DIGITAL MEDIA IN THE EDUCATIONAL FIELD: A LOOK AT CHAT GPT APPLICATIONS IN EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Conceição Aparecida Brandão
  • Mariele Apolinário Daitx
  • Anne Frank Gomes de Arruda Dutra
  • Vanessa Robbi Bubula Lopes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3556

Keywords:

process of technological evolution has taken

Abstract

The process of technological evolution has taken over contemporary society, so it is understood that it is no longer possible to live an Education within the molds of excellence, without the effective presence of digital mechanisms. From this perspective, it is perceived that the teaching-learning process and the formation of a critical and reflective student remains in constant mutation. On the other hand, the school assumes new responsibilities beyond teaching, which is to prepare citizens aware of things and the people around them, to live in a society open to different situations. In view of this panorama, it is relevant to highlight that, for the construction of this study, a theoretical-bibliographic research was carried out, based on concepts from renowned authors on the subject in question, with the purpose of producing a reflection on Education in the midst of technological society and the profile of the digital man, saying, to do so, about digital media in Education. Thus, it is emphasized that, in the face of the demands imposed by contemporary society, Education needs to learn to rebuild itself daily, so that it can meet the needs of technological society in its fullness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Conceição Aparecida Brandão

Graduada em Normal Superior pela Universidade Presidente Antônio Carlos. Pós graduada em Psicopedagoga e Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Mariele Apolinário Daitx

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento, Educação Especial e Inclusiva, Libras. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Anne Frank Gomes de Arruda Dutra

Formada em Letras e Bacharela em Direito. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Vanessa Robbi Bubula Lopes

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 25ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1998.

GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Nova York: Palgrave Macmillan, 2003.

ESTEVAM, Paloma. Inteligência artificial na educação: entenda quais os impactos e benefícios. Rubeus, 2023. Disponível em: https://rubeus.com.br/blog/inteligencia-artificial-na-educacao/. Acesso em: 05 de junho de 2023.

Published

24/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Aparecida Brandão, C., Apolinário Daitx, M., Frank Gomes de Arruda Dutra, A., & Robbi Bubula Lopes, V. (2023). DIGITAL MEDIA IN THE EDUCATIONAL FIELD: A LOOK AT CHAT GPT APPLICATIONS IN EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473556. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3556