THE IMPORTANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN ORGANIZATION THE WELL-BEING OF EDUCATORS AT A BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4321Keywords:
School management is now recognizedAbstract
School management is now recognized as one of the factors that determine school performance. That is why several discussions have addressed this topic to discuss some existing concepts regarding this aspect of schooling. When it comes to management, it must be considered as a fundamental aspect for the good development and well-being of educators. From the Brazilian legal point of view, it can be seen that in article 206 of the Federal Constitution of Brazil, by the imposition of the law, democratic governance is defined, whose purpose is the construction of a democratic and equitable environment. Participatory management requires managing the participation of all actors involved in the educational process, emphasizing the role of the manager as the creator of this environment. In view of the above, this research aims to present the importance of school management in the organization of the well-being of educators in a Brazilian public school.
Downloads
References
ALONSO, M. Autonomia da Escola e Participação. In: VIEIRA, A.; ALONSO, M.; ALMEIDA, M.; (Orgs.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2000.
BRASIL. Conselho Escolar e a aprendizagem na escola. Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Caderno 2. Brasília: Ministério da Educação, 2004.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994.
LIBÂNEO, José Carlos. A organização e a gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João F.; TOSCHO, Mirza S. Educação escolar: política, estrutura e organização. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
LIMA, Antonio Bosco de. Burocracia e participação: análise da (im)possibilidade da participação transformadora na organização burocrática escolar. 1995. Dissertação (Mestrado) - Unicamp, Campinas, 1995.
LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2013.
LUCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
LUCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
LUCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MARTINS, Gilberto. Estudo de caso, uma estratégia de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC-ABRASCO, 1994.
MINAYO, M.C.S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
PARO, Vitor: Administração escolar introdução a crítica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PRAIS, Maria de Lourdes Melo. Administração colegiada na escola pública. 3 ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.
SOUZA, Silvana Aparecida de. Gestão escolar compartilhada: democracia ou descompromisso? São Paulo: Xamã, 2001.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção possível. Campinas SP: Papirus, 2001.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Quem sabe faz a hora de construir o Projeto Político Pedagógico da escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.
VIEIRA, Alexandre Thomaz. Organização e gestão escolar: evolução e conceitos In: VIEIRA, Alexandre Thomaz; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALONSO, Mirtes (Orgs.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.