ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND OTHER RESOURCES: PATHWAYS TO INCLUSION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Andresa Accadrolli Gobatto
  • Laíse Bacelar Silva
  • Maria Betânia de Oliveira Marques
  • Vaneska Maria de Melo Silva
  • Silvania Maria Roque
  • Helena Maria Rocha

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3579

Keywords:

Support, Specialized Educacional Service, Deficiency

Abstract

The implementation of alternative communication resources in education collaborates directly in the child's development process, in addition to helping the child when there are complications in communication. Assistive technologies present an extensive literature and several systems and sets of symbols that enable the communication of people. Therefore, this work aims to present the benefits of assistive technologies as alternative communication resources for paths to inclusion. Alternative communication is intended for people without writing and without speech or with some disability in these mentioned. Alternative communication aims to increase the communicative repertoire that encompasses expression skills. Communication resources are constituted in different ways, varying from person to person, taking into account their characteristics.  To this end, the Brazilian legislation was consulted, in addition to a literature review carried out in books, scientific articles and online collections, characterizing itself as qualitative research of a descriptive nature. In order to support teachers to play a role in the latest area of development of students with disabilities, encourage autonomy and the ability to develop the potential of each student through interventions and curricular adaptations. In the conception of the SEA (Specialized Educational Service), teachers can use the resources of this type of service as a form of intervention to facilitate and mediate access to classroom content, and use assistive technology to promote learning and provide students with adequate access to the information provided in the classroom.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Andresa Accadrolli Gobatto

Graduada em Matemática pela Unisinos e Pedagogia pela Unicesumar. Pós graduada em Matemática, Mídias Digitais e Didáticas: Tripé na Formação do Professor de Matemática, Educação Inclusiva com Ênfase em Avaliação Diagnóstico Escolar, Alfabetização e Letramento e a Psicopedagogia Institucional, Educação Especial e Psicomotricidade e Gestão Escolar: Orientação e Supervisão. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Laíse Bacelar Silva

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Educação Especial e Inclusiva, Psicopedagogia institucional, clínica e hospitalar e em AEE (Atendimento Educacional Especializado) com Psicomotricidade. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Maria Betânia de Oliveira Marques

Gestão em Recursos Humanos pela Universidade Paulista – (UNIP), licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas – (UFAL), pós-graduada em Educação em Direitos Humanos pela Federal de Alagoas – (UFAL) e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico – Espanha (UNEA).

Vaneska Maria de Melo Silva

Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração Escolar. Especialista em Pedagogia Afirmativa: Educação, Cultura e História na Perspectiva Afro-indígena e Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Helena Maria Rocha

Graduada em Pedagogia pela UFPR. Especialização em Metodologia do Ensino de 1° e 2° Graus, Psicopedagogia Clínica e Institucional e Educação Especial. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

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Published

26/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Accadrolli Gobatto, A., Bacelar Silva, L., Betânia de Oliveira Marques, M., Maria de Melo Silva, V., Maria Roque, S., & Maria Rocha, H. (2023). ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND OTHER RESOURCES: PATHWAYS TO INCLUSION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473579. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3579