EDUCATIONAL POLICIES AND LATE SCHOOLING IN EJA: THE CASE OF FHC SCHOOL IN PINDORETAMA-CEARÁ-BRAZIL

Authors

  • Raimundo Evaristo da Costa Neto

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3602

Keywords:

Educational policies. EJA schooling. Quality education

Abstract

This article aims to analyze the impacts of educational policies on late schooling in Youth and Adult Education (EJA) at EEFM Francisca Holanda Costa, located in the municipality of Pindoretama in Ceará. To achieve the proposed objective, a literature review was carried out, covering relevant studies on educational policies, late schooling in EJA and its implications. The research adopts a qualitative approach and is characterized, in terms of technical procedures, as a case study. In addition, the methodological techniques used included the collection of data and information through interviews and questionnaires applied to teachers, school managers and students of the school object of study, aiming to obtain an in-depth understanding of the local reality. The results emphasize the need for a comprehensive approach to face the impacts of late schooling on EJA and show that educational policies play an important role in this context. In short, it is essential to promote inclusion, valuing the needs and characteristics of adult learners, and investing in adequate resources and strategies. In this way, it will be possible to overcome the challenge of providing quality education for all, regardless of age or when they return to school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimundo Evaristo da Costa Neto

UECE - Universidade Estadual do Ceará.

References

ALBUQUERQUE, A. E. et al. A Educação de Jovens e Adultos Integrada à Educação Profissional: uma análise das estratégias da Meta 10 do Plano Nacional de Educação. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 5: Estratégias do Plano Nacional de Educação. Brasília: INEP, 2021. p. 71-105.

ALMEIDA, N. R. O de.; FONTENELE, I. S.; FREITAS, A. C. S. Paulo Freire e a

Educação de Jovens e Adultos (EJA). Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-11, 2021.

BISPO, S. V. de S.; FARIA, E. M. da S. de.; GARCIA, E. E. B. Políticas públicas de Educação de Jovens e Adultos: entre o ideal e o real. Retratos da Escola, v.15, n.32, p. 305–320, 2021.

CABRAL, P.; VIGANO, S. de M. M. Políticas públicas em educação para formação de professores na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais – RPPI, v. 2, n.1, p. 201-220, 2017.

DI PIERRO, M. C.; HADDAD, S. Transformações nas políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil no início do terceiro milênio: uma análise das agendas nacional e internacional. Cadernos CEDES, v. 35, n. 96, p. 197–217, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.

MARASCHIN, M. S.; FERREIRA, L. S. Educação de jovens e adultos integrada à educação profissional: histórico e perspectivas. ANAIS... 38ª Reunião Nacional da ANPEd, p. 1-15, 2017.

MOVIMENTO PELA BASE. Em busca de saídas para a crise das políticas públicas de EJA. 2022. Disponível em:

<https://observatorio.movimentopelabase.org.br/wp- content/uploads/2022/10/dossieeja.pdf> Acesso: 19 jun. 2023.

OLIVEIRA, E. C. de.; FERREIRA, M. J. de R. Políticas de EJA no Ifes: percursos de escolarização, de profissionalização e de resistência no PROEJA. Revista Trabalho Necessário, v.16, n. 30, p. 43-66, 2018.

PACO EDITORIAL. Educação de Jovens e Adultos (EJA) e as políticas públicas. 2020. Disponível em: < https://editorialpaco.com.br/educacao- de-jovens-e-adultos-eja-e-as-politicas-publicas/> Acesso: 19 jun. 2023.

RODRIGUES, V. E. R.; MOREIRA, J. B. EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS:

uma abordagem das políticas públicas de inclusão social. Momento: diálogos em educação, v. 29, n. 1, p. 295–314, 2020.

SILVA, M. I. M. S. da.; GUERRA, M. J. Os impactos da escolarização tardia na EJA: um desafio a ser vencido na vida de adultos das camadas populares. Anais I CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2014.

SILVA, A. C. de M. Políticas Educacionais para Educação de Jovens e Adultos no Brasil: marcos legais e solicitações da realidade. Ensaios Pedagógicos, v.1, n.2, p. 34-39, 2017.

VASQUES, C. C.; ANJOS, M. B. dos; SOUZA, V. L. G. de. Políticas públicas para a Educação de Jovens e Adultos (EJA). Revista Educação Pública, v. 19, nº 16, 2019.

Published

18/07/2023

How to Cite

da Costa Neto, R. E. (2023). EDUCATIONAL POLICIES AND LATE SCHOOLING IN EJA: THE CASE OF FHC SCHOOL IN PINDORETAMA-CEARÁ-BRAZIL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473602. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3602