PERCEPTION AND KNOWLEDGE OF THE EFFECTS OF AURICULOTHERAPY ON STRESS, ANXIETY AND DEPRESSION IN POSTGRADUATE STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2013Keywords:
Auriculotherapy. Stress. Depression. Anxiety. Benefits.Abstract
Over the years, daily situations trigger different reactions and feelings in human beings, among which are stress, anxiety, and depression. According to the Pan American Health Organization (PAHO) (PAHO, 2022), it is estimated that worldwide more than 300 million people of all ages suffer from depression, being the main cause of disability. In this sense, several medications have been administered in order to minimize the effects caused by these pathologies. This study used a questionnaire addressing questions about general characteristics, as well as stressful situations that trigger anxiety and depression symptoms, and the use of auriculotherapy as an alternative measure against traditional methods, and correlated the results obtained against the therapeutic relationship used along with the benefits of such technique. Although the effects found in other types of treatment are similar or superior to those found in auriculotherapy, one can assume that it is a more viable option for mild anxiety and as an optional measure and in conjunction with chemical therapies and methods to control anxiety and depression.
Downloads
References
Alves, D. P., de Jesus Silva, E. J., Antunes, M. Q., Damasceno, E. A., de Oliveira Lima, P., & Rocha, R. L. (2019). A utilização da fitoterapia e plantas medicinais como prática terapêutica pela visão de estudantes de enfermagem. Revista Conexão Ciência I, 14.
Bruning, M. C. R., Mosegui, G. B. G., & Vianna, C. M. D. M. (2012). A utilização da fitoterapia e de plantas medicinais em unidades básicas de saúde nos municípios de Cascavel e Foz do Iguaçu-Paraná: a visão dos profissionais de saúde. Ciência & saúde coletiva, 17, 2675-2685.
Cardoso, H. F., Baptista, M. N., Sousa, D. F. A. D., & Goulart Júnior, E. (2017). Síndrome de burnout: Análise da literatura nacional entre 2006 e 2015. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 17(2), 121-128.
Carlotto, M. S. (2002). A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em estudo, 7, 21-29.
Carlotto, M. S., Nakamura, A. P., & Câmara, S. G. (2006). Síndrome de Burnout em estudantes universitários da área da saúde. Psico (Porto Alegre), 57-62.
Carneiro, M. D. L. A., & Monteiro, L. Z. (2019). Utilização de fitoterápicos por estudantes do curso de farmácia de uma instituição particular do Distrito Federal. Revista de Iniciação Científica e Extensão, 2(Esp. 1), 5-5.
Feitosa, M. H. A., Soares, L. L., Borges, G. A., Andrade, M. M., & Costa, S. D. M. (2016). Inserção do conteúdo fitoterapia em cursos da área de saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, 40, 197-203.
Finkler, R. U., & San Martim, M. (2019). Eficácia da auriculoterapia na dor no ombro-uma revisão integrativa. Revista Interdisciplinar de Promoção da Saúde, 2(1), 56-60.
Fontenele, R. P., Sousa, D. M. P. D., Carvalho, A. L. M., & Oliveira, F. D. A. (2013). Fitoterapia na Atenção Básica: olhares dos gestores e profissionais da Estratégia Saúde da Família de Teresina (PI), Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 18, 2385-2394.
Freitas, L. C. S., de Sousa, P. H. C., & Coutinho, B. D. (2020). Auriculoterapia no tratamento da obesidade: uma revisão sistemática. Revista Pesquisa em Fisioterapia, 10(3), 553-565.
Kurebayashi, L. F. S., & Silva, M. J. P. D. (2014). Eficácia da auriculoterapia chinesa para o estresse em equipe de enfermagem: ensaio clínico randomizado. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 22, 371-378.
Moraes, C. A., Edelmuth, D. G., Novo, N. F., & Hübner, C. V. (2013). Qualidade de sono em estudantes de medicina do método de aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirão Preto), 46(4), 389-397.
Mota, Í. D., Farias, G. O., da Silva, R., & Folle, A. (2017). Síndrome de burnout em estudantes universitários: um olhar sobre as investigações. Motrivivência, 29, 243-256.
Pinto, P. S., Nunes, F. M. R., Freitas, R. H. B., Bonan, P. R. F., & Batista, A. U. D. (2018). Síndrome de Burnout em estudantes de Odontologia, Medicina e Enfermagem: uma revisão da literatura. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 6(2), 238-248.
Prado, J. M. D., Kurebayashi, L. F. S., & Silva, M. J. P. D. (2012). Eficácia da auriculoterapia na redução de ansiedade em estudantes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 46, 1200-1206.
Santos, T. F., & de Lima, M. C. (2018). Eficácia da Auriculoterapia na Redução do Hábito Tabagista. Revista Pleiade, 12(23), 90-100.
Tarnowski, M., & Carlotto, M. S. (2007). Síndrome de Burnout em estudantes de psicologia. Temas em Psicología, 15(2), 173-180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.