INTERNAL COMMUNICATION: AN ANALYSIS OF THE INTERACTION BETWEEN EMPLOYEES AND ORGANIZATION IN A HOSPITAL IN GOVERNADOR VALADARES-MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4766

Keywords:

Internal Communication, Effective Communication, Debureaucratization of processes, Implementation of improvements

Abstract

The concepts of effective communication and internal marketing are increasingly linked to the success of an organization, since an organization that has efficient internal communication achieves better results in its processes, greater satisfaction of its internal public and greater fluidity in the workflow. Currently, communication should be seen as an organizational strategy tool. Communication failures, bureaucratic and archaic processes cause demotivation of employees, errors, lack of engagement from the internal public and, consequently, affect the performance of the entire organization. The company studied in this work is a hospital located in the city of Governador Valadares-MG. Since hospital institutions have a complex network of relationships, as they have many employees and sectors, it is more than necessary that there is effective and efficient internal communication. To this end, the hospital's current communication flow between employees, the personnel department and the institution itself was analyzed in order to propose process improvements. This is an exploratory research, aimed at solving a specific problem, seeking bibliographic information about internal communication in organizations. A qualitative approach was used to analyze the current scenario of the Hospital's internal communication. The results show that the current flow appears to be very archaic and inefficient, causing many failures and internal communication problems, in which information does not reach everyone effectively. Implementations of technologies were proposed that will optimize processes, bringing benefits to the institution's internal communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Karolina Barbosa da Costa

Graduanda em Engenharia de Produção no Instituto Federal de Minas Gerais Campus Governador Valadares.

Bruno de Souza Toledo

Docente no Instituto Federal de Minas Gerais Campus Governador Valadares. Doutor em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento pela Universidade FUMEC; Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento pela Universidade FUMEC; Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Vale do Rio Doce; Licenciatura em Formação de Docente para Educação Básica em Matemática pela Faculdade Educacional da Lapa. Especialista em Ciências de Dados pela Faculdade Focus. Especialista em Engenharia de Produção pela Faculdade Focus. Especialista em Gestão de Tecnologia da Informação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Especialista em Administração Pública e Finanças pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Especialista em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras; Licenciatura em Matemática pela Faculdade Capixaba de Nova Venécia.

References

BAMBINI, Simone. Prefácio à Academia. In: CARRAMENHA, Bruno; CAPPELLANO, Thatiana; MANSI, Viviane. Comunicação com empregados: A Comunicação Interna sem fronteira. Jundiaí: In House, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339831839_Comunicacao

_com_empregados_a_comunicacao_interna_sem_fronteira. Acesso em: 05 dez. 2023.

CALDAS, Pryscila. A Importância da Comunicação nas Organizações. [S. l.]: Administradores.com, 2017. Disponível em: https://administradores.com.br/artigos/a-importancia-da-comunicacao-nas-organizacoes. Acesso em: 12 dez. 2023.

CAMERON, E.; GREEN, M. Making Sense of Change Management: A Complete Guide to the Models, Tools and Techniques of Organizational Change. 4. ed. [S. l.]: Kogan Page, 2015. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=tVXHBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_

ViewAPI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 05 dez. 2023.

CARRAMENHA, Bruno; CAPPELLANO, Thatiana; MANSI, Viviane. Comunicação com empregados: A Comunicação Interna sem fronteira. Jundiaí: In House, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339831839_Comunicacao_com_empregados_a_comunicacao_interna_sem_fronteira. Acesso em: 05 dez. 2023.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4. ed. Barueri: Manole, 2014.

CHIAVENATO, Idalberto. Recursos Humanos: O capital humano das organizações. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. Disponível em: https://www.academia.edu/36837455/Recursos_Humanos. Acesso em: 01 dez. 2023.

DAFT, Richard L. Administração. 12. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2018. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/398605175/Administra-C3-A7-C3-A3o-tradu-C3-A7-C3-A3o-da-12-C2-AA-edi-C3-A7-C3-A3o-norte-americana. Acesso em: 05 dez. 2023.

DEPAMPHILIS, Donald. Mergers, Acquisitions, and Other Restructuring Activities. 7. ed. London: Academic Press, 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/book/9780123854872/mergers-acquisitions-and-other-restructuring-activities. Acesso em: 10 dez. 2023.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil. UAB/UFRGS; SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=4387889. Acesso em: 13 dez. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Gestão de Pessoas: enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas, 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/368148383/Antonio-Carlos-Gil-Gestao-de-Pessoas-Enfoque-nos-Papeis-Profissionais-pdf . Acesso em: 10 dez. 2023.

GUFFEY, Mary Ellen; LOEWY, Dana. Business Communication: Process and Product. São Paulo: Cengage Learning, 2018. Disponível em: https://vdoc.pub/download/business-communication-process-product-1uqu2oei5hqo. Acesso em: 10 dez. 2023.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica: Ciência e conhecimento científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MARCHIORI, Marlene. Os Desafios da Comunicação Interna nas Organizações. In: XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Natal, 2008. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gecorp/images/os_desafios_de_comunicaçãp_interna_intercom.pdf. Acesso em: 14 dez. 2023

MARQUES, José Roberto. Comunicação eficaz nas Organizações. [S. l.]: Instituto Brasileiro de Coaching, 2022. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/rh-gestao-pessoas/importancia-comunicacao-eficaz-organizacoes/. Acesso em: 11 dez. 2023.

MINTZBERG, Henry; AHLSTRAND, Bruce; LAMPEL, Joseph. Safári de estratégia: um roteiro pela selva do planejamento estratégico. Porto Alegre: Bookman. 2000. Disponível em: https://comunicacaoeesporte.files.wordpress.com/2020/03/mintzberg._safari_de_estrategia.pdf. Acesso em 13 dez. 2023.

Published

01/01/2024

How to Cite

Barbosa da Costa, A. K., & de Souza Toledo, B. (2024). INTERNAL COMMUNICATION: AN ANALYSIS OF THE INTERACTION BETWEEN EMPLOYEES AND ORGANIZATION IN A HOSPITAL IN GOVERNADOR VALADARES-MG: . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514766. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4766