THE IMPORTANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN ORGANIZATION THE WELL-BEING OF EDUCATORS AT A BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Walkiria Araujo de Carvalho
  • Lusilange Maria de Araújo
  • Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira
  • Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo
  • Álvaro Raphá Lemos Guerra

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4321

Keywords:

School management is now recognized

Abstract

School management is now recognized as one of the factors that determine school performance. That is why several discussions have addressed this topic to discuss some existing concepts regarding this aspect of schooling. When it comes to management, it must be considered as a fundamental aspect for the good development and well-being of educators. From the Brazilian legal point of view, it can be seen that in article 206 of the Federal Constitution of Brazil, by the imposition of the law, democratic governance is defined, whose purpose is the construction of a democratic and equitable environment. Participatory management requires managing the participation of all actors involved in the educational process, emphasizing the role of the manager as the creator of this environment. In view of the above, this research aims to present the importance of school management in the organization of the well-being of educators in a Brazilian public school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Walkiria Araujo de Carvalho

Graduada em Pedagogia e Letras. Mestranda em Educação.

Lusilange Maria de Araújo

Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar e História. Pós- graduada em Gestão Escolar e Organização do Trabalho Pedagógico e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira

Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar, Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Pós-graduada em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gestão de Pessoas. Mestranda em Educação.

Álvaro Raphá Lemos Guerra

Graduado em Pedagogia e Ciências Biológicas. Bacharel em Direito. Pós-graduado em Gestão Educacional, Gestão em Saúde e Direito Ambiental. Mestrando em Educação.

References

ALONSO, M. Autonomia da Escola e Participação. In: VIEIRA, A.; ALONSO, M.; ALMEIDA, M.; (Orgs.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2000.

BRASIL. Conselho Escolar e a aprendizagem na escola. Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Caderno 2. Brasília: Ministério da Educação, 2004.

CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. A organização e a gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João F.; TOSCHO, Mirza S. Educação escolar: política, estrutura e organização. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LIMA, Antonio Bosco de. Burocracia e participação: análise da (im)possibilidade da participação transformadora na organização burocrática escolar. 1995. Dissertação (Mestrado) - Unicamp, Campinas, 1995.

LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2013.

LUCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LUCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LUCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MARTINS, Gilberto. Estudo de caso, uma estratégia de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC-ABRASCO, 1994.

MINAYO, M.C.S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

PARO, Vitor: Administração escolar introdução a crítica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

PRAIS, Maria de Lourdes Melo. Administração colegiada na escola pública. 3 ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.

SOUZA, Silvana Aparecida de. Gestão escolar compartilhada: democracia ou descompromisso? São Paulo: Xamã, 2001.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção possível. Campinas SP: Papirus, 2001.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Quem sabe faz a hora de construir o Projeto Político Pedagógico da escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.

VIEIRA, Alexandre Thomaz. Organização e gestão escolar: evolução e conceitos In: VIEIRA, Alexandre Thomaz; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALONSO, Mirtes (Orgs.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2003.

Published

22/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Araujo de Carvalho, W., Maria de Araújo, L., Chaves dos Santos Moreira, G., Angela de Araújo de Figueiredo, D., & Raphá Lemos Guerra, Álvaro. (2023). THE IMPORTANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN ORGANIZATION THE WELL-BEING OF EDUCATORS AT A BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114321. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4321