INSTRUCTIONAL DESIGN CONTRIBUTIONS TO SELF-MANAGED LEARNING IN DISTANCE EDUCATION COURSES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Silvania Maria Roque
  • Celiney Tavares Santos
  • Ellen Cristina Boaratti Santiago

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3038

Keywords:

Understanding the importance and necessity of the Distance

Abstract

Understanding the importance and necessity of the Distance Higher Education standard, the well-known distance learning, which had a clear increase in demand, as well as the indigence of ending the differentiation between face-to-face teaching and the aforementioned distance learning, the contribution of Instructional Design to Self-Managed Learning in distance learning courses is highlighted here. With this, it is clear that many looks focus on the shapes that manage the coverage of new levels of quality, for higher education courses that are taught by such modality. Thinking about this panorama, this article presents, as its great design, to raise a brief reflection on instructional design in self-managed learning in Virtual Learning Environments, emphasizing, therefore, its epistemological, technological and methodological factors. With this, that is, with the conception of such a learning pattern, it is suggested that there is a better preparation or a vast improvement in these Virtual Learning Environments, which consider such pillars as being today the basis for their support of distance learning, understanding, thus, the importance of working together in the educational environment with self-managed learning and the contribution of instructional design. This discussion can be concretized from the moment in which it was chosen to do a bibliographic research, which will contribute to the collection of theoretical data, which will be the basis of this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Celiney Tavares Santos

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Licenciatura em História - Faculdades de Ciências da Bahia, especialista em Psicopedagogia Organizacional e especialista Gestão da Administração em Educação. Professora do Centro Universitário Leonardo da Vinci- UNIASSELVI e mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico - Espanha. 

Ellen Cristina Boaratti Santiago

Graduação em Direito pela Faculdades Integradas de Guarulhos. Graduada em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Nove de Julho. Pós graduada em Aspectos Psicobiológicos da Saúde do Trabalhador na Área de Transportes (UNIFESP), Engenharia de Segurança do Trabalho (UNINOVE) e Empreendedorismo e Inovação Tecnológica nas Engenharias (UNIVESP). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Assmann, H. (2000). A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15.

Lévy, P. (1998). Educação e cybercultura. Disponível em . Acesso em: 01 de fev. 2023.

Maciel, I. M. (2002). Educação a distância. Ambiente virtual: construindo significados. Boletim Informativo do Senac, Rio de Janeiro, v. 28, n. 3.

Romiszowski, A.J. (1999). Designing Instructional Systems: Decision making in course planning and curriculum design. London: Kogan Page.

Smith, P.L., & Ragan, T.J. (1999). Instructional design. (2nd ed.). Toronto: John Wiley & Sons.

Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Roque, S., Tavares Santos, C., & Cristina Boaratti Santiago, E. (2023). INSTRUCTIONAL DESIGN CONTRIBUTIONS TO SELF-MANAGED LEARNING IN DISTANCE EDUCATION COURSES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443038. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3038