TEACHER TRAINING: DISCUSSING THE PEDAGOGICAL POLITICAL PROJECT THROUGH A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4322Keywords:
Education. Management. Pedagogical Political Project.Abstract
The purpose of this work is to investigate the construction of the PPP – Pedagogical Political Project and the democratic participation of school management with regard to the elaboration of active methodologies for the constitution of such educational regiment. Therefore, it is added that the PPP is defined as a path used by the school unit with the purpose of achieving its objectives, and that it is aligned with the school's guidelines, helping them to select the best choices, and should be respected and used by all those who make up the unit, always in a democratic and harmonious way. during the school year. In order to discuss this subject, a theoretical-bibliographic research was carried out, through consultation with studies by specialists in the literature pertinent to the theme addressed here, seeking to better understand, due to its complexity, the process of organization and construction of this document and its importance for the educational practice developed in the school environment. Thus, in view of the scenario that addresses theory and practice, there is a need to develop a reflection on the importance of building the PPP in the management of a public school in a democratic way, which clearly justifies the need to build and appreciate this work.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.
AZEVEDO, Janete Maria Lins de. O projeto Político Pedagógico no contexto da gestão escolar. Brasilia: MEC, 2010. Disponível em: moodle3.mec.gov.br/ufmg. Acesso em: 17 set. 2023.
BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. São Paulo, São Paulo, SP, v. 18, n. 3, 2006.
FREITAS, Luiz Carlos de et al. Escola Viva: elementos para a construção de uma educação de qualidade social. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
LONGHI, Simone Raquel Pagel; BENTO, Karla Lucia Bento. Projeto Políticopedagógico: Uma construção coletiva. São Paulo: Educadores dia a dia, 2010. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Pedagogia/aPPP.pdf. Acesso em: 10 jun. 2015.
SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis, SC: UFSC, 2005.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo. São Paulo: Libertat, 1995.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político Pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. 24 ed. São Paulo: Libertad, 2014.
VEIGA, I. P. A. Projeto político pedagógico da escola, uma construção possível. 29. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
VEIGA, Ilma. Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998.
VEIGA, Ilma. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 23. ed. Campinas: Papirus, 2001.
VIEIRA, Sérvio Túlio Santos. A democracia deliberativa e a gestão democrática no Estatuto da Cidade: consoante entendimento jusfilosófico habermasiano. Rev. EMERJ, v. 13, n. 52, 2010.
VIEIRA, Sofia Lerche. Escola- função social, gestão e política educacional. São Paulo, Cortez, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.