CHALLENGES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT AND THE IMPORTANCE OF MANAGEMENT IN THE CARE OF STUDENTS WITH ADHD

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Fabianny Mayre da Silva
  • Cristiane Cardoso de Andrade França
  • Silbthy Muniz Silva
  • Claudia Cristina Sales
  • Railyce Sarmento Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4364

Keywords:

ADHD. Difficulty. Education. School. Management.

Abstract

This article presents as a guiding theme "The challenges in the school environment and the importance of management in the care of students with ADHD", showing this problem as a quality of neurobiological nature that affects 3% to 7% of individuals. In this article, then, a bibliographic study will be presented, elaborated through a theoretical research, with the purpose of understanding a little more about the performance of children with ADHD in their classrooms and the importance of the work of management at this time. During the preparation of this article, the properties of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) will be listed, such as hyperactivity, lack of attention and impulsivity, hindering school, family and social performance. Thus, all the results acquired through the construction of this article clearly show that the indicated study will contribute significantly to the manager to evaluate the decisive points that guide the difficulties related to the school performance of students with ADHD, guiding him in the search for partnership with professionals from other areas. Seeing the role of the manager, the educator and the family as a capital tool to support the ADHD patient, the school will carry out its work contributing to its routine, with the organization and school activities that are built in view of the difficulties of students with ADHD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Fabianny Mayre da Silva

Graduada em Letras Português/Espanhol - Centro Universitário de Volta Redonda/RJ – (UniFoa). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura - Centro Universitário de Valença/RJ -CESVA. Pós-graduada Lato Sensu em Tecnologias e Educação a Distância - Centro Universitário Barão de Mauá – Ribeirão Preto – SP e Mestranda em: Máster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español Lengua Extranjera pela UNINI – Porto Rico.

Cristiane Cardoso de Andrade França

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia em Ensino a Distância, Psicologia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

Silbthy Muniz Silva

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Administração, Supervisão e Orientação Escolar. Pós graduada em Psicopedagogia e mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Claudia Cristina Sales

Graduada em Ciências Biológicas. Pós graduada em Orientação Educacional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Railyce Sarmento Ferreira

Graduada em Matemática, Pedagogia e Português/Inglês. Pós-graduada em Gestão Educional: Administração, Orientação e Supervisão Escolar e Matemática. Mestranda em Educação.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual de diagnóstico e estatística de distúrbios e estatística de distúrbios mentais (DSM.III). 3. ed. Washington, DC: Artes Médicas,1994.

AMORIM, C. IPDA Instituto Paulista de Déficit de Atenção. [S. l.] IPDA, 2020.

BARKLEY, R. A. et al. Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade Manual para diagnóstico e Tratamento. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BOCK, A. M. (org.). Psicologias: uma introdução ao estudo de Psicologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 1999.

DROUET. Distúrbio de Aprendizagem. São Paulo: Ática, 2001.

FONSECA. Insucesso Escolar: abordagem psicopedagógica. Lisboa: Edição Âncora, 1995.

PORTO, O. Bases da Psicopedagogia, diagnóstico e intervenção nos problemas de aprendizagem. Curitiba: Ed. Wak, 2007.

SILVA, A. B. B. Mentes inquietas: Entendendo melhor o mundo das pessoas distraídas, impulsivas e hiperativas. São Paulo: Gente, 2003.

SMITH, C.; STRICK, L. Dificuldades de aprendizagem de A a Z. Tradução: Dayse batista. Porto Alegre: Artmed, 2001.

TEIXEIRA, G. Desatentos e hiperativos. Rio de Janeiro: Best Seller, 2011.

TEIXEIRA, G. Distúrbio do déficit de atenção. Rio de Janeiro: Best Seller, 2008.

VIDIGAL, P. Distúrbios da Linguagem. Belo Horizonte: [s. n.], 1977.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes,1993.

WEISS, M. L. Psicopedagogia Clínica: o diagnóstico. Porto Alegre: Artes Médicas,1992.

Published

30/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Mayre da Silva, F., Cardoso de Andrade França, C., Muniz Silva, S., Cristina Sales, C., & Sarmento Ferreira, R. (2023). CHALLENGES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT AND THE IMPORTANCE OF MANAGEMENT IN THE CARE OF STUDENTS WITH ADHD. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124364. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4364