ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ITS IMPACTS ON EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4353Keywords:
Artificial Intelligence. Education. Personalization.Abstract
This study analyzes the impact of artificial intelligence (AI) in education, highlighting personalized learning as a benefit. The objective of this article is to comprehensively analyze the role of AI in transforming teaching and learning. The methodology employed is a systematic literature review, conducted in a formal and structured manner. Bibliographic research was carried out on renowned scientific platforms, with well-defined inclusion criteria. 20 articles that demonstrated consistency and alignment with the review objectives were selected. The qualitative approach, based on evidence from scientific literature, allowed for a deep understanding of the topic. The results reveal that AI in education has a substantial impact. Personalized learning is highlighted as one of the key advancements, adapting teaching to students' individual needs. However, ethical concerns are discussed, such as the accuracy of AI-generated answers and the protection of students' data privacy. Effective integration between AI and human supervision is emphasized as crucial to ensuring high-quality education. In conclusion, the research points to a promising scenario in education driven by AI. Personalized learning is highlighted as a significant benefit. However, ethical concerns that must be carefully considered are emphasized. Collaboration between AI and human guidance is seen as the key to maximizing the benefits of this ongoing educational revolution.
Downloads
References
BARBOSA, LM; PORTES, LAF. A inteligência artificial. Revista Tecnologia Educacional. ISSN:
-5503. 2023. Disponível em:
http://abt-br.org.br/wp-content/uploads/2023/03/RTE_236.pdf#page=16. Acesso em: 22 ago.223.
BATES, A. W. Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning Vancouver BC: Tony Bates Associates Ltd, 2015.
CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. Vol. 1: A sociedade em rede.
CIEB - CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA. Notas técnicas #16: inteligência artificial na educação. São Paulo: CIEB, 2019. Disponível em: https://cieb.net.br/wpcontent/uploads/2019/11/CIEB_Nota_Tecnica16_nov_2019_digital.pdf. Acesso em: 19 ago. 2023.
DIAZ, JCT; MORO, AI; CARRIÓN, PVT. Aprendizagem móvel: perspectivas. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, Barcelona, v. 12, n. 1, p. 38-49, 2015. Disponível em: https://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v12n1-torres-infante-torres/v12n1-torres-infante-torres-en.html. Acesso em: 22 ago. 2023.
GALEGO, C. Reconfiguração da profissão académica em Portugal e Espanha: do professor que investiga ao investigador que ensina. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO COMPARADA – CIEC 2018, 2., 2018. Funchal. Livro de resumos. 2018. p. 98.
GARFINKLE, A. The erosion of deep literacy. National Affairs, Washington, n. 44, Springer 2020.
GIRAFFA, L; KHOLS-SANTOS, P. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 116–134, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p116. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127. Acesso em: 22 ago. 2023.
LEHMANN, L.; PARREIRA, A. Instrumentos inovadores de aprendizagem: uma experiência com o WhatsApp. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 43, n. 43, p. 75-89, maio 2019. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6771. Acesso em: 19 ago. 2023.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática (2. ed.). [S.I.]: Editora 34. 2010.
LO, Chung Kwan. What Is the impact of ChatGPT on education? a rapid review of the literature. Education Sciences, Basel, v. 13, n. 4, p. 410, 2023. Disponível em: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/4/410. Acesso em: 19 ago. 2023.
MINAYO, Maria. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde coletiva, 17(3), p. 621-626, 2012.
MINSKY, M. L.; PAPERT, S. A. Perceptrons: An Introduction to Computational Geometry. The Science Press. 1988. Disponível em: https://leon.bottou.org/publications/pdf/perceptrons-2017.pdf. Acesso em: 20 ago. 2023.
MORIN, E. Meus filósofos. Porto Alegre: Sulina, 2012.
OLIVEIRA, L; PINTO, M. A inteligência artificial na educação: ameaças e oportunidades para o ensino-aprendizagem. 2023. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/22779/1/LIV_LinoOliveira_2023.pdf. Acesso em: 22 ago. 2023.
PARREIRA, A.; PESTANA, H.; OLIVEIRA, P. Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 100, p. 890-910, jul./set. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601559. Acesso em:18 ago. 2023.
PARREIRA, Artur, LEHMANN, Lúcia e OLIVEIRA, Mariana. O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online]. 2021, v. 29, n. 113, pp. 975-999. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002803115>. Acesso em 22 ago. 2023.
TAVARES, LA; MEIRA, MC; AMARAL, SF. Inteligência Artificial na Educação. Survey / Artificial Intelligence in Education: Survey. Brazilian Journal of Development, 6(7), 48699–48714. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-496. Acesso em: 22 ago. 2023.
VALENTE, J. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: Valente, J. A.; Freire, F.-M. -P.; Arantes, F. L., (org.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED/Unicamp, 2018. p. 17-41.
VICARI, Rosa Maria. Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino. Estudos Avançados [online]. 2021, v. 35, n. 101, pp. 73-84. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35101.006>. Acesso em: 22 ago. 2023.
WILCOX, K.; STEPHEN, A. T. Are close friends the enemy? Online social networks, self-esteem, and self-control. Journal of Consumer Research, Chicago, v. 40, n. 1, p. 90-103, nov. 2012.Disponível em: https://doi.org/10.1086/668794. Acesso em: 19 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.