SUPERVISED INTERNSHIP II IN COMPUTING: EXPERIENCE REPORTS IN COUNTRYSIDE SCHOOL FROM AMAZONAS STATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3864

Keywords:

Supervised Internship. Teaching practice. Ongoing training.

Abstract

This paper presents reports and reflections of the Supervised Internship period in Computing, from the Coari Higher Education Nucleus (NESCOA) of the State University of Amazonas (UEA), focusing on experiences with High School classes at the Maria Almeida do Nascimento State School. The methodology is qualitative, consisting of three stages: observation, co-participation and class management. It was diagnosed that teachers do not use digital tools in their pedagogical practice even though the school has tablet devices for students. The use of digital resources was negotiated with the teachers and started from the reality of the school context. Finally, the need for ongoing formation is questioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Fernando da Gama Lima

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas – UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM NESCOA/UEA.

Rogério Brito de Oliveira

Post-Graduate in School Supervision from Faculdade de Educação da Serra – FASE. He is currently a Pedagogue at the State Secretariat for Education and Sports – SEDUC, Amazonas

Isaias de Brito Santos

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Francisco Rayner Barros Batista

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA.

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Master in Emerging Technologies in Education from MUST University Florida, USA. He is currently a professor at the State University of Amazonas (UEA)

Thiago Saymon Alves de Freitas

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA.

References

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

FELÍCIO, H. M. S.; OLIVEIRA, R. A. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar, Curitiba, n. 32, p. 215-232, 2008.

GAUTHIER, C. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GUIMARÃES, Ueudison A.; ROQUE, Silvania M.; DIAS, Sigla S.; ELIA, Sandramar V. A. As contribuições das tecnologias da informação e comunicação para a formação docente. Recima21, Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 4, 2023.

LIMA, Maria S. L. Reflexões sobre o estágio / prática de ensino na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.

NASCIMENTO, Karoline A.; SILVA, Ennio W. L. As principais dificuldades do estágio supervisionado no curso de Licenciatura em Computação e a sua relação com a formação docente. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 12, p. 30017-30027, dec. 2019.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2002. Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: Diferentes Concepções. Revista Poiesis, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005/2006.

SANTOS, Wilk O.; SILVA, Célia C. V.; HINTERHOLZ, Lucas T. Licenciatura em Computação: desafios e oportunidades na perspectiva do estudante.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poiesis Pedagógica, v. 9, n. 1, p. 7-19, 17 set. 2011.

UEA. Universidade do Estado do Amazonas. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Manaus: CESIT/UEA, 2015.

VASCONCELOS, Maria Lúcia. Educação básica: a formação do professor, relação professor-aluno, planejamento, mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2012.

VASCONCELOS, Sandro O. V.; MARINHO, Emmanuel S. Estágio Supervisionado do Curso de Licenciatura em Computação: perspectivas para formação e experimentação docente. Revista Redin, v. 6, n. 1, out. 2017.

Published

13/08/2023

How to Cite

da Gama Lima, M. F., Brito de Oliveira , R., de Brito Santos, I., Rayner Barros Batista , F., de Oliveira Barbosa, L. S., & Saymon Alves de Freitas, T. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP II IN COMPUTING: EXPERIENCE REPORTS IN COUNTRYSIDE SCHOOL FROM AMAZONAS STATE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483864. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3864