WHAT ARE THE REASONS LEADING STUDENTS TO ESCAPE FROM HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: A CASE STUDY IN A PUBLIC EDUCATION INSTITUTION IN THE INTERIOR OF THE STATE OF SÃO PAULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2500

Keywords:

society is directly related to the permanence and success of the student in school.

Abstract

Contextualization: The development of a society has a direct relationship with the permanence and success of the student in school. School dropout is a phenomenon that directly affects educational institutions, whether public or private, and causes various losses, both academic, economic and social. Objective: This article aims to identify and analyze the dropout of students from a public institution of higher education (HEIs) in the area of exact sciences, located in the interior of the State of São Paulo - Brazil, in the 2nd. half of 2022. In addition, using basic quality tools, identify the factors that influence evasion and also advance with suggestions of strategies to minimize this phenomenon.  Method: Use of an exploratory bibliographic research to understand the reasons for the dropout of higher education courses by the literature and a case study, developed during a training of basic quality tools for students of a higher course of exact sciences. Expected results: With this study, it was observed that psychological and sociological factors were the major influencers in the cause of evasion and that quality tools are good resources for the study of evasion in the HEI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ignácio Giocondo César

Engenheiro Mecânico (UNESP) com Mestrado e Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Metodista de Piracicaba

Ieda Kanashiro Makiya

Professor Associado, Docente, Faculdade de Ciências Aplicadas, UNICAMP. Coordenador SB-LAB.

References

BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. do C. L.; BOGUTCHI; T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso de UFMG. Revista de rede de avaliação institucional da educação superior. Campinas, v. 8, n. 3, p. 161-189, set. 2003.

CERATTI, M. R. N. Evasão escolar: causas e consequências. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/242-4.pdf>. Acessado em: 01 Nov. 2022.

CÉSAR, F. I. G. Ferramentas Básicas da Qualidade: Instrumentos para gerenciamento de processo e melhoria contínua. Editora Biblioteca 24 horas. 2011.

CÉSAR, F. I. G. Ferramentas Gerenciais da Qualidade: Instrumentos para gerenciamento e tomada de decisão na implantação da melhoria contínua. Editora Biblioteca 24 horas. 2013.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da educação superior: avanços e riscos. EccoS. São Paulo, v. 10, n. especial, p. 67-93, 2008.

GAIOSO, N. P. de L. O fenômeno da evasão escolar na educação superior no Brasil. 2005. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2005.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

INSTITUTO SEMESP. Taxa de Evasão. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/brasil/evasao/> Acessado em 27 Nov. 2022.

LOBO, M. B. de C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. ABMES Cadernos. Brasília, set./dez. 2012.

MARIAN-GARCIA, J. A.; VAL, M. P.; MARTIN, T. B. Longitudinal study of the results of continuous improvement in an industrial company. Team Performance Management, v. 14, n. ½, p. 56-66, 2008.

MEC – Ministério da Educação e Cultura. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Revista de rede de avaliação institucional superior. Campinas, v. 1, n. 2, p. 55-65, dez. 1996.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MOURA, F. A.; MANDARINO, P. H. P.; SILVA, S. C. P. Evasão escolar no Ensino Superior: Análise Quantitativa no Cursos de Licenciatura em Física do IFPA Campus Bragança. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 42, 2020.

PLATAFORMA NILO PEÇANHA. Indicadores de Gestão. Disponível em: < https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiZDhkNGNiYzgtMjQ0My00OGVlLWJjNzYtZWQwYjI2OThhYWM1IiwidCI6IjllNjgyMzU5LWQxMjgtNGVkYi1iYjU4LTgyYjJhMTUzNDBmZiJ9> Acessado em: 30 Nov. 2022.

SCHARGEL, F. P; SMINK, J. Estratégias para Auxiliar o Problema de Evasão Escolar. Rio de Janeiro: Dunya, 2002.

SILVA, C. R.de O. Metodologia e Organização do Projeto de Pesquisa (Guia Prático). Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, 2004.

SILVA FILHO, R. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPÓLITO, O.; LOBO, M. B. C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007.

VASCONCELLOS, C. S. Construção do conhecimento em sala de aula. Cadernos Pedagógicos do Libertad, 2; 3º. ed. São Paulo: Libertad, 1995.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e método. Porto Alegre. Editora Bookman, 2001.

YOSLHINAGA, C. Qualidade Total – A forma mais prática e econômica de implementação e condução. São Paulo, 1991.

WERKEMA, M. C. C. Ferramentas estatísticas básicas para gerenciamento de processos. Belo Horizonte, MG: Wekema Editora Ltda. 2006.

Published

16/12/2022

How to Cite

Giocondo César, F. I., & Kanashiro Makiya, I. . (2022). WHAT ARE THE REASONS LEADING STUDENTS TO ESCAPE FROM HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: A CASE STUDY IN A PUBLIC EDUCATION INSTITUTION IN THE INTERIOR OF THE STATE OF SÃO PAULO. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122500. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2500