METAVERSE AND EDUCATION: A NEW PARADIGM OF LEARNING?
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4790Keywords:
Virtual Reality, New Technologies, LearningAbstract
The metaverse is an old concept of digital technology that has resurfaced in recent years, with the advancement of high-powered hardware and low cost. This type of platform has gained increasing attention from businesses, brands, and consumers, and promises to revolutionize the way we communicate, consume, learn, and teach. In the field of education, metaverses offer enormous potential to make the learning process more inclusive and immersive. Through technologies such as virtual reality and augmented reality, students can access educational experiences that would be impossible or too expensive in real life.
Downloads
References
BACKES, Luciana; SCHLEMMER, Eliane. O processo de aprendizagem em metaverso: formação para emancipação digital. Desenvolve Revista de Gestão do Unilasalle, v. 3, n. 1, p. 47-64, 2014.
BARAB, S.; SQUIRE, K. Design-based research: putting a stake in the ground. Journal of the Learning Sciences, v. 13, n. 1, 2004. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_1
DA CUNHA SEPPI, MS Isaura; CARDOSO, Ph D. Vitor. O Avatar, mediador de realidades. Iniciação - Revista de Iniciação Científica, Tecnológica e Artística, v. 4, n. 3, 2014.
DA SILVA, Natália Moura Proença; JUNIOR, Hermes Nunes Pereira. Metaverso: Uso e Utilidades dentro de Um Ambiente de Educação. ANAIS SIMPAC, v. 5, n. 1, 2015.
GUIMARÃES, Ueudison Alves; DA SILVA, Fabianny Mayre; SILVA, Cicera Alindomaria Monteiro. Metaverso na educação: oportunizando a inovação pedagógica. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 3, n. 9, p. e391932-e391932, 2022. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1932
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.
LEMES, D. O. Metaverso na educação. São Paulo: Dolemes, 2021. Disponível em: https://www.dolemes.com. Acessado em: 01 ago. 2022.
LÉVY, Pierre. Sociabilidade, Tecnologia da Internet e Comunicação. Diretorio Academico, 14 jan. 2014. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/diretorio-academico/_ed781_sociabilidade_tecnologia_da_internet_e_comunicacao/#:~:text=L%C3%A9vy%20afirma%20que%20ainda%20estamos,oferece%20novas%20formas%20de%20comunica%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 1 set. 2023.
MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues; SILVA, Francisca de Paula Santos da; BOAVENTURA, Edivaldo Machado. Design-based research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista da FAEEBA–Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, 2014. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v23.n42.1025
MEIRA, Silvio. Definindo 'O' Metaverso. Silvio Meira, 3 abr. 2022. Disponível em: https://silvio.meira.com/definindo-o-metaverso/. Acesso em: 11 set. 2023.
MEIRA, Silvio. O Metaverso Discado. Silvio Meira, 11 jul. 2022. Disponível em: https://silvio.meira.com/o-metaverso-discado-1/. Acesso em: 11 set. 2023.
PIRES, Daiana Trein. Educação Online em Metaverso: a mediação pedagógica por meio da telepresença e da presença digital virtual via avatar em Mundos Digitais Virtuais em 3 Dimensões. In: EDBU, Rio Grande do Sul, 2010.
PIRONTI, Rodrigo; KEPPEN, Mariana. Metaverso: novos horizontes, novos desafios: Metaverse: new horizons, new challenges. International Journal of Digital Law, v. 2, n. 3, p. 57-67, 2021. DOI: https://doi.org/10.47975/IJDL.pironti.v.2.n.3
ROGERS, Scott. Level Up: Um guia para o design de grandes jogos. São Paulo: Bluncher, 2012.
SALEM, Katie. ZIMMERMAN, Eric. Regras do Jogo: Fundamentos do Design de Jogos. São Paulo: Bluncher, 2011. (Volumes 01, 02, 03 e 04).
SCHLEMMER, Eliane; BACKES, Luciana. Metaversos: novos espaços para construção do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, v. 8, n. 24, p. 519-532, 2008.
SEKARAN, U. Research methods for managers: a skill-building approach. New York: Wiley, 1984.
TOLEDO, Luciano Augusto; DE FARIAS SHIAISHI, Guilherme. Estudo de caso em pesquisas exploratórias qualitativas: um ensaio para a proposta de protocolo do estudo de caso. Revista da FAE, v. 12, n. 1, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.