EXPERIENCES AND WELL-BEING: THE MULTIDISCIPLINARY CORRELATION OF DESIGN AND POSITIVE PSYCHOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4489Keywords:
experiences, design, multidisciplinary, well-being, positive psychologyAbstract
Multidisciplinary design and positive psychology are assimilated into theories in the experiences of subjective well-being. The article questions whether it is possible for a conceptual model based on positive experiences to become a decisive factor in choosing where a user can stay? Knowledge correlates in the evidence, justified in this article, in fruitful solutions in providing positive experiences. The objective of the proposal was the crossing of theories and the application of field research that resulted in a conceptual model about positive experiences, reproduced for a hostel. It is suggested to apply the theories addressed by the mentioned authors, as a basis for the structure of the questionnaire, for an experience of well-being for the user, enabling satisfaction, pleasure and meanings. Responding to the objective of this article, it is evident from the data collected that it is possible to offer positive experiences through a hostel and be the determining factor of choice for a user. It becomes evident in the multidisciplinary of the areas, relating them in what they propose experiences in subjectivity about well-being
Downloads
References
CAETANO, U. F.; LINDEN, J. C. S. Além do design positivo: uma proposta de ampliação do papel do bem-estar e florescimento humano no projeto de novos produtos. Porto Alegre: Marcavisual, 2018. p. 55-76. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/178819 Acessado em: 30 mar. 2023.
CARVALHO, M. S. O design emocional na construção de interfaces. 2013. Dissertação (mestrado) - Pós-graduação em Comunicação Multimédia, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2013. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/11255 Acessado em 30 mar. 2023.
CUNHA. M. I. Reflexões E Práticas Em Pedagogia Universitária. Campinas: Papirus Editora, 2017.
DAMASIO, A. R.; ORTI, F. M. Y el cerebro creó al hombre: cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo? Barcelona: Booket, 2018.
DESMET, P. M. A.; POHLMEYER, A. E. Positive design: An introduction to design for subjective well-being. International Journal of Design, v. 7 n. 3, 2013. Disponível em: http://resolver.tudelft.nl/uuid:06ec60ac-0363-43ea-9ccd-8426ef0d6b64. Acesso em: 30 mar. 2023.
DIAS, C.; CRUZ, J. F.; FONSECA, A. M. Emoções: Passado, presente e futuro. PSICOLOGIA, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 11–31, 2008. DOI: 10.17575/rpsicol.v22i2.344. Disponível em: https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/344. Acesso em: 30 mar. 2023.
FARIAS, M. F.; SONAGLIO, K. E. Perspectivas Multi, Pluri, Inter e Transdisciplinar no turismo. RITUR - Revista Iberoamericana de Turismo, v. 3, n. 1, p. 71–85, 2 jul. 2013. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/806. Acesso em: 14 mar. 2023.
GARRETT, J. J. The elements of user experience: user-centered design for the Web and beyond. 2. ed. Berkeley, Califórnia, New Riders, 2011.
MARAFON, R. V. S. M. O design emocional e a experiência de consumo de moda no ambiente virtual. 2017. Projeto de graduação (Bacharel em Design) - Centro Acadêmico do agreste, UFPE. Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/31926 . Acesso em: 30 mar. 2023.
MARTINS FILHO, V. Design de experiência educacional: novas abordagens em objetos educacionais hipermidiáticos. Dissertação (Mestrado em Design e Expressão gráfica) - UFSC. Florianópolis, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/100379. Acesso em 24 mar. 2023.
NORMAN, D. A.; DEIRÓ, A. O design do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco. 2006.
NUNES, P. Psicologia Positiva. [S. l.]: psicologia.pt – O portal dos psicólogos, 2007. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0115.pdf . Acesso em 30 mar. 2023.
PIRES, M. F. DE C. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade no ensino. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, p. 173–182, 1 fev. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/DC3DXHvJpTYfKzNdrRgX9Nj/ Acesso em 30 mar. 2023.
SELIGMAN, M. E. P. Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. New York: Free Press, 2011.
SILVEIRA, I. Usabilidade do vestuário: fatores técnicos/funcionais. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 1, n. 1, 2008. DOI: 10.5965/1982615x01012008021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/756. Acesso em: 25 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.