SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: A REPORT OF EXPERIENCES IN ELEMENTARY EDUCATION 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.2991

Keywords:

Supervised internship, Experience reports, Elementary School

Abstract

This paper describes about the educational practices carried out during the discipline Supervised Internship in Computing I, in the undergraduate course of Degree in Computing, of the University of the State of Amazonas (UEA), in the Higher Education Center of Coari (NESCOA). The on-site activities were carried out in a school of the state school system, in the city of Coari – Amazonas. The discipline in this course, allows the trainee to experience the practice of the internship with research in public schools, in which the object of investigation is the educational problem, to be investigated, in this perspective, the trainee has the opportunity to propose possible solutions and for this, it is necessary to use the Digital Technologies of Information and Communication (TDIC). The work is based on a qualitative descriptive approach and reports in a contextualized way the experiences lived in the internship practice. The methodology describes the main stages of the research, emphasizing the use of the Digital Concept Collection, which is a set of 51 mathematics classes and Portuguese that prioritizes the use of the phonic method for children's literacy. Our considerations, according to the results obtained in the regencies, recommend the use of this technological resource by teachers, aiming at a better use in the teaching-learning process in Elementary School I.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Beatriz Avelar Rocha

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA. 

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST Universit, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA). 

Rogério Brito de Oliveira

Pós-Graduado em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação da Serra – FASE. Pedagogo da Secretaria de Estado da Educação e Desporto – SEDUC, Amazonas.

References

AQUINO, Julio Gropa. (1996). A relação professor-aluno: do pedagógico ao institucional. São Paulo: Summus.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso: 08 mar. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm.>. Acesso: 08 mar. 2023.

CASTRO, A. T. K. A; SALVA, S. (2012). Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html >. Acesso: 08. Mar. 2023.

FERREIRA, L. G., & Ferraz, R. D. (2021). Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese, 7, e021017. https://doi.org/10.47519/eiaerh.v7.2021.ID52.

LIMA, M. S. L., & PIMENTA, S. G. (2004). Estágio e docência. São Paulo. Cortez Editora.

MOURA, M. O. Matemática na infância. (2007) In: MIGUEIS, M. R.; AZEVEDO, M. G. (Org.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro, p. 39-64.

OLIVEIRA, Z. Pires, R. e Honório. (2010) Orientações para estágio de observação, participação e regência. São Paulo: Facitec.

SADOVSKY, Patrícia. (2007). Falta fundamentação didática no ensino da Matemática. Nova Escola. São Paulo, Ed. Abril.

SILVA, H. I., & Gaspar, M. (2018). Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 99(Rev. Bras. Estud. Pedagog., 2018 99(251). Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093. Acesso: 06 mar. 2023.

SILVA, L.P, Barbosa, L.S. O. (2020). Coleção Conceito Digital: Um Conjunto de Aulas Multimidias de Matemática e Língua Portuguesa aos alunos do Ensino Fundamental I. VI Seminário Nacional de Inclusão Digital (SENID 2020). Disponível em: https://portal.educacao.rs.gov.br/VI-SENID. Acesso 05 mar. 2023.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS – UEA. (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS.

Published

11/04/2023

How to Cite

Avelar Rocha, A. B., de Oliveira Barbosa, L. S., & Brito de Oliveira, R. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: A REPORT OF EXPERIENCES IN ELEMENTARY EDUCATION 1. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e442991. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.2991