THE USE OF PLAY IN THE TEACHING OF MATHEMATICAL OPERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2780

Keywords:

Mathematics. Ludic. Teaching methodology. Importance. Incentive. Apprenticeship

Abstract

This study addresses the theme of the use of play in the teaching of mathematical operations. Thus, it intends to answer the initial question: What is the importance and contribution of play in the process of developing skills and competencies in mathematics? Therefore, the objective of this work is to discuss the proposal of the use of playful resources in the teaching of mathematical operations. Thus, we sought to analyze the teaching of current mathematics and verify its importance for the daily life of students. The present study also sought to clarify the process and methods of teaching mathematics, to report how to find the current methodology, the role of teachers to teach mathematics, what teaching and learning methods and the difficulties encountered in the learning process. The research was carried out through the elaboration of a bibliographic, qualitative research, such as a search carried out in the Scielo and Google Scholar databases through indexed articles, as well as the use of printed literature scans that addressed the theme. In view of all the content that has been disseminated, it is perceived that mathematics is a topic of discussion among students, teachers and teaching teams, generating differences of opinion, thus becoming a search tool to improve the teaching of these disciplines. Therefore, mathematics is present in all day-to-day activities, which is of fundamental importance in its learning and in the methodology used to encourage, motivate and raise awareness of this importance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wellington Abreu Martins, Seduc MA

Graduado licenciatura plena em Ciências com habilitação em química- UEMA/MA e licenciatura plena em matemática/ UNINTER, Pós graduado em Metodologia no ensino de Biologia e Química/UNINTER, professor de química na SEDUC - MA .

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Parte IV - Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: 2000.

BRUYNE, Paul de. Dinâmica de pesquisa em ciências sociais: os pólos da prática metodológica. Rio de Janeiro. Francisco Alves Editora, 1991.

CARRAHER, Terezinha et al. Na Vida Dez, Na Escola Zero. 14. ed. SÃo Paulo: Afiliada, 2006. 182 p.

CERVO, A. L. Metodologia científica. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

CONCEIÇÃO, F. H. G.; ALMEIDA, M. J. de M. Dificuldades de Alunos da EJA em Relação a Conteúdos Matemáticos. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10183/67/141.pdf. Acesso em: 02 fev. 2021.

EBERHARDT, I. F. N.; COUTINHO, C. V. S. Dificuldades de Aprendizagem em Matemática nas Séries Iniciais: diagnóstico e intervenções. Vivências. Erechim, RS, v. 7, n. 13, p. 62-70, out., 2011.

GOMES, M. L. M. História do Ensino da Matemática: uma introdução. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2012.

HOFFMANN VELHO, E. M.; MACHADO de LARA, I. C. O Saber Matemático na Vida Cotidiana: um enfoque etnomatemático. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.4, n.2, p. 3-30, nov. 2011.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LIMA, Elizabeth Ferreira. O Uso dos jogos no trabalho com as quatro operações. 2018. Disponível em: http://www.minerva.edu.py/archivo/11/7/Elizabeth%20Ferreira%20-%20Artigo.pdf. Acesso em: 27 mai. 2022.

MENDES, Rosilene Ericeira; SOUSA, Sonia Rocha Santos. O LÚDICO NO ENSINO DA MATEMÁTICA. Multidebates, v. 4, n. 4, p. 151-166, 2020.

OGLIARI, L. N. A. Matemática no Cotidiano e na Sociedade: perspectivas do aluno do ensino médio. 2008. 146 f. Dissertação de Mestrado. – Mestrado em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

PCN - Parâmetros curriculares nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/ SEF. 1998. 148p.

PETIM, Isis Dienely Froehlich et al. O ensino das operações matemáticas básicas de maneira lúdica. XIV Encontro sobre Investigação na Escola "Educar para democracia e a justiça social" Uruguaiana, 27 e 28 de agosto de 2016. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/pibid2014/files/2016/09/o-ensino-das-operacoes-matematicas-basicas-de-maneira-ludica-1.pdf. Acesso em: 27 mai. 2022.

RIGATTI, Keitiane; CEMIN, Alexandra. O papel do lúdico no ensino da matemática. Revista Conectus: tecnologia, gestão e conhecimento, v. 1, n. 1, p. 17-17, 2021.

RODRIGUES, Ronaldo Nogueira. Relação com o saber: um estudo sobre o sentido da matemática em uma escola pública. São Paulo: PUC, 2001, p. 166.

RODRIGUES, L. L. A. Matemática ensinada na escola e a sua relação com o cotidiano. Brasília: UCB, 2005.

SADOVSKY, P. Falta Fundamentação Didática no Ensino da Matemática. Nova Escola. São Paulo, Ed. Abril, Jan./Fev. 2007.

SCHMIDIT, A. Matemática – Por que Ensinar? Para que Aprender? Santa Maria: UFSM, 2007.

SILVA, Rosilene. O uso de jogos nos anos iniciais do ensino fundamental para o desenvolvimento das quatro operações básicas da matemática. Universidade Federal da Paraíba, Coremas, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17881. Acesso em: 27 mai. 2022.

DE SOUZA, Leandra Maria. LUDICIDADE NO ENSINO DA MATEMÁTICA. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 3, n. 1, p. 81-92, 2021.

SOUZA, Paula de Lima; SANTOS, Marilene Rosa dos. Atividades lúdicas no ensino de operações matemáticas: uma experiência com material dourado no 6 e 7 ano do ensino fundamental. VI Congresso Nacional de Educação, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD4_SA13_ID6591_23082019234327.pdf. Acesso em: 27 mai. 2022.

Published

08/02/2023

How to Cite

Abreu Martins, W., Pereira Santos, N. V. ., Gomes Batalha, D. ., & Siqueira Pereira, M. . (2023). THE USE OF PLAY IN THE TEACHING OF MATHEMATICAL OPERATIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422780. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2780