EDUCATION 5.0: NEW EDUCATIONAL CHALLENGES IN TIMES OF TECHNOLOGICAL EVOLUTION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4355Keywords:
Learning. Education 5.0. Teaching.Abstract
The purpose of this study is to bring to light the challenges and possibilities provided by the emergence of Education 5.0, especially with regard to the need to understand the global transformations due to the process of evolution of digital technologies and their inclusion in the educational field. In this sense, it is clarified that it is essential that teachers considered digital immigrants seek to overcome the challenges presented in relation to the use of digital technologies, since today's society requires adequate training, which is truly capable of including them in the educational environment, because digital students, also known as digital natives, are already accustomed to these mechanisms. After all, they live in a completely virtual environment, which makes them empowered to use them effectively. In order to be able to discuss this theme, the construction of this study sought to develop a theoretical-bibliographic research, based on the concepts presented by authors of the literature, with the objective of reflecting and analyzing the challenges and possibilities brought by the technological evolution to the educational field, which generated the emergence of Education 5.0, listing, in this panorama, the emerging educational technologies, which are strategies and solutions capable of integrating teachers and students, through a pedagogical trajectory that involves creative and collaborative learning.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: Portal do MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/basenacionalcomumcurricularbncc#:~:text=E%20no%20dia%2022%20de,no%20%C3%A2mbito%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica. Acesso em: 15 set. 2023.
CORTELLA, Mário Sergio; DIMENSTEIN, Gilberto. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa! Campinas: Papirus Editora, 2015.
FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. Educação 5.0: reflexões e perspectivas para sua implementação. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), [S.l.], v. 2, n. 2, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FUNIBER - FUNDAÇÃO UNIVERSITÁRIA IBEROAMERICANA. Aprendizagem: tipos, características e teorias. Barcelona, Espanha: FUNIBER, 2020.
GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1996.
LÜCK, Heloísa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes, 1995.
MELLO, Cleison de Moraes; ALMEIDA NETO, José Rogério, Moura; PETRILLO, Regina Pentagna. Educação 5.0: educação para o futuro. Rio de Janeiro: Freitas Bastos Editora, 2020.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011.
OLIVEIRA, Josefa Kelly Cavalcante de; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, 2020.
PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos/EDUSP, 1974.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, oct. 2001.
RUA, Fábio. Educação 5.0. 1(Video). [S. l.]: Youtube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hwp1lYwH7ss. Acesso em: 15 set. 2023.
SANTOS, Amarildo Enes; OLIVEIRA, Carlos Antônio de; CARVALHO, Elma Nunes de. Educação 5.0: uma nova abordagem de ensino-aprendizagem no contexto educacional. [S. l.: s. n.], 2019.
SOARES JUNIOR, Nivaldo; BOTELHO, Royna. O pedagogo e suas multifunções na Educação 5.0: uma abordagem teórica. Educação Básica Revista, [S.l.], v. 7, n. 1, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.