PROMOTION OF THE SCIENTIFIC MENTALITY: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2842Keywords:
Undergraduate teaching, Teaching practice, Qualitative researchAbstract
Is the best training for undergraduate students the one with traditional methods or the one with emerging methodologies? This study reports the methodological experience employed in the academic subject of Sensory Analysis of the Food Technology Course at IFCE Campus Limoeiro do Norte, which proposes as a practical activity the execution of sensory tests and the writing of the results in a paper for later publication, aiming at the approximation with science, the expansion of knowledge for a conscious training and criticism. The study used a qualitative and quantitative approach, with descriptive and explanatory characteristics, with the educational actions developed in the context of the aforementioned academic subject in the period from 2009 to 2019, which corresponds to 10 (ten) academic semesters. The data were collected through the Q-Academic Web System and the Lattes Platform. In that period, 228 students were enrolled in the academic subject. Considering only one participation per event, 48 publications with 133 student participations are registered in the Lattes Platform, in the formats of Abstract, Extended Abstract, Paper in Annals and Journal Article. Gathering a percentage of 58.33% of the total students enrolled in the academic subject, the students carried out the proposed activity, publicizing the work developed in state, regional, national, and international events, including publications in another language. It is understood that it is possible to produce or contribute to science through the mobilization of students, with their own and diverse expectations and perspectives, using theoretical and practical didactic instruments, such as academic writing.
Downloads
References
BEDIN, G. A. Resenha. Direito em Debate, ano X, n. 16/17, p. 211-216, jan./jun., 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988, 292 p.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, nº 253, Seção 1, página 1, de 30 de dezembro de 2008. Brasília, DF, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Regulação e Supervisão da Educação Superior. Portaria nº 286, de 21 de dezembro de 2012. Renovação do reconhecimento dos cursos superiores de graduação, constantes da tabela do Anexo desta Portaria. Diário Oficial da União, nº 249, Seção 1, página 67, de 27 de dezembro de 2012. Brasília, DF, 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução RDC nº 360, de 23 de dezembro de 2003. Informação nutricional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, nº 251, Seção 1, de 26 de dezembro de 2003, Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Diário Oficial da União, nº 225, Seção 1, página 62 de 20 de novembro de 2013 Brasília, DF, 2013.
BRIXIUS, F.; WELTER, M. P. Pedagogia de projetos numa visão complexa: práticas inter/transdisciplinares. Disponível em: <https://eventos.uceff.edu.br/eventosfai_dados/artigos/semic2017/683.pdf>. Acesso: 07 abr. 2020.
CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. 236p.
CURY, C. R. J. Educação, Democracia e Autoritarismo. Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822 - 2022. Entrevista: Yolanda Assunção, Produção e Edição: Thiago Rosado. Pensar a Educação Pensar o Brasil. Série de Entrevistas: Educação e Democracia. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=womo26CUEKs>. Acesso em 29 set. 2019.
DEMO, P. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. São Paulo, SP: Atlas, 1995. 293p.
DEMO. P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habernas. Rio de Janeiro, RJ: Tempo Brasileiro, 2000, 125 p.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2009. 120p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002, 175p.
IFCE. Instituto Federal do Ceará. Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Alimentos. Área Produção Alimentícia. Limoeiro do Norte: IFCE Campus Limoeiro do Norte, 2011. 213p.
KAUARK, F. S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa: guia prático. Itabuna, BA: Via Litterarum, 2010. 86p.
MASETTO, M. T. Docência no ensino superior voltada para a aprendizagem faz a diferença. São Paulo, SP: Pró-Reitoria de Graduação da USP, 2010. 38p. Cadernos Pedagogia Universitária.
MINAYO, M. C. S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: Consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo, SP, v. 5, n. 7, p. 01-12, abril. 2017a.
MINAYO, M. C. S. Cientificidade, generalização e divulgação de estudos qualitativos. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, RJ, v. 22, n. 1, p. 16-17, jan. 2017b.
MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S.F.R.; BIANCHINI, L.G.B.; OLIVEIRA JÚNIOR, I.B.; SANTOS, A.R.; SILVA, S.F.K. Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba, PR: CRV, 2017, p. 23-35.
MOTA, K. R.; ARAÚJO, C. H. S.; SANTOS, B. G. A formação para o trabalho: o papel dos Institutos Federais na produção dos novos intelectuais. Holos, ano 34, v. 2, p. 351-364, 2018.
NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, ano 23, n. 78, p. 15-36, abril, 2002.
PORTAL MEC. Rede Federal. Instituições. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/rede-federal-inicial/instituicoes>. Acesso em 23 ago. 2020.
PROJETO ACADÊMICO. Relato de caso: dicas de como fazer, metodologia, ABNT e exemplos. Disponível em: https://projetoacademico.com.br/relato-de-caso/. Acesso em 23 out. 2020a.
PROJETO ACADÊMICO. Relato de experiência: veja como fazer, modelo e exemplo pronto. Disponível em: https://projetoacademico.com.br/relato-de-experiencia/. Acesso em 23 out. 2020b.
RÖHRIG, M. Projetos interdisciplinares a partir de livros científicos e literários. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-10, e2779054, 2020.
SANTOS, N. L.; BRAGA, R. C.; BASTOS, M. S. R.; CUNHA, P. L. R.; MENDES, F. R. S.; GALVÃO, A. M. M. T.; BEZERRA, G. S.; PASSOS, A. A. C. Preparation and characterization of Xyloglucan films extracted from Tamarindus indica seeds for packaging cut-up -Sunrise Solo papaya. International Journal of Biological Macromolecules, v. 132, p. 1163-1175, 2019.
SCHEIBEL, M. F. Elementos de um projeto interdisciplinar. In: ACOSTA, A. J.; POOLI, J. P.; COSTA, M. R.; SCHEIBEL, M. F. PICAWY, M. M. (Org). Projetos interdisciplinares, Curitiba, PR: Editora Intersaberes. 2013. Cap. 08, p. 123-131. Série Gestão Educacional.
SEVERINO, A. J. Educação, trabalho e cidadania: a educação brasileira e o desafio da formação humana no atual cenário histórico. São Paulo em Perspectiva, n. 14, v. 2, p. 65-71, 2000.
SEVERINO, A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade, Campinas, SP: Editora Papirus. 2015. Cap. 03, p. 31-44.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2009. 120p. cap. 2, p. 31-42.
URBAN, A. C.; MAIA, C. M.; SCHEIBEL, M. F. Organização do trabalho pedagógico. Curitiba, PR: IESBI, 2008, 220p.
VENCESLAU, A. S. Direitos no Brasil: necessidade de um choque de cidadania. Revista de Sociologia e Política, n. 27, p. 211-214, nov., 2006.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015, 320p.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2016. ePUB. 309p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.