PEDAGOGICAL WORKSHOPS AS AN INSTRUMENT TO FACILITATE LEARNING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A CASE STUDY AT PROFª. MARIA EVAN DO CARMO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3250

Keywords:

Early Childhood Education. Pedagogical Workshops. Creativity e Criticism.

Abstract

This article investigates the theme of Pedagogical Workshops as an Instrument to Facilitate Learning in Early Childhood Education. A Case Study at Profª. Maria Evan do Carmo. In this context, the school, as a space for knowledge and socialization, is in constant transformation, since it receives, elaborates and, on a daily basis, has the responsibility of accompanying new demands and demands when dealing with different subjects and their experiences, doubts, behaviors and expressions diverse, which constitute points of reflection and action so that the educational space is and is always concerned with training, valuing its actors, helping each learner, in sociocultural, age and psychological conditions. Developing children's educational practices through pedagogical workshops provides opportunities and maximizes the work of teachers towards an also maximized reach in the process of building knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anne Karine Costa Menezes

UFC - Universidade Federal do Ceará.

Francisco Jose Filgueiras Russo

Doutor em Geografia pela Universidade estadual do Ceará. Doutor em Ciência da Educação pela Universidade Maria Serrana – PY. Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) na linha de pesquisa na área AMBIENTAL-ECOLÓGICA- Análise Geoambiental Integrada a Dinâmica das Paisagens Semiáridas e Litorâneas. Especializado em Metodologia do Ensino da Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Graduado Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Doutorado e do Mestrado pela  UNIVERSIDADE MARIA SERRANAPY (Paraguai) núcleo Fortaleza (disciplina de Técnicas e Praticas de Metodologia- Cientifica).

 

References

- ANDER-EGG, EZ. El taller: uma alternativa para la inovación pedagógica. Buenos Aires: Magistério del Rio de la Plata, 2006.

- ARRIADA, E.; VALLE, H.S. Educar para transformar: a prática das oficinas. Revista Didática Sistêmica, v. 14, n. 1, p. 3-14, 2012. Site: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2514. Acesso em: 31/Mar/2018.

- BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2005. Ed. 46º.

- BRASILConstituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em. Acesso em: 26 de ago de 2013.

______; Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em Acesso em: 26 de Ago de 2013.

-______; Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC / SEF, 2010. 116 p.

______;. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: .

______;. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em:

- BORSA, Juliane Callegaro. O Papel da Escola no Processo de socialização infantil. Disponível em: www.psicologia.com.pt/artigos/textos/A0351.pdf. Acesso em: 02 de junho de 2016.

- DELORS, Jacques. A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre. Artmed. 2005.

- FREIRE, PAULO Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa.33ed.São Paulo: Paz e terra, 1997.

-, ______;Paulo. Pedagogia do Oprimido. 32ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

- FORTALEZA, Diretrizes Curriculares para o Ensino Fundamental do Sistema Público Municipal de Ensino de Fortaleza. Flávia Regina de Gois Teixeira, Ana Maria Iório Dias (Org.). Fortaleza: Secretaria Municipal de Educação, 2011.

- ORTALEZA, Orientações sobre a sistemática de Avaliação da Aprendizagem (Documento Norteador)

- GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. 6. ed. São Paulo:Ática,1995. 160 p.

- GARCIA, Carlos Marcelo. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 2002.

- GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

- HEIDRICH, Gustavo. O direito de aprender. Revista Nova Escola/ Guia do Ensino Fundamental de 9 anos. n.225, Abril. São Paulo: 2009, p.14

- HOFFMANN. J. Avaliação mitos e desafios: uma perspectiva construtivista. 40ª. Ed. Porto alegre: Mediação, 2010

- HOLTZ, M. L. M. Lições de Pedagogia empresarial. São Paulo: DHL, 1998.

- LDB : Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. – 4. ed. – Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020. 59 p.

- LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos para quê? São Paulo. Editora Cortez, 2002.

- LOPES, J.M.C; CURRA, L.C.D; FERNANDES, C.L.C; MATTOS, L.F.C. Manual da oficina para capacitar preceptores em medicina de família e comunidade. Porto alegre: Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, 2009.

- LUCKESI, Cipriano C. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2001

- MARTINS, J. P. Muita tecnologia, pouca sabedoria. Gazeta do Povo, 08/01/2015. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/opiniao/artigos/muita-tec

- OLIVEIRA, Maria Gabriela Martins de. Oficinas pedagógicas e Aprendizagem Significativa: contribuições para a construção dos saberes geográficos nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018.

- OLIVEIRA, N.H.D. Recomeçar: família, filhos e desafios (online). São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 23p. Disponível em: http://static.scielo.org/scielobooks/965tk/pdf/oliveira-9788579830365.pdf Acesso em: 30 março 2014.

-REGO, T. C. Memórias da Escola: Cultura Escolar e Constituição de Singularidades. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003

- RODRIGUES, Neidson. Elogio à educação. São Paulo: Cortez, 1997

- SACRISTÁN, J. Gimeno. Currículo: Uma Reflexão Sobre a Prática. 3. ed. Tradução Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

-SCHIMIED-KOWARZIK, W. Pedagogia Dialética. São Paulo: Brasiliense, 1983.

- SILVA, J.A.P. O Uso de Dinâmicas de Grupo em Sala de Aula. Um Instrumento de Aprendizagem Experiencial Esquecido ou Ainda Incompreendido? Revista Saber Científico, Faculdades São Lucas e São Mateus – Porto Velho, 1 (2): 82- 99, jul/dez.,2012.

- VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Lea. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

- VIEIRA, e E. Volquind, L. Oficinas de Ensino. Porto Alegre: EDIPUC, 1996.

- VIEIRA, Valéria; BIANCONI, Maria Lúcia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, n. 4, Oct./Dec. 2005.

- ZABALZA, Miguel A. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: ArtMed, 2010. 288 p.

Published

12/06/2023

How to Cite

Costa Menezes, A. K., & Jose Filgueiras Russo, F. (2023). PEDAGOGICAL WORKSHOPS AS AN INSTRUMENT TO FACILITATE LEARNING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A CASE STUDY AT PROFª. MARIA EVAN DO CARMO. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463250. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3250