A HISTORICAL REVIEW OF BRAZILIAN EDUCATION FROM THE JESUIT PERIOD TO CONTEMPORARY BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3981Keywords:
confirmation, this phase of Education was developedAbstract
Although controversial and practically without confirmation, this phase of Education was developed among primitive groups, this fact occurred in a simple and spontaneous way, being the same developed through imitation and successive repetitions.Initially, learning practices were related to survival activities such as fishing, hunting, agricultural development and animal domestication, etc. Also in this period, learning and teaching were based on different observations related to meteorological aspects, some sacred rituals and preparation for war, which over the centuries became part of the education of young people as a discipline aimed at defense. of the local community. It is also important here to point out that, in this period, one cannot speak of school within a formal process since there was no institutionalized school.The History of Education in Brazil, its ups and downs, retreats and advances is the general objective of this article, in which it presents the work of the Jesuits until reaching the days of the LDB of 1996 that brought advances, which are being changed by the current government of Brazil. And more specifically, it aims at the critical formation of the individual.
Downloads
References
ALVES, Luís Alberto Marques, História da Educação uma introdução; Faculdade de Letras da Universidade do Porto 2012.
ARANHA, Maria Lúcia. História da Educação. 2. ed. rev. e atual. São Paulo: Moderna, 1996.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da Educação .São Paulo, SP: Ed. Moderna. 1989. p.49
ARRIBAS (2004, p. 32),
AZEVEDO, Janete M. Lins de. A Educação como Política Pública. 3 ed. Campinas: Autores Associados, 2004
BLOCH, Marc, Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar. 2001.
BRANDÃO, C. Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Abril Cultura; Brasiliense, 1985
BRASIL O que é Educação. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.
_________ Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Senado. Federal, Brasília/DF: 1988.
_________ As desigualdades na escolarização no Brasil: Relatório de observação nº 4.
Estatuto da Criança e do adolescente. Lei nº 8069, de Julho de 1990.
_________ Lei de Diretrizes e base da Educação. Lei nº 9424, de Dezembro de 1996.
Brasília: Presidência da República, Conselho de Desenvolvimento Econômico e Social ‐ CDES, 2ª Edição, 2011.
_________ Ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade / Secretaria de Educação Básica, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. 84 p.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini, São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.
___________ O século XV e a Renovação Educativa; História da Educação. Tradução de Álvaro Lorencini – São Paulo, Editora UNESP, 1999.
DIAS, Rui dos Anjos, Filosofia. Coimbra: Livraria Almeida Editora, 1972.
FILHO, Cícero João da Costa. A Padaria Espiritual: cultura e política em Fortaleza no final do século XIX (1892 - 1898) Cícero João da Costa Filho. Orientador Prof. Dr Marcos Francisco Napolitano Eugênio. SP, 2007.
CARVALHO, Carlos Leôncio. Decreto nº 7.247 de 19 de abril de 1879–Reforma do Ensino Primário e Secundário do Município da Corte e o Superior em todo o Império
Decreto n. 981 - de 8 de novembro de 1890, titulo V - do ensino secundário, art. 25 e art. 26. Obs.: A grafia das palavras está de acordo com o texto original.
FIGUEIRÓ, Ana Lúcia (2001). “Redefinição política ou despolitização: as concepções de terceiro se torno Brasil”. Revista Katálysis, n 5.
_____________ Entre o Assistencialismo e a emancipação: uma análise da relação entre estado e sociedade civil, a partir das experiências do Programa Bolsa Família no entorno do Distrito Federal. Brasília, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. p. 107. Editora Paz e Terra LTDA. Rio de Janeiro. 1967.
_____________ Pedagogia do oprimido, 17º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
_____________ Pedagoga da Autonomia, 9 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir. História das Ideias pedagógicas. 8ª ed. São Paulo: Ática, 2001.
GILES, T. Ransom. História da Educação. São Paulo: E.P.U. 1987
GUARESCHI, Pedrinho A. Sociologia Crítica: alternativas de mudanças. 19ª ed. Porto Alegre: Mundo Jovem. 1989
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Informe estatístico do MEC revela melhoria do rendimento escolar. 1998. Disponível em http://portal.inep.gov.br/c/journal/view_article_content?groupId=10157&articleId=19141&version=1.0, acesso em 04 de novembro de 2013.
IPEA47. Code 2011. Anais do I Circuito de Debates Acadêmicos. O impacto da violência urbana nos indicadores de evasão escolar na Região Metropolitana de Fortaleza. Vitor Borges Monteiro, Elano Ferreira Arruda - Área Temática 2º – Educação e Desenvolvimento.
KLEIN, Ralph W. Israel no Exílio: uma interpretação teológica. São Paulo: Paulinas. 1990.
LDBEN. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Art. 36.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: A Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos. 6. ed., São Paulo: Loyola. 1984.
________, José C. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 9 ed. São Paulo: Loyola, 1990
LIENHARD, Marc. A Reforma. A rebeldia de Lutero: por Deus, contra a Igreja. Coleção História Viva, São Paulo, n. 22, p. 66-72, ago. 2005.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições / Cipriano Carlos Luckesi. - 17ª. ed. - São Paulo: Cortex, 2005.
_____________ Cipriano C. Filosofia da Educação 6 reimp. São Paulo: Cortez, 1993.
LUZURIAGA, Lorenzo. História da educação e da pedagogia. 13 ed. São Paulo: Nacional, 1981.
_____________ Lorenzo. História da educação e da pedagogia. 14 ed. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1983
MANACORDA, Mario A. História da Educação. Da antiguidade aos nossos dias. 12 ed. São Paulo: Cortez. 2006.
MONDIN, Baptista, Curso de Filosofia: Os Filósofos do Ocidente. Vol.2, 2ª ed. São Paulo: Edições Paulinas, 1981.
MONTESSORI, Maria et al, Pedagogias do século XX. Porto Alegre: Artimed, 2003.
MOUSNIER, Roland. Os progressos da civilização europeia. In.: IGC. São Paulo: Difel, 1960.
NEVES, Pedro A., MAIA, Cristina e BAPTISTA, Dalila, Clube de História. 8º ano, Porto: Porto Editora, 2001.
NETO, Lopes. Jornal de Pediatria - Vol. 81, Nº5(Supl), 2005 S165.
OLSON, Roger E. História da teologia cristã: 2000 anos de tradição e reformas. Tradução Gordon Chown. São Paulo: Vida, 2001.
OZMON, Howard A. and CRAVER, Samuel M. Philosophical Foundation of Education. 2nd ed., USA: Bell end Howel Company, 1981.
PILETTI, Claudino. Didática geral; 2ª ed. 2004. Editora Ática.
_______, Nelson. História da Educação no Brasil. 7 ed. São Paulo: Ática, 2002.
PONCE, Aníbal, Educação e Luta de Classes. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
VIGOTSKI, L.S. Psicologia Pedagógica – edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2003.
_______, A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
_______, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
WALLON, Henri. As Origens do Caráter na Criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.
_______, Henri. As Origens do Pensamento na Criança. São Paulo: Manole, 1989.
_______, Henri. Psicologia e Educação da Criança. Lisboa: Vega, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.