TECHNOLOGIES IN HIGH SCHOOL: A SPECIAL DISCUSSION ON VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4141Keywords:
Technologies. Virtual learning environments. High school. Teaching. Learning. School.Abstract
Information and communication technologies (ICTs) and virtual learning environments are increasingly highlighted in the school context, even more so from the perspective of didactic innovation in high school. Many are, in fact, their contributions to reproducing countless potentialities and benefits in the academic performance of high school students in schools, however, one cannot fail to emphasize, on the other hand, the barriers and challenges that hinder more assertive results. and fruitful, in some specific situations. Therefore, the objective of the present study is to discuss the role and value of technology, with an emphasis on the virtual learning environment, in the context of building knowledge among high school students and improving teaching practices. To this end, a literature review (bibliographical research) was carried out, with a qualitative, exploratory and explanatory basis. With this, it was concluded that technologies and virtual learning environments define a more stimulating and innovative, interactive, motivating, dynamic and constructive learning space for the knowledge of students and teachers. Furthermore, there are barriers and challenges that prevent the development of better results in high school, especially in the context of infrastructure and inadequate conditions in many schools regarding the use of technologies, resistance on the part of some teachers, managers or pedagogical teams, lack of access to broadband networks by students from the poorest communities, among others.
Downloads
References
BAZHUNI, Rosayna; SILVA, Luciana. Ações de docência na pandemia: desafios e oportunidades com as novas tecnologias digitais. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 5, n. especial, p. 101-103, 2020.
BORBA, Marcelo Carvalho.; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática na Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BRITO, Alan, et al. Tecnologias digitais móveis: tecnologia pouco conhecida entre os professores do ensino fundamental e médio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 4, p. 152-167, 2019.
CEMBRANEL, Cristiane; SCOPEL, Janete. Ensino híbrido e a construção da aprendizagem dos estudantes do ensino médio. Scientia Cum Industria, v. 7, p. 12-15, 2019.
GIL, Antonio Carlos; VERGARA, Sylvia Constant. Tipo de pesquisa. Rio Grande do Sul: Universidade Federal de Pelotas, 2015.
MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MENDONÇA, Samuel; FIALHO, Wanessa. Reforma do Ensino Médio: velhos problemas e novas alterações. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 25, 2020.
MOREIRA, Maria, et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020.
MOREIRA, Sara; MARTINS, Antônia. Metodologias Ativas aplicadas as áreas do conhecimento do Novo Ensino Médio: Revisão Sistemática da Literatura. Educação Contemporânea, v. 43, n. 3, 2023.
SANTOS, Sandro, et al. Uso das TIC’s por educandos do Ensino Médio de escolas do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 4, n. 2, 2019.
SILVA, Josélia; SALLES, Rafael; SILVA, Mauricio. Utilização de novas tecnologias em sala de aula: análise dos desafios e possibilidades na ótica da gestão escolar. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 7, p. 49008-49030, 2022.
SOUZA, Mércia; FERRÃO, Nazaré; CHERMONT, Nelceia. Desafios dos professores do Ensino Médio no Ensino Remoto em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, 2021.
VASCONCELOS, Gibran, et al. Mapeamento das Tecnologias Educacionais Digitais adotadas para ensino-aprendizagem de Matemática em instituições de Ensino Médio no Brasil. RENOTE, v. 18, n. 1, 2020.
VERGNA, Márcia. Tecnologias de informação e de comunicação no ensino da língua portuguesa no ensino médio: revisão de literatura. Pensares em Revista, n. 20, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.