EDUCATIONAL POLICIES IN THE PANDEMIC: THE MIXED EDUCATION AND THE POSSIBILITIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Andrea Godke
  • Silvania Maria Roque
  • Anelli de Sena Araujo Leandro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3044

Keywords:

world people have suffered great difficulties due to the health

Abstract

In Brazil and around the world, people have suffered great hardship due to the health crisis stemming from COVID-19. The contamination by the virus was something new and worrisome that led the authorities to create public policies to confront them in different sectors, including education. With the advance of the disease and coping measures, education became hybrid, as social distancing was relaxed. Given this context, this study had as general objective to understand the public policies created during and after the pandemic that provided opportunities for hybrid education. The methodology was the literature review, whose bibliographic search was performed in the databases Pubmed, SciELO, Virtual Health Library, Portal Capes, Lilacs and Google Scholar, complemented with a manual search in the reference lists of the selected works. Concluding that blended learning was relevant to the process of recovery of education, since social distancing was still necessary and not all people would have already had access to vaccination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Andrea Godke

Graduada em Pedagoga formada pela Universidade Internacional Uninter. Licenciada e bacharel em Psicologia formada pela Universidade Católica de Santos. Pós graduada em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

 

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Almeida Junior, R. M. (2013) O ensino a distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam, n. 5, p. 1-30.

Arantes, V. (Org.). (2011) Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus.

Belloni, M. L. (2012) O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados.

Brasil. (2018) Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Brasil, (2023) Lei n°14.533 de janeiro de 2023. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2014.533%2C%20DE%2011%20DE%20JANEIRO%20DE%202023&text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20de,30%20de%20outubro%20de%202003.> Acesso em: 22 fev. 2023

Cavalcante, I. F.; Lemos, E. C.; Motta, T. C. (2018) O uso de tecnologias em sala de aula: reflexões sobre a realidade de professores de escolas públicas no Rio Grande do Norte. 2018. Disponível em: < https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/477> Acesso em: 22 fev. 2023.

Cerutti, E. L.; Nora, M. D. (2017) Reflexões sobre a Cibercultura no ensino superior: um olhar sobre os cursos de licenciatura. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 9, n. 18, p. 32–46, jul./set. 2017.

Correia, J. C. (2020) Uso das TICs na prática docente numa escola do município de Assunção – PB em meio a pandemia da covid - 19. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/20058/1/JMC21122020.pdf> Acesso em: 10 fev. 2023.

Damasceno, T. S., Cardoso, D. M., Costa, L. T. T. (2018). Uso das tecnologias de informação e comunicação e dinâmicas do trabalho DOCENTE. Vivência: Revista de Antropologia, 1(51).

Faria, A.; Faria, P. M.; Ramos, M. A. (2013) Formação e desenvolvimento profissional docente em rede: entre o presencial e o online. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 2, p. 393-417, jul./dez.

Faro, A. et al. (2020) COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estud. psicol. (Campinas) 37.

Ferreira, M. J. M. A. (2014) Novas tecnologias na sala de aula. 2014. 121 páginas. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares). Universidade Estadual da Paraíba. Disponível em: < http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6325/1/PDF%20-%20Maria%20Jos%C3%A9%20Morais%20Abrantes%20Ferreira.pdf> Acesso em: 22 fev. 2023.

Gautério, V. L. B.; Rodrigues, S. C. (2017) O aprender em ambientes de aprendizagem: configurando uma cultura escolar. Deutschland: Novas Edições Acadêmicas, 2017. v.1. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8655884> Acesso em: 22 fev. 2023.

Giovanni, L. M. (2003) O ambiente escolar e as ações de formação continuada. In: Tiballi, E. F. A.; Chaves. S. M. (Org.). Concepções e práticas de formação de professores: diferentes olhares. Rio de Janeiro: DPA, p. 207-224

Gomes, S. S. (2016) Infância e Tecnologias. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola, 2016. Cap. 9. p. 145-158.

Helioterio, M. C. et al. (2020) COVID-19: porque a proteção da saúde dos trabalhadores e trabalhadoras da saúde é prioritária no combate à pandemia. 2020. Disponível em: Acesso em: 22 fev. 2023.

Kenski, V. M. (2017) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).

Kenski, V.M. (2012) Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas: Papirus.

Kenski, V. M. (2012) Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, p. 141.

Libâneo, J. C. (2021) in As Tic e as Teorias da Aprendizagem, p. 52, 2021, Funiber.

Marques, R. (2020) A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da covid-19. Boletim de conjuntura (boca), ano II, vol. 3, n. 7, 2020.

Moran, J. (2019). A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora: Papirus Editora.

Moran. J. Masseto, M; Behrens, M. (2013) Novas tecnologias e mediação pedagógica et al. São Paulo: Papirus.

Ostrovski, C. S.; Raitz, T. R. (2016) Tecnologias e formação para o trabalho docente na sociedade contemporânea. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 31, p. 181- 201.

Oliveira, E. D. (2013) Tecnologia e educação. São Paulo: Papirus.

Oliveira, A. S. S.; Neto, A. B. A.; Oliveira, L. M. S. (2020) Processo ensino aprendizagem na educação infantil em tempos de pandemia e isolamento. Ciência Contemporânea, v. 1, n. 6, p. 349–364, 2020

Palú, J.; Schutz, J. A.; Mayer, L. (2020) Desafios da educação em tempos da pandemia. Ed. Ilustração - Cruz Alta.

Santos, J. G.; Gonçalves, L. R. S.; Cardoso, V. C. (2021) O uso das TIC durante a pandemia de covid-19 no ensino de matemática. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n.10, jun. 2021

Siemens, G. (2004) Conectivismo: Uma teoria de Aprendizagem para a idade digital.

Siemens, G. (2021) As Tic na Educação e nas Teorias da Aprendizagem, p. 66, Barcelona, Espanha.

Silva, M. (2009) Sala de Aula Interativa: A Educação Presencial e a Distância em Sintonia com a Era Digital e com a Cidadania, 2009. Disponível em: <http://www.saladeaulainterativa.pro.br/textos.html >. Acesso em: 22 fev. 2023.

Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Godke, A., Maria Roque, S., & de Sena Araujo Leandro, A. (2023). EDUCATIONAL POLICIES IN THE PANDEMIC: THE MIXED EDUCATION AND THE POSSIBILITIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443044. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3044