POTENTIATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PERIOD OF THE COVID-19 PANDEMIC: USE OF MOBILE FOR EDUCATIONAL PURPOSES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1940Keywords:
Education, Pandemic, Cell, Information and Communication TechnologiesAbstract
The purpose of this article is to propose a reflection in order to draw attention to the intensification and recognition of Information and Communication Technologies (ICT) from the advent of the pandemic of COVID/19, when the consecration of remote resources, the cell phone becomes the protagonist of greater access in this context. It is important to highlight that even those opposed to the use of technological tools were seduced or submitted to their use. To do so, we used a bibliographical study permeated by observations of daily educational life in schools. This study resulted in the ratification of the importance of ICT in all educational spheres, especially the cell phone, sometimes being or not the only link between them, especially during the pandemic period. It is noteworthy that education has been slowly absorbing or submitting itself to all these new resources over time. There are difficulties to be overcome that became explicit during the pandemic period, but this is an irreversible path. The difficulties are being overcome, with a view to improving the resource in education.
Downloads
References
FOINA, Paulo Rogério. Tecnologia de informação: planejamento e gestão. 3. ed. – São Paulo: Atlas, 2013.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila. GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2019.
GRANDISOLI, Edson; JACOBI, Pedro Roberto; Marchini, Silvio. Educação e pandemia: desafios e perspectivas. Jornal da USP. São Paulo, 12 agosto de 2020. Disponível em https://jornal.usp.br/artigos/educacao-e-pandemia-desafios-e-perspectivas/, acesso em: 01/10/2021.
LEITE, Lígia S. (Coord.). Tecnologia educacional. Descubra suas possibilidades em sala de aula. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do Ensino Científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos/Eva maria Lakatos, Marina de Andrade Marconi. – 5ª ed. – São Paulo: Atlas, 2001.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentosde metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 14724: Informação e documentação: trabalhos acadêmicos e apresentação. 2. Ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2014. Centro Regional de Estudos para Desenvolvimento da Sociedade da Informação, (Cetic.br). Pesquisa o uso de celular por alunos para a realização de atividades escolares. Disponível em:<http://cetic.br/noticia/cetic-br-pesquisa-o-uso-de-celular-por- alunos-para-a-realizacao-de-atividades-escolares/>. Acesso em: 14 de setembro de 2017. GLOBO.COM, 52% das instituições de educação básica usam celular em atividades escolares, aponta estudo da Cetic. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/52- das-instituicoes-de-educacao-basica-usam-celular-em-atividades-escolares-aponta-estudo-da- cetic.ghtml>. Acesso em: 15 de agosto de 2017. 2009.
ROSAS, Hugo. Educação brasileira na pandemia. Grupo Futura. São Paulo, 22 de março de 2021. Disponível em https://www.futura.org.br/educacao-brasileira-na-pandemia-em-2020-e- os-desafios-de-2021/, acesso em 01/10/2021
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
MELO, D. T., TICs na educação: Um estudo de caso. Mococa-SP: Ed. Do Autor, 2013.
MERCADO, Luis Paulo Leopoldo (Org.). Novas tecnologias na educação: Reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.
OLIVEIRA, Aristóteles Silva. Inclusão Digital. IN: MERCADO, Luís Paulo Leopoldo (Org.). Experiências com tecnologias de informação e comunicação na educação. Maceió: EDUFAL, 2006.
TRUJILLO FERRARI, Alfonso. Metodologia da Pesquisa Científica. São Paulo: Mcgraw-hill, 1974.
SARAIVA Educação. Texto: O que são, para que servem e como aplicar as TICs na educação. Disponível em: https://blog.saraivaeducacao.com.br/tics-na-educacao. Acesso em 01/10/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.