XAVANTE SOCIETY AND EDUCATION: A VIEW FOCUSED ON INDIGENOUS SCHOOL CURRICULUM AND CURRENT LEGISLATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alana Ferraz Almeida
  • Tâmara Leite Bezerra Costa
  • Leide Ane da Silva Pereira
  • Rafaela da Conceição Martins dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3062

Keywords:

construction of this work, we seek to reflect on the curriculum focused on Indigenous

Abstract

Through the construction of this work, we seek to reflect on the curriculum focused on indigenous education, in view of a look concerned with indigenous teacher training, based on guiding documents of education. Thus, this work seeks to collaborate for future debates about mottos that are pertinent to the constitution of curricula, indigenous school education and also about teacher training, through a scope that the school curriculum is characterized as being one of the most serious tools in the educational environment, as well as in society, being a clear question of power, for he who holds it establishes the thought that the edification of identity is being architected there. In this way, it is understood that it is a tool for the transmission of content, values and culture. In short, this study, through its bibliographic research, points to the indigence of training teachers for indigenous education, seeking, with this, that there is a greater experience with the reality of indigenous students and also with their appreciation as true social and cultural subjects.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Alana Ferraz Almeida

Bacharelado em Direito pela UNIRIOS. Licenciada em Pedagogia pela UNEB. Pós graduada em Psicopedagogia Clínico- Institucional e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Tâmara Leite Bezerra Costa

Graduação em Pedagogia. Pós graduação em Gestão e Planejamento Educacional e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Leide Ane da Silva Pereira

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB. Pós graduada em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Faculdade São Luiz de França- Sergipe e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Rafaela da Conceição Martins dos Santos

Graduada em Pedagogia – Universidade Estadual Vale do Acarú – CE (UVA); Graduanda em Letras – Língua Portuguesa - Formação Pedagógica - Universidade Estácio de Sá – (ESTÁCIO) ; Especialista em Educação de Jovens e Adultos – Centro Universitário Faveni – (FAVENI); Especialista em Séries Iniciais do Ensino Fundamental e Educação Infantil - Faculdade Instituto Brasil de Ensino – IBRA; Especialista em Educação Especial - Faculdade Instituto Brasil de Ensino – IBRA; Especialista em Educação Infantil e Alfabetização - Centro Universitário Maurício de Nassau – Recife; Especialista em Educação Especial e Inclusiva - Faculdade Ibra de Minas Gerais – FIBMG; Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA).

References

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Published

30/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Ferraz Almeida, A., Leite Bezerra Costa, T., da Silva Pereira, L. A., & Martins dos Santos, R. da C. (2023). XAVANTE SOCIETY AND EDUCATION: A VIEW FOCUSED ON INDIGENOUS SCHOOL CURRICULUM AND CURRENT LEGISLATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453062. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3062