THE REFLECTIONS OF NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ON DEMOCRATIC, PARTICIPATIVE AND INCLUSIVE SCHOOL MANAGEMENT AND ITS CONTRIBUTION TO IMPROVING QUALITY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3371

Keywords:

Information and Communication Technologies. Democratic management. Administrative management. Pedagogical Management.

Abstract

Quali-quantitative, descriptive-exploratory study on the effects of new information and communication technologies on school management, and their influence on improving the quality of teaching in schools in the Municipality of Bailundo. It is important to train school managers to meet the demands of the 21st century, which requires revolutionary management in favor of quality education, implies adopting democratic, participatory and inclusive management models, with prepared directors, possessing skills, abilities, innovative spirit , leadership and entrepreneur, in addition to the commitment and involvement of the school community. This study is part of a doctoral thesis in Organization and Management of Educational Centers at the Universidad Internacional Iberoamericana in Mexico. To make this study possible, a 32-hour training course in School Administration and Management was carried out, involving a sample of 60 directors of municipal public schools in Bailundo, Angola. The objective was to guarantee the quality of education and promote the adaptation of technological means to eliminate bureaucracy in the pedagogical, administrative and process management in the municipality's educational institutions. After 45 days of completion of the training, visible changes were observed in the management of the schools by the participating directors, who began to apply the concepts and strategies learned in the course. According to the municipal administration and the Municipal Board of Education, schools are more organized and it is already possible to notice the implementation of innovative and democratic measures. It is concluded, therefore, that there was a leap in quality both in the administrative management and in 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mário Graça da Costa, UNINI - MÉXICO

Doutorando em Educação pela Universidade Internacional Iberoamericana do México, na linha de pesquisa em Gestão e Organização de Centros Educacionais. Mestre em Educação (Pós Stricto Sensu), pela Universidade Europeia de Atlântico (Espanha - Santander) na Especialidade de Gestão e Organização de Centros Educacionais. Licenciado em Engenharia Informática e Computadores pela Universidade José Eduardo dos Santos – Angola. Pós - Graduado (pós Lato Sensu) em Administração Autárquica pelo Instituto de Cooperação Jurídica da Faculdade de Direito da Universidade de Lisboa em Cooperação com a UJES - Angola. Universidade Internacional Iberoamericana do México – UNINI - MX. Instituto Superior Politécnico Caála – Huambo.

 

Maria Aparecida Santos e Campos, UNINI - MÉXICO

Pedagogia; Educação Física. Especialização em Metodologia e Planificação, Educação Física Escolar; Didática; Metodologia científica-UNIVERSO(RJ); Psicologia da Educação Cuba) Fundamentos metodológicos do ensino superior (Faculdade São Luís SP). Stricto Sensu: Ciências da Educação (Cuba); Atividade Física  e sua didática: Treinamento físico Ujaen ( ES):  Doutorado em Atividade Física e saúde pela Universidad de Jaén. Coordenadora do Grupo Pesquisa MASUNINI-BR. Universidad de Jaén España  e Grupo AL Andalus, Univ. de Granada. Professora de Didática aplicada e Organização e gestão de centros educativos,  Diretora-Orientadora de tese doutoral na UNINI-MX, e UNINI PORTO RICO e professora e terapeuta na Associação de Fibromialgia de jaén, AFIXA.

References

AFRICANO, L. J. A formação inicial e contínua dos oficiais das FAA: o caso da Academia Militar do Exército. masterThesis—[s.l.] Universidade de Évora, 6 mar. 2020.

ANGOLA. Constituição da República de Angola. Angola: Assembleia Constituinte, 2010. Consultado a, v. 11, p. 265-286.

ANGOLA. de. Lei nº 32_20 de 12 de agosto. Que altera a Lei 17_16 de 7 de outubro Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República, Órgão oficial da República de Angola. I Série, Nº 123. 2020. Recuperado dehttps://es.scribd.com/document/472539383/Lei-n-32-20-quealtera -a-lei-17-16-lei-de-bases-do-sistema-de-Educacao-pdf

AS METODOLOGIAS POR PROJETO NAS SALAS DE AULAS DO CEFET-MG, DESDE O PONTO DE VISTA DOS DOCENTES DO ENSINO MÉDIO | Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. 30 nov. 2021.

CAMPOS, M. A. S. E; YAVORSKI, R. Faces da Educação II: A gestão escolar vista desde a perspectiva participativa, inclusiva e organizacional. [s.l.] Editora Na Raiz, 2022.

COSTA, M. G. da .; SANTOS E CAMPOS, M. A. . A EDUCAÇÃO EM ANGOLA NO SÉCULO XV AO SÉCULO XXI: UM OLHAR PELA ORGANIZAÇÃO, DESENVOLVIMENTO E PERSPECTIVA DO SECTOR. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 6, p. e361686, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i6.1686. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/1686. Acesso em: 21 maio. 2023.

DA COSTA, Mário Graça; ENOQUE, Francisco Zacarias; DA COSTA GRAÇA, Henriques. GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA E PARTICIPATIVA: UM OLHAR PARA AS HABILIDADES, COMPETÊNCIAS, PERSPECTIVAS E DESAFIOS DOS DIRECTORES ESCOLARES DO MUNICÍPIO DA CAÁLA. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 2022, 8.1: 66-95.

DE MELO MATOS, Alan Henrique, et al. GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA E PARTICIPATIVA: DESAFIOS E PERSPECTIVAS. Revista Diálogos Acadêmicos IESCAMP, 2021, 5.1: 55-68. - Sosa na Google. Disponível em: <https://www.google.com/search?q=DE+MELO+MATOS%2C+Alan+Henrique%2C+et+al.+GEST%C3%83O+ESCOLAR+DEMOCR%C3%81TICA+E+PARTICIPATIVA%3A+DESAFIOS+E+PERSPECTIVAS.+Revista+Di%C3%A1logos+Acad%C3%AAmicos+IESCAMP%2C+2021%2C+5.1%3A+55-68.&sxsrf=APwXEdc77qaDWmAcSsviMdyaYogbGEzQXw%3A1684940783959&source=hp&ei=7yduZNqqOM2Our8Pv_eqiAw&iflsig=AOEireoAAAAAZG41_5SDsooXoZgsG2ihH671BRTn5kDr&ved=0ahUKEwia3pLHnY7_AhVNh-4BHb-7CsEQ4dUDCAg&uact=5&oq=DE+MELO+MATOS%2C+Alan+Henrique%2C+et+al.+GEST%C3%83O+ESCOLAR+DEMOCR%C3%81TICA+E+PARTICIPATIVA%3A+DESAFIOS+E+PERSPECTIVAS.+Revista+Di%C3%A1logos+Acad%C3%AAmicos+IESCAMP%2C+2021%2C+5.1%3A+55-68.&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECcyBwgjEOoCECdQxgZYxgZgyxFoAXAAeACAAQCIAQCSAQCYAQCgAQKgAQGwAQo&sclient=gws-wiz>. Acesso em: 24 maio. 2023.

FERREIRA, Renata, et al. Formação de Professores e a Integração do Pensamento Computacional no Currículo da Educação Básica. In: Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola. SBC, 2022. p. 274-283.

GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA E PARTICIPATIVA: UM OLHAR PARA AS HABILIDADES, COMPETÊNCIAS, PERSPECTIVAS E DESAFIOS DOS DIRECTORES ESCOLARES DO MUNICÍPIO DA CAÁLA | Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. Disponível em: <https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/3724>. Acesso em: 24 maio. 2023.

Lei N 32 20 Que Altera A Lei 17 16 Lei de Bases Do Sistema de Educacao PDF | PDF. Disponível em: <https://www.scribd.com/document/472539383/Lei-n-32-20-que-altera-a-lei-17-16-lei-de-bases-do-sistema-de-educacao-pdf>. Acesso em: 24 maio. 2023.

MELLO, A. F. DE; CAETANO, J. M. P. Gestão democrática e participativa na implementação da BNCC: análise do guia para gestores escolares. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1–19, 4 jun. 2021.

PAZ, A. C. DE O.; SENHORAS, E. M. Gestão Escolar: Debates Temáticos. [s.l.] Editora IOLE, 2022.

QUINQUIOLO, N. C. R.; QUINQUIOLO, J. M. Gestão escolar: a influência do modelo democrático na formação do aluno. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 1, n. 1, p. 1–8, 6 jan. 2019.

SANTOS, M. A. DA C. GESTÃO ESCOLAR E POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS NO SÉCULO XXI: DESAFIOS, LUTAS E FRAGILIDADES NA EDUCAÇÃO DE GOIÁS. 16 fev. 2022. Termos de uso. Disponível em: <https://xilonga.med.gov.ao/sobre-educacao>. Acesso em: 24 maio. 2023.

SANTOS, Maria Aparecida, et al. Faces da Educação II: A gestão escolar vista desde a perspectiva participativa, inclusiva e organizacional. Editora Na Raiz, 2022.

VIEIRA PEIXOTO, E.; DE JESUS SANTOS, M. POLÍTICAS E GESTÃO ESCOLAR: DISCUSSÃO ACERCA DO CONSELHO ESCOLAR COMO ESTRATÉGIA DE GESTÃO DEMOCRÁTICA. Colóquio do Museu Pedagógico - ISSN 2175-5493, v. 11, n. 1, p. 3491–3503, 14 out. 2015.

VIESBA-GARCIA, E. et al. Anais do I Encontro Nacional Movimentos Docentes Volume III. [s.l.] V&V Editora, 2020.

Published

28/06/2023

How to Cite

Graça da Costa, M., & Santos e Campos, M. A. (2023). THE REFLECTIONS OF NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ON DEMOCRATIC, PARTICIPATIVE AND INCLUSIVE SCHOOL MANAGEMENT AND ITS CONTRIBUTION TO IMPROVING QUALITY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463371. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3371