HOW TO FACE NEW CHALLENGES WITH THE HELP OF CHATGPT IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5050

Keywords:

ChatGPT, education, artificial intelligence

Abstract

The capacity of vision to expand critical thinking to information and human enhancement is undeniable. In this stance, this article aims to explore the seriousness of ChatGPT in education as an integral tool in studies in Basic Education. Thus, it seeks to identify the new challenges with the aid of CHATGPT in Education. It is fundamental to understand how these changes can be effectively incorporated using artificial intelligence to enhance its learning process. The research was based on a bibliographic methodology of authors related to the integration of artificial intelligence, ChatGPT, and technology utilization, leveraging the National Common Curricular Base (BNCC) as exemplified by Santaella (2023), Rocha (2023), Lemos (2021), Góes and de Magalhães Porto (2023), Levy (2010). However, it examined the functionality of the application, studies discussing the impacts of ChatGPT on pedagogical activities, with the study also including research on the opportunity to find writing techniques for both teachers and students. The results pointed to new changes that ChatGPT in education can bring in benefits, aligned with teaching, in promoting complementary mechanisms, developing skills in the educational sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Cristina de Paiva Silva

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Juliana Reis Pacheco

Funiber (UNINI Porto Rico).

Elizabeth Costa da Silva Botelho

Universidad Europea del Atlántico (UNEATLANTICO).

Rita de Cassia Gomes Domingues Pereira

UNIB - Universidade Internacional Iberoamericana.

Marinalva Santos

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Renata dos Santos Monteiro

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

References

ALVES, Lynn. Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. [S. l.: s. n.], 2023.

BECKER, S.; KUNZE, C.; VANCEA, M. Community energy and social entrepreneurship: Addressing purpose, organisation and embeddedness of renewable energy projects. Journal of Cleaner Production, v. 147, p. 25–36, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095965261631762X. Acesso em: 26 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.01.048

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é - o que não é. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p.107.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BORBA, José Edwaldo Tavares. Direito societário. São Paulo: Renovar, 2004.

BORBA, Vicentina Maria Ramires. Gêneros textuais e produção universitária, o resumo acadêmico. [S. l.: s. n.], 2004.

FERREIRA, L. C. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In: BRASIL. Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras (es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos10/31_cons%20teor%20bacha.pdf. Acesso em: 26 fev. 2024.

FIGUEIREDO, A. M.; SOUZA, S. R. G. Como elaborar projetos, monografias, dissertações e teses: da redação cientifica à apresentação do texto final. 5. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2017

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GÓES, Diego; DE Magalhães PORTO, Cristiane. O ChatGPT: A tecnologia a serviço do aluno e do professor em sala de aula. In: Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 11, 2023.

IPIRANGA, Ana Silva Rocha; GODOY, Arilda Schmidt. Relatório Brundtland. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online), São Paulo, v. 12, n. 3, jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167869712011000300002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 26 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300002

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2010.

OPENAI. O ChatGPT veio para modificar a forma de ensino/aprendizagem nas escolas? [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://chat.openai.com/?model=text-davinci-002-rendersha. Acesso em: 26 fev. 2024.

PORTAL BNCC. Saiba quais são e para que servem as competências gerais previstas na BNCC. Portal BNCC, 14 jul. 2022. Disponível em: https://beieducacao.com.br/competencias-gerais-previstas-na-bncc/. Acesso em: 26 fev. 2024.

ROCHA, Felipe Butzke da. Explorando a inteligência artificial na educação matemática: o uso do Chat GPT como recurso de aprendizagem em sala de aula. [S. l.: s. n.], 2023.

ROCHA, Thelma; GOLDSCHMIDT, Andrea (Coords). Gestão dos Stakeholders: como gerenciar o relacionamento e a comunicação entre as empresas e seus públicos de interesse. São Paulo: Saraiva, 2010. p. 1.

SANTAELLA, Lucia. MANIFESTO datado ChatGPT & Educação. [S. l.: s. n.], 2023.Disponível em: https://transobjeto.wordpress.com/2023/05/13/manifestodatadochatgpteducacao/?fbclid=IwAR1Ikf01ncULBbSJ5o0lnMpTpo. Acesso em: 26 fev. 2024.

SANTOS, F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4

SCIENCES PO. " ChatGPT: Sciences Po Implements Strict Rules about the Use of ChatGPT by Students." Sciences Po, 2023. Disponível em: https://www.sciencespo.fr/en/news/sciences-po-implements-strict-rules-about-the-use-of-chatgpt-by-students. Acesso em: 26 fev. 2024.

VIVESCER. Chat GPT Como usar essa tecnologia em sala de aula. [S. l.]: Vivescer, 2023. Disponível em: https://d335luupugsy2.cloudfront.net/cms%2Ffiles%2F398435%2F1678913158EBOOK_ChatGPT_-_Conquista.pdf?utm_campaign=campanha_e-book_chat_gpt_-_email_01_-_download_ebook&utm_medium=email&utm_source=RD+Station. Acesso em: 26 fev. 2024.

Published

16/03/2024

How to Cite

de Paiva Silva, K. C., Reis Pacheco, J., da Silva Botelho, E. C., Gomes Domingues Pereira, R. de C., Santos, M., & dos Santos Monteiro, R. (2024). HOW TO FACE NEW CHALLENGES WITH THE HELP OF CHATGPT IN EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e535050. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5050