CONTINUING EDUCATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN THE PANDEMIC CONTEXT: CHALLENGES AND CHANGES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2623Keywords:
Teacher training, Digital Technologies, Active MethodologiesAbstract
In a society undergoing major changes, where information and communication play a central role in daily life, in work in general and in academic life, the teacher plays a role, is a mediator, encourager and researcher. In this way, teacher training must be conceived as a necessary action, following up as sociais, promoting intervention in the sense of innovating and promoting the use of technologies and methodologies. This article aims to present the advances and training possibilities for teachers of the state education network in the State of Paulo. For that, they were raised about the training carried out in the Pegogical Work Trainings - ATPCs, and the Projects Training by the channel of the São Paulo Media Center - CMSP. Teachers were responsible for offering answers. Teachers get guidance that is effective for results and that helps teachers learn about active methodologies and the use of digital technologies.
Downloads
References
AUSUBEL, David P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª. Lisboa: Edições, v. 70, n. 1, p. 223, 2004.
BR, C. G. I. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2017. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017.
CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Artmed, 2002.
TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 3, n. 2, p. 03-26, 2020.
FALSARELLA, Ana Maria. A formação continuada de professores e seu impacto na prática cotidiana. Revista Psicopedagogia, v. 20, n. 63, p. 210-217, 2003.
FALSARELLA, Ana Maria. Formação continuada e prática de sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Autores Associados, 2021.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.
GIRALDO, Victor. Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, v. 70, n. 1, p. 37-42, 2018.
INFORMAÇÃO, Núcleo; COORDENAÇÃO DO PONTO, B. R. TIC Educação 2018: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. 2019.
LIMA, Paulo Vinícius Pereira et al. Brasil no Pisa (2003-2018): reflexões no campo da Matemática.
MEREDIK, Fernanda; MOTTA, Marcelo Souza. Os Saberes do professor de matemática na utilização das tecnologias digitais em um ensino híbrido. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 8, n. 1, 2019.
MOREIRA, Plinio Cavalcanti; FERREIRA, Ana Cristina. O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, p. 981-1005, 2013.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia. Belo Horizonte: Relatório Técnico, GESTRADO/UFMG, 2020.
PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, v. 324, 2020.
PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo. Ensino médio: contradições conceituais. Curitiba: CRV, 2015.
RELATÓRIO BRASIL NO PISA 2018 (versão preliminar). (2019). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília-DF Inep/MEC.
RIECKMANN, Marco. Education for sustainable development goals: Learning objectives. Unesco Publishing, 2017.
SILVER, Edward A. Formação de professores de matemática: desafios e direções. Boletim de Educação Matemática, v. 19, n. 26, 2006.
SOUZA, Gabriela Pereira. Formação docente em tempos de pandemia: experiência na gestão escolar. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-12, 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A aventura de formar professores. Papirus Editora, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.