ISAAC NEWTON AND OPTICS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1870Keywords:
Newton, Optics, Light, ColorsAbstract
Philosophical, chemical, astronomical and anatomical studies have been presented throughout history by great personalities and thinkers. Sir Isaac Newton, author of Optics, is one personality of his time. Explorated and demystified in his time the geometric and physical optics applied today. This study is a review of indexed articles on the Google Scholar platform, with reference to Isaac Newton's contribution to modern science. Objetive is present the optical concepts of refraction, reflection, visible spectrum of colors and geometric optics applied today and their evolution and application to the academic world.
Downloads
References
___________. Coleção: Os Pensadores. Vol. 19. São Paulo: Abril, 1974.
ALMEIDA, M.J.P.M.: A Luz: Enfoque no Ensino Médio e Representações de Estudantes.
ALMEIDA, R.O.; SANTOS, E.M.M.: O Trabalho de Conclusão de Curso (TCC): Planejamento, execução e redação da monografia. Salvador: Quarteto, 2003.
ASSIS, A.K.T.: Newton e Suas Grandes Obras: o princípio e a óptica. Campinas – SP Disponível em :< https://www.ifi.unicamp.br/~assis/Principia-Optica-p37-52(1998).pdf> Acesso 20/07/2022 10:48.
BACHELARD, G.A. (1996): A Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução de estela dos santos abreu. Rio de janeiro: contraponto.
BARROS, Nicholas; SARAIVA, Charles; SCHMIEDECKE, W. O “Experimento Crucial” Das Cores De Newton E Algumas Contribuições No Processo De Formação De Professores De Física. Rev. Interfaces. N.5 (9) Jul, 2017. Disponível em :< http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170705174833.pdf> Acesso 01/02/2022.
BRASIL.. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria De Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares Aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências Da Natureza, Matemática E Suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.
COHEN, I.B. WESTFALL, R.; Newton, R.E.: Textos, Antecedentes E Comentários. Rio de janeiro: Contraponto, 2002.
DEDES, C. (2005): The Mechanism of Vision: Conceptual Similarities Between Historical Models and Children’s Representations. Science & Education, 14 (2), 699-712. DOI 10.1007/s11191-005-1928-5
FORATO, T.C.M. (2009): A Natureza da Ciência como saber escolar: um estudo de caso a partir da história da luz. Tese de doutorado apresentada à faculdade de educação da USP, Universidade de São Paulo, São Paulo.
GALILEI, G.: O Ensaiador I Newton e os Princípios Matemáticos: Óptica e o Peso e o Equilíbrio dos Fluidos. Rio de Janeiro: Nova Cultura, 1987.
GIRCOREANO, J.P.; PACCA, J.L.A. (2001): O Ensino da Óptica na Perspectiva de Compreender a Luz e a Visão. Caderno catarinense de ensino de física, 18 (1), 26-40.
GOLDBERG, F.M.; MCDERMOTT, L.C.: Student Difficulties in Understanding Image Formation by a Plane Mirror. The Physics Teacher, 1986, p. 472-480.
HARRES, B.S. Um Teste para Detectar Concepções Alternativas sobre Tópicos Introdutórios de Óptica Geométrica. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 10 (3), 1993, p. 220-234.
HECHET, E.: Óptica, 2 Ed. Rio de janeiro: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.
MARTINS, A.F.P. História e Filosofia da Ciência no Ensino: “Há muitas pedras nesse caminho...”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24 (1), 1987, p. 112-131.
MOURA, B.A.; SILVA, C.C.: Filosofia e História da Ciência no Cone Sul: Seleção dos Trabalhos do 5º encontro. AFHIC - Associação de Filosofia e ciência do cone sul.
NEWTON, Isaac. Optics – Tradução Andre Koch Torres Assis. São Paulo: Ed. USP, 2018.
SABRA, A.I.: Theories of light from Descartes to Newton. Canada, Ed Cambridge, 1981.
SHAPIRO, A.E.: In the Cambridge Composion to Newton. Canada: OLCambridge, 2016.
SILVA, C. et al A teoria das cores de newton: um exemplo do uso da história da ciência em sala de aula. Ciência & Educação (Bauru) [online]. 2003, v. 9, n. 1 [Acessado 20 Julho 2022] , pp. 53-65. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100005>.
STEFFENS, R. Optics in the Age of Euler: Conceptions of the Nature of Light, 1700-1795. Casper Hakfoort. Univ. Chigago Journal Vol. 86 (4), 1995. DOI 10.1086/357355
WESTFALL, R.S.: Never at Rest, a Biography of Isaac Newton. UK: Cambridge, 1995.
WALLACE, William. Life Of Arthur Schopenhauer (1890). Montana: Kessinger Publishing,2009. ISBN 978-1104142629
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.