THE ROLE OF THE INTERNET IN THE USE OF WHATSAPP AS AN EDUCATIONAL RESOURCE: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE IN THE CONTEXT OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2165Keywords:
Internet, Whatsapp, Education, Systematic Literature ReviewAbstract
This article addresses the Digital Information and Communication Technologies (TDIC), specifically the use of the internet in the WhatsApp application, inserted in the context of information and communication technologies. The article focuses on analyzing how these technologies, specifically the WhatsApp application, are influencing linguistic, daily, informative, educational communication, etc. To this end, a systematic review of the literature (2000-2016) on the subject was carried out, analyzing the productions available in some databases on the subject in the educational context. For this purpose, we analyzed 13 works available online (SciELO, Google Scholar, National Digital Library, JSTOR, Portal de Periódicos Capes and Public Domain) in which empirical and/or theoretical studies were found on the use of the internet in the WhatsApp application in educational context. The results show a greater amount of bibliographic works, roughly, they show how the internet linked to WhatsApp can be used in the school space. The methodology discusses the systematic literature review, indicating the procedures for the writing of this article. This was followed by establishing the relationship between the data found and education. Therefore, the influence of TDIC in the school and its implications for those involved in the school context were discussed. It is hoped that the present work can significantly contribute to the field of study of educational technologies in the school and academic context.
Downloads
References
ALMEIDA, L. P. de. O uso pedagógico da internet no ensino de Graduação no Estado do Paraná: O caso da Unicentro. Mestrado (Dissertação). - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina, 2001.
ARAÚJO, P. C.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. O aplicativo de comunicação WhatsApp como estratégia no ensino de Filosofia, Temática (João Pessoa. Online), v. XI, p. 11-23, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/22939/12666. Acesso em: 08 out. 2022.
BANE, A. F.; MILHEIN, W. D. Como usam Ia Internet los professores universitários: possibilidades de Ia Internet. Revista Interamericana de Nuevas Tecnologias de Ia Información, v.2, n.2, maio/ago., 1996.
BOUHNIK, D.; DESHEN, M. WhatsApp goes to school: Mobile instant messaging between teachers and students. Journal of Information Technology Education: Research, v. 13, n. 2, 2014, p. 217-231. Disponível em: http://www.jite.org/documents/Vol13/JITEv13ResearchP217-231Bouhnik0601.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; ALBUQUERQUE, O. C. P.; COUTINHO, C. P. WhatsApp e suas aplicações na educação: uma revisão sistemática da literatura. Revista Educaonline, v. 10, n. 2, p. 67-87, 2016. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5B%5D=824. Acesso em:
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. Sala de Aula Invertida: Recomendações e Tecnologias Digitais para sua Implementação na Educação. RENOTE, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11–21, 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.96583. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/96583. Acesso em: 8 out. 2022.
BRASIL. BNCC (Base Nacional Comum Curricular). Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd. Acesso em: 08 out. 2022.
CARVALHO, M. S. R. M. de. A trajetória da internet no Brasil: Do surgimento das redes de computadores à instituição dos mecanismos de governança. Mestrado (Dissertação). - Programa de Pós-Graduação de Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: https://www.cos.ufrj.br/uploadfile/1430748034.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999 [2010]. v. 1.
FAQUETI, M. F.; OHIRA, M. L. B. A internet como recurso na educação: contribuições da literatura. REVISTA ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 4, n. 4, 1999. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/337. Acesso em: 08 out. 2022.
FERREIRA, S. M. S. P. Introdução as Redes Eletrônicas de Comunicação. Ci. Inf., Brasília, v. 23, n. 2, p. 258-263, maio/ago. 1994. Disponível em: http://www.ijsn.es.gov.br/ConteudoDigital/20180719_cienciadainformacao_v.23_n.2_1994_p.258_263_.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: http://meiradarocha.jor.br/news/tcc/files/2017/12/Gerhardt-e-Silveira.-M%C3%A9todos-de-Pesquisa-EAD-UFRGS.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
MARQUES, W. R. METAVERSO E EDUCAÇÃO: UMA REVISÃO DA LITERATURA. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 10, p. e3102064, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i10.2064. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2064. Acesso em: 30 out. 2022.
MARQUES, W. R.; FERREIRA, N. R..; GONÇALVES, D. P.; ALVES, M. C.; LIMA, C. S.; ASSUNÇÃO, A. V. L. L.; ROCHA, L. F. de B. V.; MARQUES, F. M. R. Identidade profissional em debate – professor (a) você trabalha ou só dar aula mesmo? Conjecturas, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 888–907, 2021a. DOI: 10.53660/CONJ-479-540. Disponível em: https://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/479. Acesso em: 8 out. 2022.
MARQUES, W. R.; MACHADO, A. N.; LIMA, M. R.; COSTA, R. M.; SANTOS, F. B.; SÁ, R. M. B.; ARAÚJO, I. M. A.; COSTA, J. M. Sociologia do Trabalho e Mestrados Profissionais: busca de identidade e reconhecimento da profissionalidade docente. Conjecturas, [S. l.], v. 21, n. 7, p. 689–707, 2021b. DOI: 10.53660/CONJ-476-527. Disponível em: https://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/476. Acesso em: 8 out. 2022.
MARQUES, W. R.; FERREIRA, D. J. L.; CUTRIM, D. S. P.; VIANA, M. N. G.; FREITAS, M. D. de; COSTA, R. C.; ROCHA, L. F. de B. V.; SOARES, H. A. Profissionalidade docente: Saber e busca de reconhecimento. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n.12, p.97692-97711 dec. 2020.Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/21544. Acesso em: 08 out. 2022.
MARTINS, E. R.; GOUVEIA, L. M. B. O Uso do WhatsApp como Ferramenta de Apoio a Aprendizagem no Ensino Médio. RENOTE: Novas Tecnologias na Educação, v. 16 nº 2, dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/89233. Acesso em: 08 out. 2022.
MORAN, J. M. Como utilizar a Internet na educação: relatos de experiências. Rev. Ciência da Informação, Brasília, v.26, n.2, p. 146-153, maio/ago. 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/PxZcVBPnZNxv7FVcHfgMNBg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 out. 2022.
NIZA, C. Como usar o WhatsApp na escola. NOVA ESCOLA: Blog Tecnologia na Educação, 2016. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/4688/como-usar-o-whatsapp-na-escola. Acesso em: 08 out. 2022.
SAMPAIO, R. F; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-35552007000100013. Acesso em: 08 out. 2022.
SILVA, M. Internet na escola e inclusão. Tecnologias na escola – Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/2sf.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
TEDESCO, J. C. (Org.). Educação e novas tecnologias: esperança ou incerteza? São Paulo: Vozes, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.