ATTENTION NETWORKS AND HEALTH CARE PRACTICES FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH CHRONIC DISEASES IN TIMES OF COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2125

Keywords:

paper aims to identify the practices and care support provided

Abstract

It aims to identify the care practices and supports performed to chronic conditions in children and adolescents in the Health Care Network (SAN). This is a descriptive study with a mixed approach, conducted from April to August 2021, at the reception of the outpatient clinics of a tertiary pediatric hospital in Fortaleza, Ceará, Brazil. Fifty children and adolescents participated, as well as their guardians, chosen randomly, non-probabilistically, and in person. Inclusion criteria were: children and adolescents, both genders, from 5 to 18 years of age, with a diagnosis of chronic disease, being followed up or treated at the hospital where the research was being carried out. An interview form was used as an instrument. For analysis, the data were treated by Braun and Clarke's thematic analysis. The majority were female, students of the Elementary School II, coming from the countryside of Ceará and had a mean age of 11.8 years. Of the chronic diseases, the prevalent one was cancer and all were accompanied in the reference hospital by the mother. In the pandemic, it was evident the presence of clinical manifestations among the participants, sometimes with the need to seek services in the RAS, such as medical consultation in tertiary care. It is concluded that in the search for care supports carried out in the RAS, there were difficulties of access, impairment in the continuity of care of children and adolescents with chronic diseases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Lopes Custódio

Psicóloga. Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará.

Déborah Santana Pereira

Profissional de Educação Física. Doutoranda em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará.

Roberta Duarte Maia Barakat

Universidade Estadual do Ceará

Ilvana Lima Verde Gomes

Enfermeira. Pós-Doutora pela Universidade Federal da Bahia. Docente associada da Universidade Estadual do Ceará.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Implantação das Redes de Atenção à Saúde e outras estratégias da SAS. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2014. 160 p: il.

Oliveira, NRC. Redes de Atenção à Saúde: a atenção à saúde organizada em redes [Internet]. São Luís: Universidade Federal do Maranhão, 2016.

Disponível em: https://ares.unasus.gov.br/acervo/html/ARES/2444/1/UNIDADE_1.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

Reis, AAC. et al. Reflexões para a construção de uma regionalização viva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, p. 1045-1054, 2017.

Mendes, EV et al. O cuidado das condições crônicas na atenção primária à saúde: o imperativo da consolidação da estratégia da saúde da família. 2012.

Dadalto, EV.; Cavalcante, FG. O lugar do cuidador familiar de idosos com doença de Alzheimer: uma revisão de literatura no Brasil e Estados Unidos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, p. 147-157, 2021.

World Health Organization. Noncommunicable diseases progress monitor 2020. Genebra: World Health Organization, 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/ncd-progress-monitor-2020. Acesso em: 10 jan. 2022.

Malta, DC. et al. A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, 2020.4

Mendes, EV. As redes de atenção à saúde. Ciência & saúde coletiva, v. 15, p. 2297-2305, 2010.

Alveno, RA. et al. Pediatric chronic patients at outpatient clinics: a study in a Latin American University Hospital. Jornal de Pediatria, v. 94, p. 539-545, 2018.

Trinca, W. (Org.). Procedimento de Desenhos-Estórias: Formas derivadas, desenvolvimentos e expansões. São Paulo: Vetor, 2013; 363 p.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação (CP/CNE), 2020. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145 011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 maio 2021.

Leandro, TA. et al. Conforto prejudicado em crianças e adolescentes com câncer. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, p. 934-941, 2018

Pinto, MB. et al. Percepção de mães acerca da inclusão escolar de crianças com doença crônica. Revista de Enfermagem UFPE on line, v. 11, n. 3, p. 1200-1206, 2017.

Kumar, P. et al. Prevalence of pre-diabetes/type 2 diabetes among adolescents (10–19 years) and its association with different measures of overweight/obesity in India: a gendered perspective. BMC Endocrine Disorders, v. 21, n. 1, p. 1-12, 2021.

Lee, EY.; Yoon, K. Epidemic obesity in children and adolescents: risk factors and prevention. Frontiers of medicine, v. 12, n. 6, p. 658-666, 2018.

Wolkers, PCB. et al. Atenção primária à criança com diabetes mellitus tipo 1: perspectiva de cuidadores. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, p. 451-457, 2017.

Guedes, P.; Almeida, K.; Moraes, L. A prevalência da obesidade infantil entre os alunos do ensino fundamental nas escolas da rede pública: Revisão sistemática da literatura. Revista Arquivos Científicos (IMMES), v. 2, n. 2, p. 36-40, 2019.

Rodriguez, JM; Cabeça, LPF; Melo, LL. Therapeutic itinerary of families of children with chronic diseases. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 31, 2021.

Silva, MAS. et al. Cotidiano da família no enfrentamento da condição crônica na infância. Acta Paulista de Enfermagem, v. 23, p. 359-365, 2010.

Rodrigues, JIB; Fernandes, SMGC.; Marques, GFS. Preocupações e necessidades dos pais de crianças hospitalizadas. Saúde e sociedade, v. 29, p. e190395, 2020.

Malta, DC. et al. Doenças crônicas não transmissíveis e mudanças nos estilos de vida durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Revista Brasileira de Epidemiologia [online], v. 24, e210009, 2021. Epub 03 Maio 2021. ISSN 1980-5497. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-549720210009. Acesso em: 3 Maio 2022.

Zhang, A. et al. A Meta-Analysis of the Effectiveness of Telemedicine in Glycemic Management among Patients with Type 2 Diabetes in Primary Care. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 19, n. 7, p. 4173, 2022.

Derdyk, E. Pensamento e ação no magistério. Formas de pensar o desenho. Desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Scipione, 2003.

Castro, BSM.; Moreira MCSN. (Re)conhecendo suas casas: narrativas sobre a desospitalização de crianças com doenças de longa duração. Physis: Revista de Saúde Coletiva [online], v. 28, n. 03 [Acessado 3 Maio 2022], e280322, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-73312018280322>. Epub 14 Jan 2019. ISSN 1809-4481.

Tobase, L. et al. Empathic listening: welcoming strategy for nursing Professional in coping with with the oronavirus pandemic. Revista brasileira de enfermagem, v. 74, 2021.

Published

15/11/2022

How to Cite

Lopes Custódio, L., Santana Pereira, D., Duarte Maia Barakat, R., & Lima Verde Gomes, I. (2022). ATTENTION NETWORKS AND HEALTH CARE PRACTICES FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH CHRONIC DISEASES IN TIMES OF COVID-19. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112125. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2125