DIAGNOSIS AND TREATMENT OF AUTISM SPECTRUM DISORDER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1619

Keywords:

AUTISM, DISTURB, MENTAL DISORDERS

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is classified and described by the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) as a clinical picture characterized by persistent impairments in the social communicative and behavioral area, with patterns of behaviors, interests and activities restricted, repetitive and stereotyped to sensory stimuli, and can be manifested long before the three years of life. The main objective of this study is to talk more about the disease, which is still little studied and to show the need for a greater understanding about it. Data were collected using the scientific databases: Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS), National Library of medicine (PUBMED), Virtual Health Library – (VHL), Scientific Electronic Library Online (SCIELO). The following were used as descriptors: autism spectrum disorder, autism, autistic in English, Portuguese and Spanish. This research used the studies on autism spectrum disorder, which most fell under the objective, published between 2018 and 2022, totaling 26 articles on scientific bases. The paper emphasizes the importance of learning more about this disease, especially its diagnosis. However, as there are still few studies describing its diagnosis, this study has, as its main objective, to demonstrate the need for further research on this disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Mesquita Camelo

Acadêmico do Curso de Medicina da Faculdade de Tecnologia de Teresina - CET

Raianne Maia Mendes Carneiro

Acadêmico do Curso de Medicina da Faculdade de Tecnologia de Teresina - CET

Renata da Silva Aquino Matos

Acadêmico do Curso de Medicina da Faculdade de Tecnologia de Teresina - CET

Emanuella Izabel Maria Ramos Cavalcante

Acadêmico do Curso de Medicina da Faculdade de Tecnologia de Teresina - CET

Nelson Jorge Carvalho Batista

Professor do Curso de Medicina da Faculdade de Tecnologia de Teresina - CET, Mestre em Genética e Toxicologia Aplicada - ULBRA, Doutor em Biologia Celular e Molecular Aplicada à Saúde - ULBRA

References

(1) ALTAY MA. Family Physicians Awareness of Autism Spectrum.Disorder: Results from a Survey Study. [Turquia]: Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences. 2019. p. 967-972.

(2) ALVES AMS, MACHADO IS, SANTOS LD, et al. A influência dos fatores ambientais na incidência do autismo. [Teresina] Rev. Interd. Ciên. Saúde. 2017. v. 4, n.2, p. 81-88.

(3) AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistic manual of mental disorders. 5. ed. rev. Washington, D.C.: American Psychiatric Publishing, 2013.

(4) ARAZ AM, GÖRKER I, ASLANOVA R, BOZATLI L, TURAN N, BALKANLI KP. Association between betasympathomimetictocolysis and risk of autistic spectrum disorders, behavioural and developmental outcome in toddlers. [Turquia]: Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences. 2017. p. 730-735.

(5) BARBOSA GO & MUNSTER MA. Aprendizagem de Posturas em Equoterapia por Crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Revista Educação Especial. 2019. V.32.

(6) BARBOSA, GO. Aprendizagem de Posturas em Equoterapia por Crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, São Carlos/SP. 2016.

(7) BARBOSA MAS, SILVA MR, NUNES MSC. Pesquisa qualitativa no campo Estudos Organizacionais: explorando a Análise Temática. In: Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 41. 2017. São Paulo.

(8) BARBOZA AA, COSTA LCB, BARROS RS. Instructional Videomodeling to Teach Mothers of Children with Autism to Implement Discrete Trials: A Systematic Replication.Trends in Psychology, 2019, 27(3).

(9) BARROS NSG. O cuidado farmacêutico no âmbito da atenção básica sob a ótica da integralidade. 2017. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local) – Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória, Vitória, 168.

(10) CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (CDCP). Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years. 2018. Disponível em: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/67/ss/ss6706a1.htm.

(11) CRUZ BDQ & POTTKER CA. As Contribuições da Equoterapia para o Desenvolvimento Psicomotor da Criança com Transtorno do Espectro Autista. Revista UNINGÁ Review, Maringá, 2017, V. 32, n. 1, p. 147-158.

(12) EISSA N. et al. Current enlightenment about etiology and pharmacological treatment of autism spectrum disorder. Frontiers and Neuroscience, v. 12, p. 1-26, maio 2018. DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2018.00304.

(13) MANSUR MFC, et al. Sinais de Alerta para transtornos do espectro do autismo em crianças de 0 a 3 anos. [Rio de Janeiro]: Revista Científica da FMC. 2017. v.12, n.3.

(14) MIRANDA SEIZE, Mariana; CALLEGARO BORSA, Juliane. Instrumentos para rastreamento de sinais precoces do autismo: Revisão Sistemática. [Bragança Paulista]: Revista Psico-USF. 2017. p.161-176.

(15) MORAES ED, MATOS MR, DUARTE MA. Metilfenidato para hiperatividade e déficit de atenção – Uma revisão bibliográfica. Disponível em: http://docplayer.com.br/3110418-Metilfenidato-para-hiperatividade-e-deficit-de-atencao-uma-revisao-bibliografica.html. Acesso em: 29 maio 2022.

(16) MORAES ED, MATOS MR, DUARTE MA. Metilfenidato para hiperatividade e déficit de atenção – Uma revisão bibliográfica. Disponível em:http://docplayer.com.br/3110418-Metilfenidato-para-hiperatividade-e-deficit-de-atencao-uma-revisao-bibliografica.html. Acesso em: 29 jun 2019.

(17) NASCIMENTO GA & SOUZA SF. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA): possibilidade de intervenção psicopegagógica através da Análise do Comportamento Aplicada. Revista do Curso de Pedagogia da Universidade Fumec-Paidéia, XIII, 2018, (19). Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/paideia/article/view/6322/3136

(18) NUNES AP & CABERLON CF. A Percepção dos Pais Quanto ao Tratamento de Equoterapia. Revista Movimento e Saúde, 2018, 16(2).

(19) OWLEY T. et al. A prospective, open-label trial of memantine in the treatment of cognitive, behavioral, and memory dysfunction in pervasive developmental disorders. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, v. 16, n. 5, p. 517-524, 2006. Disponível em: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/ cap.2006.16.517. Acesso em: 20 maio 2022.

(20) RIBEIRO SH. ABA: uma intervenção comportamental eficaz em casos de autismo. Revista Autismo. São Paulo, v. 0, set. 2010.

(21) ROANE HS, FISHER WW & CARR JE. Applied Behavior Analysis as Treatment for Autism Spectrum Disorder. The Journal of Pediatrics. 1-6. doi: 10.1016/j.jpeds.2016.04.023

(22) ROSA FD, MATSUKURA TS & SQUASSONI CE.Escolarização de pessoas com Transtornos do Espectro Autista (TEA) em idade adulta: relatos e perspectivas de pais e cuidadores de adultos com TEA.Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 2019 27(2), 302-316

(23) SCHIEVE LA, DREWS-BOTSCH C, HARRIS S, NEWSCHAFFER C, DANIELS J, DIGUISEPPI C, CROEN LA, WINDHAM GC. Maternal and Paternal Infertility Disorders and Treatments and Autism Spectrum Disorder:Findings from the Study to Explore Early Development. [Estados Unidos]: Journal of Autism and Developmental Disorders. 2017. p. 3994–4005.

(24) SCHWARTZMAN JS. Transtornos do espectro do autismo. Direitos das pessoas com autismo: comentários interdisciplinares à Lei 12.764/12. São Paulo: Memnon Edições Científicas, 2018. p. 15-22.

(25) SHOMRAT T, NESHER N. Updated view on the relation of the pineal gland to autism spectrum disorders. Frontiers of Endocrinology (Lausanne), v. 10, fev. 2019Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00037/full. Acesso em: 25 abr. 2019.

Published

17/07/2022

How to Cite

Mesquita Camelo, F. ., Maia Mendes Carneiro, R. ., Silva Aquino Matos, R. da, Maria Ramos Cavalcante, E. I. ., & Carvalho Batista , N. J. . (2022). DIAGNOSIS AND TREATMENT OF AUTISM SPECTRUM DISORDER. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371619. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1619