BEHAVIORAL ANALYSIS IN CALL CENTERS: OPTIMIZING PERFORMANCE AND CUSTOMER EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4740Keywords:
Behavioral Analysis. Call Centers. Quality. Motivation.Abstract
Behavioral analysis in Call Centers plays a crucial role in optimizing operator performance and improving the customer experience. This article reviews the behavioral theories applied in this context and highlights the assessment techniques and intervention strategies used. Theories of social learning and intrinsic and extrinsic motivation are fundamental to understanding how operators learn, develop and motivate themselves in a Call Center environment. Behavioral analysis, based on these theories, aims to improve both individual and collective performance by providing specific feedback, positive reinforcement and personalized training programs. Behavioral variables, such as motivation, stress and job satisfaction, directly influence operational efficiency and the quality of customer service. Strategies focused on reducing stress, promoting engagement and recognizing the work of operators are crucial to improving the work environment and, consequently, the service offered. Challenges such as resistance to change and technology integration represent obstacles to the effective implementation of behavioral analysis. However, trends such as artificial intelligence, automation and a greater focus on employee mental health point to promising advances in this area. Therefore, behavioral analysis not only boosts operational performance, but also promotes a healthier and more productive work environment, reflected in more efficient and satisfactory customer service.
Downloads
References
ALMEIDA, L. T. C.; BENEVIDES, T. M.; DUTRA, R. Q. Gestão e precarização do trabalho: Uma Análise da influência da Atuação Gestora na Vida dos Trabalhadores de Call Centers. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, n. 28, p. 72-85, 2018. Disponível: https://www.semanticscholar.org/paper/Gest%C3%A3oeprecariza%C3%A7%C3%A3odotrabalho%3AUmaAn%C3%A1lisedaAlmeidaBenevides/a9aec3d9e6b7555dddcc43fb7378bff724c071e7?p2df. Acesso em: 07 dez. 2023.
AZZI, Roberta Gurgel; BANDURA, Albert; POLYDORO, Soely A. Teoria social cognitiva. São Paulo: Artmed, 2006.
BANDURA, A. et al. A evolução da teoria social cognitiva. In: Teoria social cognitiva: Conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, ,2008. p. 15-41.
GOMES, A. P. S.; SANTOS, Ana Lídia Francisca dos. Treinamento e capacitação de funcionários: treinamento e desenvolvimento de call center em uma panificadora na cidade de Anápolis. 2021. 21f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Recursos Humanos) - Instituto Metropolitano de Educação e Cultura - F.A.M.A. Faculdade Metropolitana de Anápolis, 2021. Disponível: https://repositorio.faculdadefama.edu.br/xmlui/handle/123456789/85. Acesso em: 07 dez. 2023.
LAURENTINO, G. K. S. C. et al. Programa de treinamento de colaboradores como proposta de melhoria na motivação laboral em call center. Sociedade em Debate, v. 3, n. 1, 2022. Disponível: https://sociedadeemdebate.com.br/index.php/sd/article/view/29. Acesso em: 07 dez. 2023.
MARTINS, M. V; BRAZ, H. M. F. S; NERY, M. B. M. Qualidade de vida no trabalho: a realidade dos operadores de um Call Center em Aracaju, Brasil. Entrepreneurship, v. 1, n. 1, p. 34-45, 2017. Disponível: https://sustenere.co/index.php/entrepreneurship/article/view/SPC25954318.2017.001.0004. Acesso em: 01 dez. 2023.
MESTRE, M. C. N. Motivação e bem-estar no trabalho: um estudo com jovens portugueses com baixas qualificações. 2016. 39f. Dissertação (Mestrado em Psicologia), Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia, Lisboa, 2016. Disponível: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/28165. Acesso em: 29 nov. 2023.
MIRANDA, E. B; MATOS, A. L. Q. Gestão de Pessoas: A importância da capacitação de equipes de Telemarketing do Call Center de uma empresa de cobrança Educacional em Imperatriz Maranhão. Revista de psicologia, v. 16, n. 60, p. 260-274, 2022. Disponível: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3417. Acesso em: 20 nov. 2023.
PEREIRA, A. A. C. C. Análise dos treinamentos dos 'Call Centers' de pequeno porte das empresas de serviços de saúde do município de Fortaleza. 2007. 112 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária, Contabilidade e Secretariado, Fortaleza-CE, 2007. Disponível: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/15416. Acesso em: 25 nov. 2023.
ROCHA, V. C. Trabalho e Gênero: um olhar sobre a saúde das trabalhadoras de call center no município do rio de janeiro. In: Congresso Brasileiro de Assistentes Sociais, 2019. Disponível: https://broseguini.bonino.com.br/ojs/index.php/CBAS/article/view/612. Acesso em: 10 nov. 2023.
SILVA, G. M. Levantamento de Necessidades de Treinamento e Avaliação de Impacto, no setor de Call Center, de uma empresa da área de saúde. 2011. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Minas Gerais, 2011. Disponível: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/54453. Acesso em: 30 nov. 2023.
SOUZA, I. C. S. Síndrome de Burnout em operadores de teleatendimento: o caso de duas empresas de contact center em Fortaleza/CE. 2014. 59f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2014. Disponível: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/26975. Acesso em: 27 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.