POTENTIATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PERIOD OF THE COVID-19 PANDEMIC: USE OF MOBILE FOR EDUCATIONAL PURPOSES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Ivaney Vieira Pondé
  • Evelyn de Queiroz Souza

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1940

Keywords:

Education, Pandemic, Cell, Information and Communication Technologies

Abstract

The purpose of this article is to propose a reflection in order to draw attention to the intensification and recognition of Information and Communication Technologies (ICT) from the advent of the pandemic of COVID/19, when the consecration of remote resources, the cell phone becomes the protagonist of greater access in this context. It is important to highlight that even those opposed to the use of technological tools were seduced or submitted to their use. To do so, we used a bibliographical study permeated by observations of daily educational life in schools. This study resulted in the ratification of the importance of ICT in all educational spheres, especially the cell phone, sometimes being or not the only link between them, especially during the pandemic period. It is noteworthy that education has been slowly absorbing or submitting itself to all these new resources over time. There are difficulties to be overcome that became explicit during the pandemic period, but this is an irreversible path. The difficulties are being overcome, with a view to improving the resource in education.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Ivaney Vieira Pondé

Graduada em Pedagogia e mestranda em Educação - Formação dos Professores pela UNINI- Porto Rico.

Evelyn de Queiroz Souza

Graduada em Pedagogia e mestranda em Educação - Formação de Professores pela UNiversidad Europeia del Atlántico - Espanha.

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Published

29/09/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Vieira Pondé, I. ., & de Queiroz Souza , E. . (2022). POTENTIATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PERIOD OF THE COVID-19 PANDEMIC: USE OF MOBILE FOR EDUCATIONAL PURPOSES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391940. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1940