SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: AN ACCOUNT OF EXPERIENCES IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3772Keywords:
Supervised internship. Reports of experiences. Middle schoolAbstract
This article reports the experiences and educational practices carried out during the discipline of the Supervised Internship in Computing II, in the course of Degree in Computing, of the University of the State of Amazonas - UEA, municipality of Careiro Castanho, held in High School, during the period of Internship. The practical activities were carried out at the Thomé Ferreira Santiago State School, located in the municipality of Careiro/AM, which allowed to know the environment and the school routine of the teachers and students. The methodology adopted is divided into three stages: (I): Observation, in which it is possible to know the routine of the faculty and students involved; (II): Co-participation, when the trainees can accompany the teacher and assist him in his classes, knowing the profile of the class, and (III): Regency, a period in which, after observing the school environment and assisting the teacher in the classroom, the trainees assume the role of teacher and teach a content selected according to the lesson plan of the teacher of the discipline, and carry out activities with students as a form of evaluation. The technological resource used was the kahoot application which is a free learning platform based on games, meeting an institutional need, which seeks to unlock the deepest potential of each student of all ages and in all contexts, aiming to complement the teaching and learning process as needed, enabling theoretical learning in practice, according to the problem diagnosed in the classroom.
Downloads
References
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 27 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIORDANO, Carlos Vital, SIMÕES, Francis Akemi Nitto, CARVALHO, Flávio Lourenço de. Opinião dos discentes de cursos técnicos sobre a aplicação da gamificação: plataforma Kahoot. v. 20, n. 44 (2020). Research Group in InterAction and eLearning of the University of Salamanca. Disponível em: http://revistasdigitais.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1369. Acessado em: 12 nov. 2020
GOHN, M. G. Movimentos e lutas sociais na História do Brasil. São Paulo: Loyola, 1995.
LEITE, L. S. et al. Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. Petrópolis,RJ: ed. Vozes, 2003.
LIMA, M.S.L. A formação contínua dos professores nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento profissional. 2001. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2001.
MATTAR. J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de docentes: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de docentes do curso de Licenciatura em Pedagogia. Rev. bras. Estud. Pedagógicos. Brasília, v. 99, n. 251, p. 205-221, jan./abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093. Acesso: 27 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.