SCHOOL MANAGEMENT: CONTRIBUTIONS OF SWOT ANALYSIS IN TEACHING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Rafaela da Conceição Martins dos Santos
  • Silvania Maria Roque
  • Vania Grigório

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2680

Keywords:

bibliographical research sought to discuss school management

Abstract

This bibliographical research sought to discuss school management, about its origins and numerous social, economic, political, scientific and technological transformations, which forced organizations and employees to seek answers to modern challenges, constituting a flow for the acquisition, storage, distribution and use of knowledge. Governance needs to be carried out in school management and to support can use the SWOT analysis (short for Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats - in Portuguese: Strengths, Opportunities, Weaknesses and Threats - FOFA) that verifies external and internal factors, positive and negative. The aim of this study is to describe the principles of School Management in democratic and pedagogical processes in the educational scope, as well as the dimensions and implications that correspond to the theme under study that contribute to a better quality in teaching, through the use of SWOT analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Rafaela da Conceição Martins dos Santos

Graduada em Pedagogia – Universidade Estadual Vale do Acarú – CE (UVA); Graduanda em Letras – Língua Portuguesa - Formação Pedagógica - Universidade Estácio de Sá – (ESTÁCIO) ; Especialista em EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS – Centro Universitário Faveni – (FAVENI); Especialista em SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E EDUCAÇÃO INFANTIL - Faculdade Instituto Brasil de Ensino – IBRA; Especialista em EDUCAÇÃO ESPECIAL - Faculdade Instituto Brasil de Ensino – IBRA; Especialista EM EDUCAÇÃO INFANTIL E ALFABETIZAÇÃO - Centro Universitário Maurício de Nassau – Recife; Especialista em EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSIVA - FACULDADE IBRA DE MINAS GERAIS – FIBMG; Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Vania Grigório

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG). Pós graduação em Politicas de Promoção da Igualdade Racial na sala de aula pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Barroso, J. (2005). Políticas Educativas e Organização Escolar. Lisboa: Universidade Aberta.

Buss, R. B. P. (2013). Gestão Escolar. Indaial: Uniasselvi. 194 p. ISBN 978-85-7830-660-1. Brasil.

Buzzi, V. M. (2013). Pornografia de Vingança: contexto histórico-social e abordagem no direito brasileiro. Ed., 2015, 1ª Ed., Florianópolis/SC, Brasil, Empório do Direito.

Freire, P. (1988) Pedagogia do Oprimido. 18ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Haydt, R. C. (2000). Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática. Humphrey, A. (2013). Impressão sob Demanda. São Paulo: Book on Demond Ltda, 2013.

Libâneo, J. C. (2001) Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia:

Lima, A. C. B. (2003) (et all). Caderno Pedagógico Gestão e Organização da Escola Pública Brasileira. Florianópolis: UDESC/CEAD.

Luck, H. (2006) Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis: Vozes. Coleção Cadernos de Gestão.

Luck, H. (2009) Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. 22.ed. Petrópolis: Vozes.

Mccreadie, K. (2008) A Arte da Guerra SUN TZU: uma interpretação em 52 ideias brilhantes. São Paulo: Globo.

Miller, J. 9 (2019) Amazing Benefits of Technology in the Classroom (+18 Best Ways to Incorporate Technology). Disponível em https://www.jenreviews.com/classroom-technology/. Acesso em: 15 set. 2022.

Mccreadie, K. (2008). A Arte da Guerra SUN TZU: uma interpretação em 52 ideias brilhantes. São Paulo: Globo.

Mindtools. Análise SWOT: Como desenvolver uma estratégia para o sucesso. Disponível em https://www.mindtools.com/pages/article/newTMC_05.htm>. Acesso em: 16 set. 2022.

Pickton, D. W. S. What's swot in strategic analysis?. Briefings in Entrepreneurial Finance, v. 7, n. 2, p. 1101-119, mar./abr, 1998. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/246915222_What's_SWOT_in_strategic_analysis. Acesso em: 15 set. 2022.

Vitan, D. (2017) The SWOT Analysis of Pre-university Education. In: “Ovidius” University Economic, v. XVII, n. 1, p. 601-605,. Annals... Sciences Series.

Published

16/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Martins dos Santos, R. da C., Roque, S. M., & Grigório, V. . (2023). SCHOOL MANAGEMENT: CONTRIBUTIONS OF SWOT ANALYSIS IN TEACHING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422680. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2680