THE IMPORTANCE OF MARKETING TO STRENGTHEN THE MILITARY POLICE'S INSTITUTIONAL IMAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1898

Keywords:

Public Marketing. Public security. Military police. Institutional image.

Abstract

When it comes to marketing, it is not unusual that, even in the face of historical foresight, it is linked to the ideals of the market, competitiveness, and profitability. However, a particular type of this science has increasingly drawn attention, one that, devoid of economic interests and focused on the public sector, seeks the satisfaction of citizen-customers and the feasibility of exchanges between them and the many state agencies. In this perspective, the present work focuses on the application of marketing in a specific field of the public sector: public security. The aim is to analyze the relevance and contribution of institutional marketing to strengthen the institutional image of the Military Police. To this end, we resort to the literature of Kotler (1996, 2008, 2012) and other studies that, beyond the theoretical field, demonstrate the success in the application of marketing in the public sector. In methodological terms, according to the classification of Prodanov and Freitas (2013) and Gil (2008), the study assumes the contours of bibliographic-documentary research of qualitative approach. It concludes by the urgency of the implementation of marketing in the field of public security and by the unquestionable contribution it can bring to the recognition of the military police as a benchmark public institution.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo de Sousa Ferreira

Especialista em Direito Penal Militar pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI. Bacharel em Segurança Pública com certificação pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Bacharelando em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG.

Reivan Carvalho da Silva Filho

Especialista em Ciências Jurídicas pela Universidade Cruzeiro do Sul. Bacharel em Segurança Pública com certificação pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB e em Direito pela Universidade Cruzeiro do Sul.

References

ANDRADE, José Ronaldo. SANTOS, Ângela. Marketing institucional: fortalecimento da marca Polícia Militar. ECCOM, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 89-104, jan-jun, 2016. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/504. Acesso em: 11 nov. 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2021.

CARVALHO, Jose Luís Felício dos Santos; MOTTA, Paulo Cesar. Iluminando cenários de Serviços: um Exame das Funções da luz nas “Horas da Verdade”. In: Encontro anual da Associação Nacional dos programas de pós-graduação em administração, Florianópolis, v. 24, p. 1-25, 2000. Disponível em: https://www.dbd.puc-rio.br/depto_administracao/TD15.pdf. Acesso em: 13 nov. 2021.

CASCARDO, Tatiana Ruback. O marketing institucional do INMETRO: para que e para quem? 1998. Dissertação (mestrado em Ciência da informação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1998. Disponível em: http://bom.org.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1767/1/Cascardo_1998.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.

CUNHA, Luciana Gross. et al. Relatório ICJ Brasil: 2º e 3º trimestres / 2014. São Paulo: FGV Direito SP, 2015. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/13599. Acesso em: 15 nov. 2021.

DOMINGUES, Tiago Botelho; PIÑEIRO, Fabio da Silva. A utilização do marketing para o desenvolvimento de uma política institucional (PROSEPA) em um órgão de Segurança Pública (4º. BPM). Revista Eletrônica Academicus, Rio Grande do Sul, v. 1, n. 1, p. 1-14– jan-jun, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Academicus/article/view/2166. Acesso em: 12 nov. 2021.

FEDERAÇÃO NACIONAL DOS JORNALISTAS – FENAJ. Manual da Assessoria de Comunicação. 4. ed. Brasília: FENAJ, 2007. Disponível em: https://fenaj.org.br/publicacoes/. Acesso em: 18 ago. 2022.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA – FBSP. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2016. 10. ed. São Paulo: FBSP, 2016. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/storage/10_anuario_site_18-11-2016-retificado.pdf. Acesso em: 15 nov. 2022.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA – FBSP. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2022. 16. Ed. São Paulo: FBSP, 2022. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2022/06/anuario-2022.pdf?v=5. Acesso em: 22 ago. 2022.

FROEMMING, Lurdes Marlene Seide. Marketing institucional. Rio Grande do Sul: Editora Ijuí, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUARALDO, Paula D’Andrea. Marketing Institucional como ferramenta para a promoção do território: A criação do pólo do Design e da Moda de Franca - SP. In: X Encontro de Pesquisadores do Uni-FACEF, 2009, Franca. Anais. Franca: Centro Universitário de Franca, 2009, p. 474-487. Disponível em: https://silo.tips/download/marketing-institucional-como-ferramenta-para-a-promoao-do-territorio-a-criaao-do>. Acesso em: 12 nov. 2021.

KOTLER, Philip. Marketing. 2. ed. Tradução: H. de Barros. São Paulo: Atlas, 1996.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

KOTLER, Philip; LEE, Nancy. Marketing no setor público: um guia para um desempenho mais eficaz. Tradução: Gabriela Perizzollo e Patrícia Lessa Flores da Cunha. Porto Alegre: Bookman, 2008.

MARIANO, Maria José; FROEMMING, Lurdes Marlene Seide. A integração entre Design e marketing na era pós-industrial através da história do consumo. In: 1º Congresso Internacional de Design o Estado da arte no Design. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa: ULHT, 2005. Disponível em: https://mariamariano.files.wordpress.com/2008/02/a-interacao-entre-design-e-marketing-mariano-maria.pdf. Acesso em: 17 ago. 2022.

MOTTA, Paulo Cesar. Marketing: a extinção de uma disciplina. Revista de Administração, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 37-43, jan-mar, 1983. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/19171/marketing--a-extincao-de-uma-disciplina. Acesso em: 12 nov. 2021.

OLIVEIRA, Márcia Gardênia Monteiro de; QUINTANEIRO, Tania. Karl Marx. In: QUINTANEIRO, Tania; BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira; OLIVEIRA, Márcia Gardênia de (org.). Um Toque de Clássicos: Marx, Durkheim e Weber. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2003.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Universidade Feevale: São Paulo, 2013.

SALLES, Clarisse Lizardo. A Assessoria de Imprensa no setor público: o caso Prefeitura Municipal de Belo Horizonte. Monografia (Projeto experimental II) – Universidade Federal de Juiz Fora, Juiz de Fora, 2004. Disponível em: http://www.ufjf.br/facom/files/2013/04/CSalles.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2021.

SANTOS, Alysson Medeiros dos. Marketing em Segurança Pública. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Centro de Ciências Exatas e Sociais Aplicadas, UEPB, Paraíba, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/3281/1/PDF%20-%20Alysson%20Medeiros%20dos%20Santos.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.

SILVA, Edson Coutinho da. Marketing Público: uma plataforma de “trocas” no setor público. Revista Eletrônica de Administração, Rio Grande do Sul, v. 14, n.1, 26. ed., jan-jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/748. Acesso em: 12 nov. 2021.

SOUZA, Priscilla Caroline de Paula. Importância da assessoria de imprensa nas organizações: um diagnóstico da comunicação do supermercado escola. Trabalho de Conclusão de curso (Bacharelado em Jornalismo) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade federal de Viçosa, Viçosa/MG, 2008. Disponível em: http://docplayer.com.br/16236099-A-importancia-da-assessoria-de-imprensa-nas-organizacoes-um-diagnostico-da-comunicacao-do.html. Acesso em: 12 nov. 2021.

Published

11/09/2022

How to Cite

Ferreira, J. P. de S., & Silva Filho, R. C. da. (2022). THE IMPORTANCE OF MARKETING TO STRENGTHEN THE MILITARY POLICE’S INSTITUTIONAL IMAGE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391898. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1898