THE ROLE OF THE INTERNET IN THE USE OF WHATSAPP AS AN EDUCATIONAL RESOURCE: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE IN THE CONTEXT OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2165

Keywords:

Internet, Whatsapp, Education, Systematic Literature Review

Abstract

This article addresses the Digital Information and Communication Technologies (TDIC), specifically the use of the internet in the WhatsApp application, inserted in the context of information and communication technologies. The article focuses on analyzing how these technologies, specifically the WhatsApp application, are influencing linguistic, daily, informative, educational communication, etc. To this end, a systematic review of the literature (2000-2016) on the subject was carried out, analyzing the productions available in some databases on the subject in the educational context. For this purpose, we analyzed 13 works available online (SciELO, Google Scholar, National Digital Library, JSTOR, Portal de Periódicos Capes and Public Domain) in which empirical and/or theoretical studies were found on the use of the internet in the WhatsApp application in educational context. The results show a greater amount of bibliographic works, roughly, they show how the internet linked to WhatsApp can be used in the school space. The methodology discusses the systematic literature review, indicating the procedures for the writing of this article. This was followed by establishing the relationship between the data found and education. Therefore, the influence of TDIC in the school and its implications for those involved in the school context were discussed. It is hoped that the present work can significantly contribute to the field of study of educational technologies in the school and academic context.

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Author Biographies

Caroliny Santos Lima

Doutoranda da Faculdade de Educação de São Paulo - FEUPS. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB), pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão. Professora da Universidade Federal do Maranhão, campus Grajaú;

 

Walter Rodrigues Marques

Doutorando em Educação pela USP (FEUSP - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo); Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica pela Universidade Federal do Maranhão (PPGEEB/UFMA). Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão. Graduação em Psicologia pela Faculdade Pitágoras de São Luís (MA). Professor de Arte na Secretaria de Estado da Educação do Maranhão (SEDUC-MA);

Luís Félix de Barros Vieira Rocha

Doutorando em Educação pelo Faculdade de Educação (FAE) do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Mestre em Educação - Gestão de Ensino da Educação Básica da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Educação Artística-Habilitação Artes Plásticas/UFMA. Professor da Escola Municipal Julia Fonseca Barbosa em Matões do Norte, MA;

George Ribeiro Costa Homem

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da UERJ. Mestre em Educação - Gestão do Ensino da Educação Básica. Graduado em Filosofia. Professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica na área de conhecimento Filosofia.

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Published

07/11/2022

How to Cite

Lima, C. S. ., Marques, W. R. ., Rocha, L. F. de B. V. ., & Homem, G. R. C. . (2022). THE ROLE OF THE INTERNET IN THE USE OF WHATSAPP AS AN EDUCATIONAL RESOURCE: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE IN THE CONTEXT OF EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112165. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2165