THE TEACHING AND LEARNING OF PHYSICS IN MODERNITY: FROM THE ABSTRACT TO THE CONCRETE THROUGH TECHNOLOGIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • José Matias Leal Bezerra
  • Silvania Maria Roque
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Barbara Rodrigues de Souza
  • Osileide Barreira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3531

Keywords:

Physics. TIC's. BNCC.

Abstract

The teaching of physics is not a topic much explored in elementary school, but its importance has grown in the context of the publication of the National Common Curricular Base (BNCC), which stipulates many topics directly related to physics so that everyone can use the basic education stage. Therefore, it becomes evident the importance of investigating the subject and presenting the main contributions on the teaching of physics and investigating the main challenges faced by the teachers responsible for teaching. In view of the above, this research aims to present the teaching of physics in elementary school and the use of ICTs, through a literature review of qualitative and descriptive character. It is concluded that it is still necessary to guide students to seek usable conceptualizations and develop critical thinking and try to benefit from the use of technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

José Matias Leal Bezerra

Graduado em Ciências licenciatura curta pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), licenciatura plena em Matemática pelo centro Universitário internacional (Uninter). Mestrando em Educação - Especialização Formação de Professores pela Uneatlántico - Espanha.

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Barbara Rodrigues de Souza

Graduação em Física – Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos. Pós graduada em Docência do Ensino Superior – Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI), Gestão Escolar Integrada – Instituto Superior de Educação de Afonso Cláudio (FAAC), Curso de Formação de Professores de Educação Infantil e Anos Iniciais – Instituto de Educação Colônia do Saber. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Osileide Barreira da Silva

Licenciada em Pedagogia. Pós-Graduada em Gestão e Organização da Escola. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

References

AMARAL, Ivan A. Conhecimento formal, experimentação e estudo ambiental. Ciência & Ensino, n. 3, p. 10-15, dez. 1997. AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D. e HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BENELI, L. de Melo. Didática da educação a distância: características e concepções de ensino. Revista de educação, v. 15, n. 19, p. 27 – 35, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 1999.

CARVALHO, N. Da telinha do celular, pequenas mídias ditam um novo conceito. Culturas midiáticas, ano I, nº 1, dez. 2008.

CONCHETI, A. Fernanda. A pluralidade da relação entre a física e a matemática em um curso inicial de licenciatura em Física. 2015. 128 f. Dissertação (Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

MARANGON, C.; LIMA, E. Philippe Perrenoud: educar para crescer. Nova Escola Edição Especial, São Paulo, ago. 2002.

MORAES, D. C. A internet como ferramenta tecnológica e as consequências de seu uso: aspectos positivos e negativos. Revista Cientifica Semana Acadêmica, v. 01, n. 55, p. 01- 17, 2014.

RIBEIRO, Maurílio Rizza. Análise das dificuldades relacionadas ao ensino de física no nível médio. 2005. 47 f. Monografia (Licenciatura em Física) – Universidade de Uberlândia, Uberlândia – MG, 2005.

SILVA, F. Figueiredo. Os desafios da educação na era digital. Pós-Graduação (Gestão e Tecnologia da Informação) – Instituto de Educação Tecnológica, [S. l], 2015.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

20/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Matias Leal Bezerra, J., Maria Roque, S., de Sena Araujo Leandro, A., Rodrigues de Souza, B., & Barreira da Silva, O. (2023). THE TEACHING AND LEARNING OF PHYSICS IN MODERNITY: FROM THE ABSTRACT TO THE CONCRETE THROUGH TECHNOLOGIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473531. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3531