ACCESSIBILITY AT SCHOOL: HOW ARCHITECTURE IMPACTS ON LEARNING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Lucelina Gomes Rangel Ferreira
  • Ivaney Vieira Pondé
  • Vaneska Maria de Melo Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3543

Keywords:

Access ramps. Architectural Design. Accessibility. School.

Abstract

Ramps, tactile floors, handrails. When we think of school accessibility, the first thing that comes to mind is the architectural aspect. However, the conditions to ensure the accessibility of the environment, materials, services and information to anyone go further. The National Education Guidelines Act of 1986 was an important step forward in terms of legislation on forms of school integration. Thus, this research aims to present the importance of accessibility in school. The method used in the research is the bibliographic review, which according to Vergara (2000), encompasses all the bibliography already published, which can be books, magazines, newspapers, online collections, bulletins, single publications, monographs, websites, theses, etc. It is concluded that the importance of access to ramps, specialized rooms for physical education classes and flexible materials are fundamental to the dynamics of teaching, in addition to the technologies allied to the teaching-learning process.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Lucelina Gomes Rangel Ferreira

Graduada em Geografia e Pedagogia. Pós graduada em Intervenção para Autismo e Deficiência Intelectual e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Ivaney Vieira Pondé

Graduada em Pedagogia e Mestranda em Educação Especialização em Formação de Professores.

Vaneska Maria de Melo Silva

Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração Escolar. Especialista em Pedagogia Afirmativa: Educação, Cultura e História na Perspectiva Afro-indígena e Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

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Published

24/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., de Sena Araujo Leandro, A., Gomes Rangel Ferreira, L., Vieira Pondé, I., & Maria de Melo Silva, V. (2023). ACCESSIBILITY AT SCHOOL: HOW ARCHITECTURE IMPACTS ON LEARNING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473543. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3543