SUPERVISED INTERNSHIP EXPERIENCES I – GAMIFICATION UNPLUGGED ELEMENTARY SCHOOL I
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4003Keywords:
has as main objective to present the experiences lived duringAbstract
This article has as main objective to present the experiences lived during the supervised internship in computing I, of the Degree Course in computing, of the University of the State of Amazonas – UEA, held in the classes of fundamental I, in the Municipal School João Lobo, located in the Municipality of Careiro-AM, located at Rua Jasmim, s/n, Bairro Novo horizonte. During the internship a gamification proposal was developed in an unplugged way, that is, without the use of electronics that would adapt to the reality of the teacher and students. .The methodology followed the steps of: observation, co-participation that at the end of these steps the trainee elaborated an action plan with the teacher based on the problem observed in the classroom. In this way a game was made with dice to go through a track with stages all done manually. This game was created to make the classes more attractive to the student and increases the participation and engagement in the classroom with the contents taught by the teacher.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.BRASIL. Disponível em: https://www.bing.com/ck/a?!&&p=05062c040c2f0a76JmltdHM9MTY5Mjc0ODgwMCZpZ3VpZD0xZWU4NDkxNC02ZTNjLTZiMDItMmFkOC01Yjc1NmZmMjZhMjMmaW5zaWQ9NTE5MQ&ptn=3&hsh=3&fclid=1ee84914-6e3c-6b02-2ad8-5b756ff26a23&psq=BRASIL.+Lei+de+Diretrizes+e+Bases+da+Educa%c3%a7%c3%a3o+Nacional%2c+LDB.+9394%2f1996.BRASIL+&u=a1aHR0cDovL3BvcnRhbC5tZWMuZ292LmJyL2FycXVpdm9zL3BkZi9sZWklMjA5Mzk0LnBkZg&ntb=1. Acesso em: 28 jul. 2023
BRASIL. Parâmentos Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília,1997. Disponível em: http://www.rc.com.br/exposicao/ecologia_meio_ambiente/transversalidade/transversalidadeProjeto%20Integrando%20Gera%C3%A7%C3%B5es.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de Dezembro de 2009b, Seção 1, P. 18. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/Qnq7zmpsLtH9mk3cwhJnKyz/?lang=pt. Acesso em: 02 agos. 2023.
BELL, T., Witten, I, H. e Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.
BIANCHI, A.C. M, et al. Orientação para o estágio em licenciaturas. São Paulo: Pioneiras Thomson Learming, 2005. Disponível em: http://waltenomartins.com.br/ebook_CSUnplugged.pdf. Acesso em: 10 agos. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/download/3221/2405. Acesso em: 19 agos. 2023.
PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. Disponível em: https://philpapers.org/rec/PINOCD. Acesso em: 20 agos. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.