PLANET LEITURA EDUCATIONAL PROJECT: EDUCATIONAL STIMULUS AND A DOOR TO LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3403

Keywords:

Reading. Reading Project. Literacy. literacy.

Abstract

Reading stimulates reasoning, takes us beyond our imagination and above all expands our knowledge, in this context this article has as general objective to analyze the Educational Project entitled Planet Reading, which was created in 2019 by the Secretary of State for Education and Sports (SEDUC / AM), and as specific objectives 1. describe the importance of encouraging reading and 2. describe the impact of daily school life from the implementation of the project. Our research problem: how did the project impact the lives of the students and the schools contemplated? The Planet Reading Project is developed through the distribution of a collection to the participating schools, promotion and training of mediators through online courses, face-to-face workshops and a printed support called the Guide of Didactic Guidelines for the teacher. The audience was the students of the 1st year and 2nd year of the Elementary Initial Years who received the briefcases containing books of the project organized by year of schooling. The methodology used was bibliographical, according to Silva (2021) as a qualitative research modality, it is commonly presented as a literature review. The development of the project emphasized its relevance, because the students were stimulated by reading and its ramifications such as: creativity, interpretation, dramatizations and others, and reading should be encouraged from the moment the child enters the school space, thus making it a habit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Tavares de Brito

UNINORTE - Universidad Del Norte_Seduc.

 

Deomário Reis da Silva

Graduado em Letras - Língua Portuguesa e Literatura com especialização em Coordenação Pedagógica. Mestrando em Ciências da Educação pela UNIDA - Universidad de la Integración de las Américas.

Vanuza Gomes dos Santos de Souza

Graduada em Pedagogia, especialização em Gestão do Currículo e práticas pedagógicas pela Universidade do Estado do Amazonas. Mestra em Educação pela Universidade Del Norte.

Suellen Santos Martins

Licenciatura em Pedagogia, especialização em Psicopedagogia. Mestra em Educação pela Universidade Del Norte.

Andréia Alves

Graduada em Pedagogia, com especialização em Gestão do Currículo e práticas pedagógicas. Universidade do Estado do Amazonas. Mestra em Educação pela Universidade Del Norte.

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

BATISTA, I. M. A leitura na Educação Infantil. Disponível em: <http://www.ijui.com/artigos/44944-a-leitura-na-educacao-infantil-por-ionara-maria-batista.html>. Acesso em: 31/05/2023.

BRANDÃO, Helena H. Nagamine e MICHELETTI, Guaraciaba. Teoria e prática da leitura. In: Coletânea de textos didáticos. Componente curricular Leitura e elaboração de textos. Curso de Pedagogia em Serviço. Campina Grande: UEPB, 2002.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3. ed. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Artes/Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1997.

CHAMBERS, Aidan, Dime: los ninos, la lectura y la conversación. México FCE, 2007.

FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ELIAS, Vanda Maria; KOCH, Ingedore Villaça. Ler e Compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

FISCHER, Roger Steven. História da Leitura. São Paulo - SP: Editora Unesp, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo: A importância do ato de ler: em três artigos que completam/ Paulo Freire, - 41. Ed – São Paulo, Cortez, 2001.

GARRALÓN, Ana. A arte de conversar com as crianças sobre suas leituras – Dicas para conduzir conversas sobre livros”. Revista Emília. Disponível https://revistaemilia.com.br/a-arte-de-conversar-com-as-criancas-sobre-suas-leituras/

LARROSA, Jorge. La experiência de la lectura – Estudos sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Econômica, 2003.

LEFFA,Vilson J. Aspectos da leitura: editora:Sagra: DC Luzzatto,Porto Alegre 1ª ed.1996.

LENCASTRE, Leonor. Leitura: A Compreensão de Textos. Universidade do Porto: Fundação CalousteGulbenkian, 2003.

MALUF, M. R.; DOMINGUES, Simone Ferreira da Silva. Linguagem e Atribuição de Estados Mentais: Um estudo com crianças de 3 a 4 anos. Revista Peruana de Psicologia e Trabalho Social, v. 2, 2013. P.86.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e Leitura. 7 ed., Cortez, São Paulo, 2006.

PETIT, Michele. Leituras: do espaço íntimo ao público. São Paulo: Editora 34, 2013.

SILVA, Silvia Oliveira. A pesquisa bibliográfica nos estudos científicos de natureza qualitativos. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 91-109, 2021.

SILVA, José Aroldo da. Discutindo sobre leituras. Letras Escreve – Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Curso de Letras-UNIFAP. Vol. 1 - Nº 1 - Janeiro a Junho de 2011.

SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença Pedagógica, v.9 n.52, jul./ago. 2003.

SOARES, Magda. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In: SOLÉ Isabel. Estratégias de leitura. 6ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOARES, Magda. PRESENÇA PEDAGÓGICA • v.9 n.52 • jul./ago. 2003.

RODRIGUEIRO, Lucas. Leitura para crianças: desenvolvendo o imaginário. Julho, 2021. Disponível < https://institutolivres.org.br/leitura-para-criancas-desenvolvendo-o-imaginario/>. Acesso em: 31/05/2023.

TFOUNI, Leda V. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez. 1995.

Published

25/06/2023

How to Cite

Tavares de Brito, A., Reis da Silva, D., Gomes dos Santos de Souza, V., Santos Martins, S., & Alves, A. (2023). PLANET LEITURA EDUCATIONAL PROJECT: EDUCATIONAL STIMULUS AND A DOOR TO LITERACY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463403. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3403