AUTISM SPECTRUM DISORDERS AND THEIR CHALLENGES AND EXPERIENCES IN LEARNING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Fabianny Mayre da Silva
  • Cristiane Cardoso de Andrade França
  • Claudia Cristina Sales
  • Railyce Sarmento Ferreira
  • Marta Roberta Picanço Pereira
  • Lúcia de Melo Silva
  • Rodinei Ribeiro Chaves

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4369

Keywords:

ASD. Education. School. AEE.

Abstract

Autism Spectrum Disorder is a neurological anomaly that is currently very prevalent in society and especially in schools. Because of this, it is important to seek effective information on the subject in order to be able to tackle it, particularly within schools. To this end, the object of this work is to produce a bibliographic analysis of the thoughts and theoretical foundations of respected authors, with the desire to assimilate techniques and procedures in the teaching and learning of children with ASD that are effective and show significant results. With this in mind, the research covers concepts, characteristics, techniques and procedures, as well as discussing the shortcomings and instruments proposed for the learning of children with this disorder. Other than this, it has an essential character in terms of the relevance of the life condition that a child with Autism Spectrum Disorder will lead, in addition to those around them, in this case the family. It is also worth pointing out that the unconditional support of parents in partnership with the work of a specialized professional will be of great value in terms of improving learning and their condition as a subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Fabianny Mayre da Silva

Graduada em Letras Português/Espanhol - Centro Universitário de Volta Redonda/RJ – (UniFoa). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura - Centro Universitário de Valença/RJ -CESVA. Pós-graduada Lato Sensu em Tecnologias e Educação a Distância - Centro Universitário Barão de Mauá – Ribeirão Preto – SP e Mestranda em: Máster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español Lengua Extranjera pela UNINI – Porto Rico.

Cristiane Cardoso de Andrade França

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia em Ensino a Distância, Psicologia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

Claudia Cristina Sales

Graduada em Ciências Biológicas. Pós graduada em Orientação Educacional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Railyce Sarmento Ferreira

Graduada em Matemática, Pedagogia e Português/Inglês. Pós-graduada em Gestão Educional: Administração, Orientação e Supervisão Escolar e Matemática. Mestranda em Educação.

Marta Roberta Picanço Pereira

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Novas Tendências Tecnologias para a Educação e Gestão Escolar. Mestranda em Educação.

Lúcia de Melo Silva

Graduada em Pedagogia (supervisão, orientação) - Universidade Federal de Uberlândia. Pós-graduada em Alfabetização e Educação Especial (UFU) e Psicopedagogia (Faculdade Católica). Mestranda em Educação.

Rodinei Ribeiro Chaves

Graduado em Educação Física e Pedagogia. Bacharel em Educação Física. Mestrando em Educação.

References

BENINI, Viviane, André Paulo Castanha. A inclusão do aluno com transtorno do espectro autista na escola comum: desafios e possibilidades. Curitiba: Cadernos PDE, 2016.

MAGALHÃES, Célia de Jesus Silva et al. Práticas inclusivas de alunos com Tea: principais dificuldades na voz do professor e mediador. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, 2017.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Construir a Escola das diferenças: caminhando nas pistas da inclusão. In: O Desafio das Diferenças nas Escolas. Brasilia: Boletim 21/MEC, 2006.

MARIANO, Ivanildo Pereira. Inclusão da criança autista na escola: visão de docentes sobre o processo. 2017. TCC (graduação) - Universidade de estadual da paraíba Centro de Educação- CEDUC departamento de educação, Campina grande-PB, 2017.

NETO; Otílio P. da S. et al. G-tea: uma ferramenta no auxílio da aprendizagem de crianças com transtorno do espectro autista, baseada na metodologia aba. São Paulo: xii sbgames, 2013.

SANTOS, Boaventura de Souza Santos. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Coimbra: Centro de Estudos Sociais, 2017. (Oficina do CES nº 135).

SERRA, Dayse Carla. A inclusão de uma criança com autismo na escola regular: desafios e processos. 2004.Monografia (Especialização) - Programa de pós-graduação em Educação. Centro de Ciências e Humanidades, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

TAMANAHA, Ana Carina; PERISSINOTO, Jacy; CHIARI, Brasilia Maria. Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos do Autismo Infantil e da síndrome de Asperger. Rev Soc Bras Fonoaudiol., 2008.

VIEIRA, Neuza Maria; BALDIN, Sandra Rosa. Diagnóstico e intervenção de indivíduos com transtorno do espectro autista. Evento de 2017.

Published

24/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Mayre da Silva, F., Cardoso de Andrade França, C., Cristina Sales, C., Sarmento Ferreira, R., Picanço Pereira, M. R., … Ribeiro Chaves, R. (2023). AUTISM SPECTRUM DISORDERS AND THEIR CHALLENGES AND EXPERIENCES IN LEARNING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114369. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4369