PLAYING AS A MOTIVATING ELEMENT IN THE EDUCATION OF COUNTRYSIDE CHILDREN IN ATALAIA – AL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1939Keywords:
Rural Education, Playful, LearningAbstract
This article makes a reflection about the ludic as a motivator element in the teaching-learning process of children, in the field of rural education. In this direction, it presents some historical elements that have marked the trajectory of rural education in Brazil. The main aspects of a bibliographic research that was carried out by the researchers are presented here, focusing on the issue of playfulness in rural childhood, and the school as a space that may or may not provide the experience of this playfulness. In this way, a brief survey was carried out around research already done on the subject in question, also incorporating the reading of authors such as Brougère (1998), Caldart (2004), Pires (2012), Vigostky (1988), among others. Thus, with the study and results of the field and literature research it was concluded that, through playful activities, the child communicates with himself and with the world where he is inserted, builds knowledge, developing in social and cultural aspects. However, it is still necessary to point out that the observations were made in a short period of time and contradictions are found in the interviewed teachers' reports about the importance of playfulness in the teaching-learning process. Even so, it is reaffirmed that playful activities are one of the most effective tools for student involvement and development in school learning.
Downloads
References
ALVES, Rubem. A gestação do futuro. Campinas: Papirus, 1987.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 28 de Abril de 2008.
BRASIL.Ministério da Educação. Resolução nº1, de abril de 2002.
BROUGÈRE, Gilles . Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
CALDART, Roseli S. Elementos para Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In MOLINA, Mônica C.; JESUS, Sonia M. S. A. de. (Orgs) Contribuições a construção de um projeto de Educação do Campo. Coleção Por Uma Educação do Campo, nº 5. Brasilia: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2004.
CAMPOS, Judas Tadeu. Festas juninas nas escolas: lições de preconceitos. Revista Educação Sociedade, Campinas, vol 28, n. 99, p. 589-606, maio/ago. 2007. CEDES-UNICAMP
CORDAZZO, Sheila Tatiana Duarte, WESTPHAL, J. O. TAGLIARI, F. B. & VIEIRA, M. L. Brincadeira em Escola de Ensino Fundamental: Um estudo observacional Revista Interação em Psicologia, 2010, 14(1), p. 43-52/UFPR
DE COSTA, Liciane & PERIPOLLI, O. J. Educação e a infância no campo: um olhar sobre os diferentes espaços de aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos. V. 3, p 159-169, Ago-Dez. 2012/UNEMAT
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.
LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983. (Col. O mundo hoje, v. 24).
GOSSO, Yumi, MORAIS, M. L. S. & OTTA, E. Pivôs utilizados nas brincadeiras de faz-de-conta de crianças brasileiras de cinco grupos culturais. Revista Estudos de Psicologia 2006, 11(1), 17-24/Programa de de Pós-graduação em Psicologia da UFRN
LEITE, Isabel Ferraz Pereira Crianças do campo - os mudos da história? Revista Estudos Sociedade e Agricultura, 6, julho 1996: 170-191. UFRJ/ICHS/DDAS
LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira. Repensando a escola - com a palavra: a criança da área rural. Revista Pro-posições – vol 13. N. 1 (37) – Jan/Abr 2002/Faculdade de Educação UNICAMP
PIAGET, Jean. Seis estudos de Psicologia, Rio de Janeiro: Forense, 1967.
PIRES, Angela Monteiro. Educação do Campo como direito humano – São Paulo: Cortez, 2012.
REGO, T.C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural em educação. Petrópolis: Vozes, 2012.
RIBAS, Juliana da Rosa & ANTUNES, H. S. Ludicidade no processo de construção da leitura e escrita em uma escola rural: algumas reflexões. Revista do VI Fórum Internacional de Pedagogia/Santa Maria-Rio Grande do Sul, 30 de julho a 01 de agosto de 2014. Editora Realize.
SANTOS, Ana Karina & DIAS, A. M. Comportamentos Lúdicos entre Crianças do Nordeste do Brasil: Categorização de Brincadeiras. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa. Out-Dez 2010, Vol. 26 n. 4, pp 585-59/Instituto de Psicologia da UNB
SEIXAS, Angélica Amanda Campos. Brincando na Ilha dos Frades. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Bahia/Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas/Departamento de Psicologia-Programa de Pós-graduação em Psicologia. Salvador-Ba, 2007. Biblioteca Central Reitor Macêdo Costa.
SILVA, Juliana Bezzon da, SILVA, A. P. Vivências de crianças no ambiente rural: aproximações e distanciamentos na educação infantil. Revista Latino-americana de Psicologia Volume 45 N. 3 p. 351-362.
TEIXEIRA, Sônia Regina dos Santos & ALVES, J. M. O Contexto das Brincadeiras das Crianças Ribeirinhasda Ilha do Combu. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, 21(3), 374-382/Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFRGS
TRIVIÑOS, A. N. S. - Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, Atlas, 1987.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 2. ed. Porto Alegre: Martins Fontes, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.