SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING IN HIGH SCHOOL: USING VISUAL-G AS A PRACTICAL PROGRAMMING TOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4026

Keywords:

Supervised Internship, Programming, Computing

Abstract

This work is a report of experiences lived during the Supervised Internship in Computing II, held at the Thomé Ferreira Santiago State School, in the modality of High School. The Supervised Internship is part of the Degree Course in Computing of the Higher Education Center of Careiro Castanho - (NESCAC), of the University of the State of Amazonas-UEA. During the practical activities, information was collected in the field notebook of the students, referring to the experiences lived during the 3 stages that make up the methodological procedures, with the first stage of observation, followed by the stage of co-participation. This experience was important to get to know the school, the manager, the teachers, the staff and the students, in addition to experiencing the reality in the classroom, to know the teaching and learning process, the profile of the students, the teaching methodology, seeking to identify problems to be solved in the regency stage. The target audience that aroused interest for the elaboration of the regency lesson plan was the class of the 2nd year 2, and applied in the discipline of Mathematics, with the help of the teacher. The objective of the class was to explore the concepts and practices of programming using Visual-G, awakening the ability to concentrate, the ability to work in teams, interpretation and problem solving. The use of visual-G software to teach basic programming reinforces the need to seek viable alternatives to combat students' disinterest and make classes more participatory.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaison Gomes dos Santos

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Ivone Conrado de Souza

Pedagoga e Pós-graduada em Psicopedagogia e Didática do Ensino Superior. Pedagoga da Secretaria Estadual de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

References

BRASÍLIA, 25 de setembro de 2008; 187o da Independência e 120o da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm#1. Acesso em 28 de junho de 20203.

CORRÊA, CINTIA CHUNG. Formação de professores e o estágio supervisionado: tecendo diálogos, mediando a aprendizagem. Educação em Revista, v. 37, 2021.

CORRÊA, Ana Perpétua Ellery; PEREIRA, Elisabeth Gomes; FURTADO, Germânia Kelly. Estágio Supervisionado em Computação I. Editora da Universidade Estadual do Ceará – EdUECE. 2016.

DA SILVA FERREIRA, Julio Cezar; LISBÔA, Eliana Santana. Estágio Supervisionado em Docência de Computação: um breve relato. V SIMPÓSIO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS EXATAS E EM COMPUTAÇÃO, p. 64.

DAUANNY, E. B.; LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. A produção teórico-prática sobre o estágio na formação do professor - uma revisão crítica. Revista Interdisciplinar Sulear, [S. l.], n. 3, 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/4274. Acesso em: 29 jun. 2023.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de estudos em educação e diversidade-REED, v. 2, n. 4, p. 1-28, 2021.

GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, p. 57-63, 1995.

MACHADO, Leonardo Mateus; WARPECHOWSKI, Mariusa. Ensino de Computação: uma análise dos estágios supervisionados em Informática. Trajetória Multicursos, v. 12, n. 2, p. 39-63, 2022.

MAIA, Kerlle Beatriz Ribeiro. METODOLOGIA CONSTRUTIVISTA: A TRADICIONAL

FORMA DE ENSINO-APRENDIZAGEM SUPRI A NECESSIDADE DAS NOVAS

GERAÇÕES?. Dados Internacionais de Catalogação na Publicação (CIP), p. 146.

NASCIMENTO, K. A.; SILVA, E. W. L. As principais dificuldades do estágio supervisionado no curso de licenciatura em computação e a sua relação com a formação docente / The main difficulties of the supervised stage in the computer license course and its relationship with a teacher education. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 5, n. 12, p. 30017–30027, 2019. DOI: 10.34117/bjdv5n12-137. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/5311. Acesso em: 29 jun. 2023.

PAES, Denyse Maria Borges et al. Aprendendo programação na educação básica: uma intervenção através do software visualg. 2022.

SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013.

Published

07/09/2023

How to Cite

Gomes dos Santos, J., de Oliveira Barbosa, L. S., & Conrado de Souza, I. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING IN HIGH SCHOOL: USING VISUAL-G AS A PRACTICAL PROGRAMMING TOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(9), e494026. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4026