HEALTH AS: HARMONY; HOPE; INTELLIGENCE; FREEDOM AND LOVE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1977Keywords:
health, model, conceptualizationAbstract
The present work aims to present the concept of health in its historical course in a broad sense, presenting the possibilities of understanding it through five dimensions such as: harmony; hope; intelligence; freedom; love. The difficulty of understanding the term health in all its amplitude is understood from the acceptance of the bio-psychosocial and spiritual approach. With these five dimensions presented, it seems to have an adequate and broad understanding of the concept of health, allowing new studies to be carried out.
Downloads
References
ARGYLE, M. Some new developments in social skills training. Bulletin of the British Psychological Society, 53, 405-410, 1984.
ARISTÓTELES. (2009). Ética a Nicômaco, em: Caeiro,A. C., São Paulo: Atlas Editora.
BEHAR, Claudia Brandao. Felicidade, Bem-estar subjetivo e Bem-estar psicológico. avaliação psicométrica de sete instrumentos envolvendo amostras nacionais. 2016. 135f. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Psicologia
BRASIL. Ministério da Saúde. As cartas da Promoção da Saúde Brasília: Ministério da Saúde, 2002. Disponível em:
CAMPOS, A. dos S. (2010). O significado de Sui Iuris na filosofia de Spinoza. Cadernos Espinosanos, (22), 55-82. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9012.espinosa.2010.89386
Clark, M. S., & Mills, J. (1979). Interpersonal attraction in exchange and communal relationships. Journal of Personality and Social Psychology.
CUNHA, Antônio Eugênio. Afeto e Aprendizagem, relação de amorosidade e saber
na prática pedagógica. Rio de Janeiro: Wak 2008
DEL PRETTE, Z. & DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Petrópolis: Vozes, 1999.
DEL PRETTE, A & DEL PRETTE. Z. (Orgs.) Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: Questões conceituais, avaliação e intervenção. São Paulo: Alínea, 2001.
DEL PRETTE, A & DEL PRETTE. Z. Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e Prática. Petrópolis: Vozes, 2006.
FARIAS DE PAIVA, SCHEILA. Linking tinnitus handicap inventory - thi with the international classification of functionality, disability and health - icf: an exploratory study for the application of the linking rules of the world health organization. Recima21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, v. 2, p. e25410, 2021.
FEIJOO, Ana Maria Lopez Calvo de et al. Kierkegaard, a Escola da Angústia e a
Psicoterapia. Psicologia: Ciência e Profissão. v. 35, n. 2. 2015.
Frakl, Viktor Emil. A Busca de Deus e Questionamentos sobre o Sentido: um diálogo
Trad. Márcia Neuman. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
FRANKEL, Stephen; DAVISON, Charles; SMITH, George Davey. Lay epidemiology and the rationality of responses to health education. British Journal of General Practice, v. 41, n. 351, p. 428-430, 1991.
FRANCO, Túlio Batista. Trabalho criativo e cuidado em saúde: um debate a partir dos conceitos de servidão e liberdade. Saúde e sociedade, v. 24, p. 102-114, 2015.
GARBIN, Helena Beatriz da Rocha; GUILAM, Maria Cristina Rodrigues; PEREIRA NETO, André Faria. Internet na promoção da saúde: um instrumento para o desenvolvimento de habilidades pessoais e sociais. Physis: Revista de saúde coletiva, v. 22, p. 347-363, 2012.
GOMES, Carlos Wagner Benevides. Potência e liberdade na ética de Benedictus de Spinoza. 2017. 111f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Fortaleza (CE), 2017.
GRAY, G.R., VENTIS, D.G., HAYSLIP, B. Socio-cognitive skills as a determinant of life satisfaction in aged persons. Int. J. Aging and Human Development. 35(3), 205-218, 1992.
HIRSCHLE, Ana Lucia Teixeira; CAMPOS, Luís Antônio Monteiro ; SILVA, Cristiane Moreira Da ; CASTRO, Elis Crokidakis ; PAIVA, Scheila Farias De ; SILVA, Kelly Dayanne Oliveira . Afetos e estratégias de enfrentamento em tempo de coronavírus: um estudo qualitativo. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, v. 2, p. e26472, 2021.
https://bvsms.saude.gov.br/05-8-dia-nacional-da-saude/> Acesso 15 set 2022.
http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/sau.html> Acesso 15 set 2022.
http://biblioteca.cofen.gov.br/abordagem-holistica-formacao-enfermeiras> Acesso 15 set 2022.
RYAN, R. M., & DECI, E. L. (2001). To be happy or to be self‐fulfilled: A review of research on hedonic and eudaimonic well‐being. In S. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology (Vol. 52; 141‐166). Palo Alto, CA: Annual Reviews/ Inc.
MACHADO, Vinícius Azevedo. PINHEIRO, Roseni e MIGUEZ, Sâmia Feitoza. Educação e liberdade na promoção da saúde escolar: perspectivas compreensivas sobre a ação política como potência nas comunidades escolares. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. v.25. 2021.
MATTA, V. VICTORIA, F. Livro de Metodologia: Positive Psychology Coaching. São Paulo: SBCOACHING Publishing, 2016.
PALUDO, S. S.; KOLLER, S. H. Psicologia Positiva: uma nova abordagem para antigas questões. Paidéia, 17(36), 9-20, 2007.
PLATÃO. O banquete. Trad. José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz
Costa. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987. [Coleção Os pensadores]
QUERIDO, A., & DIXE, M. A. A Esperança na Saúde Mental: uma revisão integrativa da literatura, Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental (spe3), 95-101, 2016.
Rubin, Z. (1970). Measurement of romantic love. Journal of Personality and Social Psychology,
SANTOS, S. B., ROCHA, G., FERNANDEZ, L. L., PADUA, A. C., & REPPOLD, C.T. (2018). Association of lower spiritual well-being, social support,self-esteem, subjective well-being, optimism and hope scores with mild cognitive impairment and mild demen-tia. Frontiers in Psychology, 9, 371. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00371Schaufeli, W. B., Dijkstra, P., & Vazquez, A. C. 2013.
SCHMID, Patrícia Cavalcanti. Saúde mental e restrição de liberdade: relato de experiência como médica psiquiatra em centro de detenção de refugiados. Saúde em Debate. v. 43, n.121, 2019.
SEQUEIRA, C., & SAMPAIO, F. Intervenção em crise. In Sequeira, C. & Sampaio, F., Enfermagem em Saúde Mental. Diagnósticos e Intervenções (pp. 220-224). Lidel - Edições Técnicas, Lda., 2020.
SNYDER, C. R., RAND, K. L., & SIGMON, D. R. Hope theory: A member of the positive psychology family. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (p. 257–276). Oxford University Press, 2002.
Silva, Márcio Luiz. O conceito de liberdade em Aristóteles, Hegel e Sartre: Implicações sobre ética, política e ontologia. Aufklärung: Revista De Filosofia, 6(2), p.141–160. 2019.
Weiszflog W. Introdução: Novos termos. In: MICHAELIS: moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Companhia Melhoramentos; 1998.
World Health Organization (WHO). Constitution. 2022. Disponível em <https://www.who.int/about/governance/constitution> Acesso 15 set 2022.
WOLLMAN, Sérgio. O conceito de liberdade no Leviatã de Hobbes. Vol. 4. Edipucrs,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.