REFLECTING ON TRADITIONAL TEACHING: A NARRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5088

Keywords:

Banking education; Paulo Freire; Reflection; Answers.

Abstract

The objective of this research is to reflect on traditional teaching, criticizing it and proposing changes in the way of teaching in the 21st century. For this purpose, bibliographical research of the narrative review type was adopted as a methodology, and its approach is classified as qualitative. The process of choosing the works that supported this investigation was carried out subjectively, according to the interests of the researchers, so the results were analyzed according to their understandings and interpretations. In summary, through works of literature by authors such as Freire, Dewey, Perrenoud and others and scientific works already published, it is possible to discuss and reflect on traditional education, where it can be stated that it is outdated for students of present. Outdated because students can no longer sit still and listen to the teacher speak as before, they need to interact, which is why active learning is advocated, in which the student participates as an agent in the construction of their knowledge and no longer just listens the teacher exposes the content. Furthermore, the world is constantly changing, which poses frequent challenges, and therefore, students need to prepare themselves for this reality, know how to solve problems, reflect, be autonomous and critical towards society. Ultimately, this work is an invitation to reflect on this way of teaching, traditional pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Rossi

Instituto Federal de Mato Grosso.

Alessandro Bueno Felipe

Graduação em Ciências Agrárias/Zootecnia pelo IFMT / Campus São Vicente da Serra - MT, Pós-graduação - Especialização "Lato Sensu" em Gestão de Pessoas nas Organizações pela UNIRONDON / Cuiabá MT, Especialização "Lato Sensu" em Didática e Metodologia do Ensino Superior pela FAMA / Vilhena - RO, Graduação em Biologia pelo Claretiano Centro Universitário, Especialização "Lato Sensu" em Geografia, Meio Ambiente e Sustentabilidade pela FAVENI, Especialização "Lato Sensu" em Metodologia do Ensino de Biologia e Química pela FAVENI. Docente em Ciências, Biologia, Química, Trilhas de Aprendizagem de Ciências Naturais, Eletivas de Ciências da Natureza e suas Tecnologias pela SEDUC-RO e apicultor e meliponicultor no município de Vilhena-RO.

Elenice Ribeiro de Sousa

Graduação em Letras e Pedagogia. Especialização em Educação Interdisciplinar pelo Faculdades Integradas de Várzea Grande, Brasil. Professora do CMEF Prof. José Nogueira de Moraes , Brasil.

Kelia Aparecida Lemes Gomes

Graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário da Grande Dourados, Brasil. Professora da Escola Estadual Padre José Maria do Sacramento, Brasil.

Juscilene Dias Amorim

Graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná, graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialização em Psicopedagogia - IMP, especialização em Atendimento Educacional Especializado (AEE) pela Faculdade Afirmativo. Professora na Secretaria Municipal de Educação Cultura e Desporto da cidade de Aragarças. Professora nas escolas municipais no Ensino Fundamental Anos Iniciais e Finais, Educação Infantil e Sala de Recursos Multifuncionais.  Coordenação Pedagógica do Centro Municipal de Ensino Fundamental Prof José Nogueira de Moraes. dos Anos Iniciais e Finais do Ensino Fundamental.

Luzia Freitas Cordeiro

Graduação em Licenciatura Plena em Biologia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, com Pós-graduação em Topicos em Genética Moderna pela UFMT, professora efetiva na escola ECIM CMEF Professor Jose Nogueira de Moraes.

Marli Rodrigues da Silva

Especialista em Neuropsicopedagogia, Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade Vale do Juruena - AJES. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Vale do Juruena - AJES. Neuropsicopedagoga na Clínica Líder em Juína-MT.

Roseli Aparecida de França

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UNOPAR. Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade de Educação São Luís e especialista em Educação Inclusiva pela Faculdade de Educação São Luís. Professora na Escola Municipal Darcy Ribeiro.

 

Terezinha de Fátima Brandt da Silva

Pós graduada em Língua, Linguística e Literatura pela Universidade Metropolitana do Vale do Aço e Faculdade Ideal de Brasília. Licenciada em letras e habilitada em Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Literatura Hispano-Americana pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Coordenadora pedagógica e desenvolve seu trabalho na área de formação, ministrando aulas de Língua Portuguesa e literatura na Escola Estadual Ana Néri. 

Vagner Batista Weis

Graduação em História pela Universidade Norte do Paraná. Especialização em Docência no Ensino Superior Fasipe. Bacharel em Psicologia Pela Fasipe/Sinop. Mestrando do PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO STRICTO SENSU EM ESTUDOS LITERÁRIOS - TGA. Prof da Edu. Básica Seduc MT/DRE/Sinop.

References

CORDEIRO, Alexander Magno et al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Comunicação científica, v. 34, n. 6, p. 428-431, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/CC6NRNtP3dKLgLPwcgmV6Gf/. Acesso em: 10 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012

DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 52. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2019b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 81. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2019c.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre: UFRGS. 2010. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/.

PAIVA, Aline Goncalves; SANTOS, Eliana Ferreira dos. Metodologia Ativa Pauta em Projeto: Dando Sentido e Significado na Aprendizagem da Educação Infantil. In: RELATOS DE EXPERIÊNCIA - SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO, 29, 2021, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/semiedu_estendido/article/view/21106 . Acesso em: 20 dez. 2023.

PERRENOUD, Philippe. 10 Novas competências para ensinar - Convite à viagem. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ROBINSON, Ken; ARONICA, Lou. Escolas criativas: a revolução que está transformando a educação. Porto Alegre: Penso, 2019.

SILVA, Iatiçara Oliveira da et al. Educação Científica empregando o método STEAM e um makerspace a partir de uma aula-passeio. Latin American Journal of Science Education, v. 4, 22034, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://docplayer.com.br/126524825-Latin-american-journal-of-science-education-educacao-cientifica-empregando-o-metodo-steam-e-um-makerspace-a-partir-de-uma-aula-passeio.html . Acesso em: 01 jan. 2024.

Published

29/03/2024

How to Cite

Rossi, M., Bueno Felipe, A., Ribeiro de Sousa, E., Aparecida Lemes Gomes, K., Dias Amorim, J., Freitas Cordeiro, L., … Batista Weis, V. (2024). REFLECTING ON TRADITIONAL TEACHING: A NARRATIVE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e535088. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5088