THE IMPORTANCE OF ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND DIVERSITY IN THE CONSTRUCTION OF TEACHER IDENTITY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Dorifranci da Silva Baía
  • Vanessa Robbi Bubula Lopes
  • Vaneska Maria de Melo Silva
  • Osileide Barreira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3539

Keywords:

Racism. Education. Ethnic-racial relations.

Abstract

This article elucidates the conceptual aspects of education in ethnic-racial relations, valuing the interdisciplinary dialogue between the political-pedagogical processes and African history and Afro-Brazilian culture in the curricula of basic schools, so that education in ethnic-racial relations justifies the construction of contextualization and intersectionality of knowledge, promoting anti-racist education, valuing and recognizing African and Afro-Brazilian history and culture, that contributes to the formation of humanism, the understanding of social relations and the fight against inequalities. It aims to examine the political-pedagogical implications of ethnic-racial relations education in teaching practice. The methodological procedure present in this investigation was the bibliographic review. It is concluded that ethnic-racial education and diversity contribute to the construction of identity and teacher training.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Dorifranci da Silva Baía

Graduada em Pedagogia e Letras/Libras. Pós graduada em Educação Especial, Educação Inclusiva e Libras. Tradutora e interprete de Libras. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Vanessa Robbi Bubula Lopes

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Vaneska Maria de Melo Silva

Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração Escolar. Especialista em Pedagogia Afirmativa: Educação, Cultura e História na Perspectiva Afro-indígena e Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Osileide Barreira da Silva

Licenciada em Pedagogia. Pós-Graduada em Gestão e Organização da Escola. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

References

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Published

24/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., de Sena Araujo Leandro, A., da Silva Baía, D., Robbi Bubula Lopes, V., Maria de Melo Silva, V., & Barreira da Silva, O. (2023). THE IMPORTANCE OF ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND DIVERSITY IN THE CONSTRUCTION OF TEACHER IDENTITY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473539. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3539