking its apex in acquiring a pedagogy that transforms from simple to complex, ludically.
Downloads
References
AMARAl, Tarsila Operários. 1933. Pintura à óleo,150 cm X 205 cm.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC.
Disponível em<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre,
Artmed, 2002.
BRASIL. Constituição de 1988. Disponível emhttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em Fevereiro de 2022.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Disponível em<https://www.google.com.br/books/edition/Educa%C3%A7%C3%A3o_e_Sociologia/HnmWDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover . Acesso em Fevereiro de2022.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.
FUNDAÇÃO BRADESCO.Conceitos de aprendizagem Criativa. Disponível emhttps://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativaAcesso em Fevereiro de 2022.
INSTITUTO NACIONAL BRASILEIRO DE ESTUDOS EDCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA.(INEP). CENSO ESCOLAR.2019. Brasília,MEC. Disponível em< https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2019.pdf> Acesso em Fevereiro de 2022.
KRENAK, Ailton. Idéias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2015. Disponível em:https://culturapolítica2018.files.wordpress.com/2019/09/ideias-para-adiar-o-fim-do-mundo.pdf.Acesso em: maio 2021.
OLIVEIRA, Carlos Alexandre Firme de. Uma Experiência de arte poética no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul-Rio Grande do Sul-RS, 2021
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2010.
GRATIOT-ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
RBAC, Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa. Disponível em<https://www.aprendizagemcriativa.org/pt-br> Acesso em Fevereiro de 2022.
RIBEIRO, Darcy. Frases sobre Educação. Disponível em < https://pgl.gal/darcy-ribeiro-antropologo-da-educacao-documentario-da-serie-grandes-educadores/darcy-ribeiro-frase-sobre-a-educacao/> Acesso em Fevereiro de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.