THE IMPORTANCE OF TRANSFERENCE IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN CHILDHOOD: A PSYCHOANALYTIC APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4502

Keywords:

education; drive; master's speech; capitalist discourse; transfer.

Abstract

The aim of this article was to investigate, in the light of psychoanalysis, how the process of learning occurs in children from the understanding of their movement towards knowledge. We introduce the following questions: What moves the child toward knowledge? What is the teacher's role in this course? From Freud and Lacan, we built an argument about the impossible of educating, also bordering on the concepts of drive, demand, master's discourse, capitalist discourse and transference, correlating them with the process of child learning in the context of school education. We conclude that the theoretical phenomenon of transference presents us the psychoanalytical solution to the impossibility of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziela Pires

Instituto de Psicanálise da Bahia.

Rogério de Andrade Barros

Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS.

References

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2014.

CHARLOT, B. Desafios da educação na contemporaneidade: reflexões de um pesquisador - Entrevista com Bernard Charlot. Revista Educação e Pesquisa, v. 36, spe, p. 133–143, 2010. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000400012

EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na Educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

FREUD, S. Observações sobre o amor transferencial. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1915/1988.

FREUD, S. A dinâmica da transferência. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1912/1996.

FREUD, S. A interpretação dos sonhos. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. IV. Rio de Janeiro: Imago, 1900/2001.

FREUD, S. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar (1914). In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XIII. Rio de Janeiro: Imago, 1914/1996.

FREUD, S. Análise fragmentária de uma histeria. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. VII. Rio de Janeiro: Imago, 1905/1988.

FREUD, S. Análise terminável e interminável. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XXIII. Rio de Janeiro: Imago, 1937/1996.

FREUD, S. As perspectivas futuras da terapêutica psicanalítica. In: FREUD, S. (1910/1970). Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XI. Rio de Janeiro: Imago, 1910/1970.

FREUD, S. Leonardo da Vinci e uma lembrança de sua infância. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XI. Rio de Janeiro: Imago, 1910/1996.

FREUD, S. Luto e melancolia. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1915/1996.

FREUD, S. O caso de Schereber e artigos sobre técnica e outros trabalhos. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1915/1996.

FREUD, S. O mal-estar na civilização. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1930/1996.

FREUD, S. Observações sobre o amor transferencial. In: FREUD, S. (1915/1988). Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1915/1988.

FREUD, S. Observações sobre o amor transferencial. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XIII. Rio de Janeiro: Imago, 1915/1996.

FREUD, S. Organização genital infantil: uma interpolação na teoria da sexualidade. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1923/1996.

FREUD, S. Prefácio à Juventude Desorientada de Aichhorn. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1925/1996.

FREUD, S. Sobre as teorias sexuais infantis. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XI. Rio de Janeiro: Imago, 1908/1996.

FREUD, S. Três ensaios para uma teoria sexual. In: FREUD, S. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. VII. Rio de Janeiro: Imago, 1905/1996.

KUPFER, M. C. M. Freud e a educação: O mestre do impossível. São Paulo: Editora Scipione, 2001.

LACAN, J. A direção do tratamento e os princípios de seu poder, (1958). In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1958/1998. p. 591-652.

LACAN, J. Conférence à l’université de Milan: Du discours sychanalytique. [S. l. : s. n.], 1972 http://espace.freud.pagesperso-orange.fr/topos/psycha/psysem/italie.htm

LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

LACAN, J. Função e campo da fala e da linguagem. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1953/1998.

LACAN, J. O estádio do espelho como formador da função do eu tal como nos é revelada na experiência psicanalítica. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1958/1998. p. 96-103.

LACAN, J. O seminário – livro I: os escritos técnicos de Freud (1953-1954). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1953/1992.

LACAN, J. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1992.

LACAN, J. O Seminário, Livro 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1992.

LACAN, J. O Seminário, Livro 6: o desejo e sua interpretação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1958/2016.

LACAN, J. O Seminário, Livro 8: a transferência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1960/1992.

LACAN, J. Televisão. In: LACAN, J. Outros escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1974/2013. p. 508-543.

LAURENT, É. Présentation. Revue Mental: Revue Internationale de Santé Mentale et Psychanalyse Appliquée, Paris, Février, v. 20, p. 161-163, 2008.

MILLER, J. O escrito da fala. Opção Lacaniana, v. 3, n. 8, 2012. http://opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_8/O_escrito_na_fala.pdf

TIZIO, H. Reinventar el vinculo educativo. In: TIZIO, H. (Org.). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la pedagogia social e del psicoanalisis. Barcelona: Gedisa, 2003.

Published

22/12/2023

How to Cite

Pires, G., & de Andrade Barros, R. (2023). THE IMPORTANCE OF TRANSFERENCE IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN CHILDHOOD: A PSYCHOANALYTIC APPROACH. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124502. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4502