TEACHING SPATIAL GEOMETRY THROUGH AUGMENTED REALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1725

Keywords:

article describes the observation of spatial geometry

Abstract

This article describes the observation of spatial geometry learning through the Geometrix augmented reality application, and aims to verify how the use of technology impacts spatial geometry learning. Historically, there is evidence that students have difficulties in learning about spatial geometry, thus seeking a digital technological alternative through an augmented reality application called Geometrix. The objective learning of 72 volunteer students was objectively observed, divided into two groups of a municipal public school, located in the municipality of Arapiraca, Alagoas. From this, a comparison was made between the groups: one with the use of the augmented reality application and the other not. It was observed during the intervention process that the group that used the Geometrix application presented a significant number of correct answers compared to what did not. This, in turn, presented difficulties in understanding and performing the activity in which they had to identify faces, vertices and edges in printed three-dimensional figures, thus it is evident that the use of the augmented reality application contributes significantly to the learning of spatial geometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elielson Magalhães Lima

Universidade Estadual de Alagoas

Eloíse Karola Cavalcante Ferro

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas.  Pós-graduanda em Metodologia do Ensino da Matemática.

Wilma Rejane Rodrigues de Assis

Graduação em andamento - Universidade Estadual de Alagoas. Professora no município de palmeira dos índios- Al 

César de Oliveira Nascimento

Graduando em Matemática Licenciatura na Universidade Estadual de Alagoas

Jalon Saturnino de Oliveira Júnior

Graduando em Matemática Licenciatura na Universidade Estadual de Alagoas

References

AGUIAR, E. V. As novas tecnologias e o ensino-aprendizagem. VÉRTICES, v. 10, n. 1/3, jan./dez. 2008.

ANDRADE, V. G. O desenvolvimento do aplicativo RA. Geo: contribuições da realidade aumentada para o ensino de geometria espacial. 2017. Dissertação (Mestrado) –IFG – Campus Jataí, Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática. Disponível em: http://repositorio.ifg.edu.br/handle/prefix/435. Acesso em: 14 de novembro de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação, Brasília: MEC/SEF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 06 de setembro de 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 06 de setembro de 2020.

CHAVES, J. O. Geometria Espacial no Ensino Fundamental: Uma Reflexão Sobre as Propostas Metodológicas. Viçosa MG - Brasil 2013 viii, 78f. disponível em:https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/5879/1/texto%20completo.pdf. Acesso em: 06 de setembro de 2020.

KIRNER, C. Et al. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Belém, PA, Editora SBC – Sociedade Brasileira de computação, Porto Alegre, 2006. Disponível em: https://pcs.usp.br/interlab/wp-content/uploads/sites/21/2018/01/Fundamentos_e_Tecnologia_de_Realidade_Virtual_e_Aumentada-v22-11-06.pdf Acesso em: 20 de dezembro de 2020.

OLIVEIRA, C. A. Estratégias didáticas de realidade aumentada (RA) no ensino de matemática. IN: Simpósio Internacional de Educação e Comunicação - SIMEDUC. Aracaju, 2018. ISSN: 2179‐4901.

PREZOTTO, E. D. et. al. Realidade aumentada aplicada a educação. In: Anais do EATI – Encontro Anual de Tecnologia da informação e Semana Acadêmica de Tecnologia da Informação. RS, Brasil, 2013.

SANTOS, F. C. Realidade aumentada aplicada ao ensino de geometria espacial: um desafio para a educação matemática. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Belém, 2015.

SILVA, J. L.; OLIVEIRA, C. A. Possibilidades pedagógicas do uso das tecnologias móveis no ensino de Matemática na perspectiva da m-learning. BoEM, Joinville, v. 6, n. 11, p. 200-221, outubro de 2018.

TONIN, J. F. O Ensino da Geometria na Escola Estadual de Ensino Fundamental José Ferreira Ramos do Município De Gaurama-rs. Monografia, ERECHIM 2008. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/cursos/arq_trabalhos_usuario/843.pdf Acesso em: 06 de janeiro de 2021.

VALENTIM, T. A., O uso da realidade aumentada no ensino da geometria espacial. Dissertação De Mestrado – Universidade Federal do Rio De Janeiro Instituto de Matemática, 25 de agosto de 2017.

Published

27/07/2022

How to Cite

Magalhães Lima, E., Ferro, E. K. C. ., Assis , W. R. R. de . ., Nascimento, C. de O. ., & Oliveira Júnior, J. S. de . (2022). TEACHING SPATIAL GEOMETRY THROUGH AUGMENTED REALITY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371725. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1725