EDUCATION 5.0: NEW EDUCATIONAL CHALLENGES IN TIMES OF TECHNOLOGICAL EVOLUTION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Vanessa Godke Luz Bueno
  • Bruna Alho Marinho
  • José Coutinho da Silva Oliveira
  • Leonardo Lima Lopes
  • Edna Dias Fernandes Souza

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4355

Keywords:

Learning. Education 5.0. Teaching.

Abstract

The purpose of this study is to bring to light the challenges and possibilities provided by the emergence of Education 5.0, especially with regard to the need to understand the global transformations due to the process of evolution of digital technologies and their inclusion in the educational field. In this sense, it is clarified that it is essential that teachers considered digital immigrants seek to overcome the challenges presented in relation to the use of digital technologies, since today's society requires adequate training, which is truly capable of including them in the educational environment, because digital students, also known as digital natives, are already accustomed to these mechanisms. After all, they live in a completely virtual environment, which makes them empowered to use them effectively. In order to be able to discuss this theme, the construction of this study sought to develop a theoretical-bibliographic research, based on the concepts presented by authors of the literature, with the objective of reflecting and analyzing the challenges and possibilities brought by the technological evolution to the educational field, which generated the emergence of Education 5.0, listing, in this panorama, the emerging educational technologies, which are strategies and solutions capable of integrating teachers and students, through a pedagogical trajectory that involves creative and collaborative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Vanessa Godke Luz Bueno

Graduada em Letras. Pós-graduada em Leitura e Produção Textual e Educação Especial. Mestranda em Educação.

Bruna Alho Marinho

Graduada em Matemática. Pós-graduada em Gestão Educacional, Docência em Gestão Pública, Docência em Segurança Pública, Metodologias e Docência em Matemática e Metodologia do Ensino de Matemática e Física. Mestranda em Educação.

José Coutinho da Silva Oliveira

Graduada em Ensino de Ciência com Habilitação em Matemática. Pós-graduado em Ensino da Matemática. Mestrando em Educação.

Leonardo Lima Lopes

Graduado em Matemática. Pós-graduado em Matemática Financeira e Estatística. Mestrando em Educação.

Edna Dias Fernandes Souza

Graduada em Matemática, Artes e Pedagogia. Pós-graduada em Matemática, Psicopedagogia, Neuropedagogia e Educação Especial. Mestranda em Educação.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: Portal do MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/basenacionalcomumcurricularbncc#:~:text=E%20no%20dia%2022%20de,no%20%C3%A2mbito%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica. Acesso em: 15 set. 2023.

CORTELLA, Mário Sergio; DIMENSTEIN, Gilberto. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa! Campinas: Papirus Editora, 2015.

FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. Educação 5.0: reflexões e perspectivas para sua implementação. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), [S.l.], v. 2, n. 2, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNIBER - FUNDAÇÃO UNIVERSITÁRIA IBEROAMERICANA. Aprendizagem: tipos, características e teorias. Barcelona, Espanha: FUNIBER, 2020.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1996.

LÜCK, Heloísa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes, 1995.

MELLO, Cleison de Moraes; ALMEIDA NETO, José Rogério, Moura; PETRILLO, Regina Pentagna. Educação 5.0: educação para o futuro. Rio de Janeiro: Freitas Bastos Editora, 2020.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011.

OLIVEIRA, Josefa Kelly Cavalcante de; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, 2020.

PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos/EDUSP, 1974.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, oct. 2001.

RUA, Fábio. Educação 5.0. 1(Video). [S. l.]: Youtube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hwp1lYwH7ss. Acesso em: 15 set. 2023.

SANTOS, Amarildo Enes; OLIVEIRA, Carlos Antônio de; CARVALHO, Elma Nunes de. Educação 5.0: uma nova abordagem de ensino-aprendizagem no contexto educacional. [S. l.: s. n.], 2019.

SOARES JUNIOR, Nivaldo; BOTELHO, Royna. O pedagogo e suas multifunções na Educação 5.0: uma abordagem teórica. Educação Básica Revista, [S.l.], v. 7, n. 1, 2021.

Published

04/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Godke Luz Bueno, V., Alho Marinho, B., Coutinho da Silva Oliveira, J., Lima Lopes, L., & Dias Fernandes Souza, E. (2023). EDUCATION 5.0: NEW EDUCATIONAL CHALLENGES IN TIMES OF TECHNOLOGICAL EVOLUTION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124355. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4355